مسئولان کشوری بی تفاوت نباشند؛

خلیج مجعول ع-ر-ب-ی همچنان همزاد خلیج همیشه فارس/شیطنت دوباره گوگل و لزوم شرکت در نظرسنجی خلیج فارس+تصاویر

بصیر، شرکت گوگل یکی از معتبرترین شرکتهای جهان در سرویس دهی به کاربران فضای مجازی است که با وجود سابقه و جایگاه ویژه آن نزد کاربران اینترنت همچنان بازیچه سیاست های استکبار جهانی شده است.

شرکت گوگل خدمات زیادی به کاربران اینترنت ارائه می دهد، هر چند این خدمات به ظاهر رایگان است اما با تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان و متخصصین فضای مجازی، افشاگری های زیادی از واقعیت های پشت پرده این شرکت در فروش اطلاعات محرمانه و شخصی افراد و کشورها به سرویس های اطلاعاتی ابرقدرتها، صورت گرفت ؛این درحالی است که گوگل شعار سیاست محرمانگی اطلاعات کاربران خود را بارها اعلام کرده است.

مورد دیگر نقض حقوق کشورها توسط شرکت گوگل، حرکت در مسیر تنش زایی در منطقه خاورمیانه با تغییر نام یکی از قدیمی ترین مکان های تاریخی جهان، یعنی خلیج فارس می باشد که این پروژه را به سفارش استکبار جهانی از سال ۹۱ با حذف یکباره نام خلیج فارس و جایگزین کردن خلیج ع-ر-ب-ی به جای آن آغاز کرد.

خبرگزاری فارس در سال ۹۱ در واکنش به این حرکت شرکت گوگل، با استناد به تاریخ نوشت: “بزرگترین مورخان و محققان دنیای قدیم از جمله هرودوت، نئار خوس، استرابون، کورسیوس رومی و نیز محققان جهان اسلامی نظیر استخری، مسعودی، بیرونی، ابن حوقل، مقدسی، مستوفی و ناصر خسرو، از هزاران سال پیش در آثار و نوشته های خود به نام “خلیج فارس” یا “دریای پارس” اشاره کرده اند.

با وجود این به دنبال بالا گرفتن اختلافات میان ایران و کشورهای عربی بر سر نام خلیج فارس در دهه ۱۹۹۰ سرانجام سازمان ملل متحد با انتشار دو رهنمود نگارشی در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹ بر لزوم بکارگیری نام خلیج فارس در تمام اسناد و مکاتبات آن تاکید کرد.

در بند اول سند رسمی مورخ ۱۴ مه ۱۹۹۹ دبیرخانه سازمان ملل متحد در این خصوص آمده است: “واژه خلیج فارس در اسناد و انتشارات و همچنین بیانیه هایی که از سوی دبیرخانه (دبیرکل) صادر می شود استفاده می شود. این واژه یک نام استاندارد جغرافیایی برای یک منطقه دریایی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عرب منطقه (شبه جزیره اعراب) است. واژه کامل فارس همواره برای معرفی این منطقه دریایی استفاده می شود. در ابتدای این سند نیز این نام به همین منطقه اشاره می کرد و پس از این نیز این نام در هر زمانی که نیاز به شفافیت حس شود تکرار خواهد شد.”

در حال حاضر اگر کاربر اینترنت عنوان “خلیج فارس” یا “خلیج ع-ر-ب-ی” را در نقشه گوگل جست و جو  کند، به محل خلیج فارس هدایت می شود که در کنار عبارت Persian Gulf داخل پراتز عبارت Arabian Gulf نیز آمده است و از عبارت فارسی خلیج فارس خبری نیست.

در حالی که بی نام و نشان ترین روستاهای دنیا در نقشه های گوگل به دو زبان محلی و انگلیسی نامگذاری شده اند اما این بار گوگل از آوردن نام فارسی “خلیج فارس” در کنار معادل انگلیسی آن خودداری کرده و با قرار دادن معال انگلیسی و تنش زای  “خلیج ع-ر-ب-ی” همچنان یک ابهام را در ذهن کاربران به وجود آورد تا خلیج همیشه فارس و نقطه استراتژیک منطقه و جهان همچنان تنها نقطه معروف در نقشه گوگل باشد که معادل محلی آن در کنار معادل انگلیسی آن نیامده باشد.

به تازگی وب سایتی با آدرس: http://www.persianorarabiangulf.com راه اندازی شد که یک نظرسنجی با موضوع “خلیج فارسی یا خلیج ع-ر-ب-ی” تنها مطلب این سایت می باشد ؛از تمامی کاربران ایرانی می خواهیم بدون توجه به نیت سازندگان این نظرسنجی و صرفا به خاطر دفاع از حقوق ملت خود، با ورود به این سایت و شرکت در نظرسنجی از حقانیت نام خلیج همیشه فارس دفاع کنند.

نکته قابل توجه در این سایت دلایل انتخاب نامگذاری های پیشنهادی می باشد که در ادامه به آن اشاره می شود:

چرا خلیج فارس؟

۱- از مدت ها قبل در بسیاری از نقشه ها این خلیج با نام خلیج فارس شناخته شده است به طوری که نیاز به تغییر نام وجود دارد و همیشه خلیج فارسی باقی خواهد ماند.

۲-سازمان ملل متحد در اسناد خود از این نام استفاده می کند.

۳-این یک نام تاریخی است.

۷-تقریبا بر روی تمام نقشه های قبل از ۱۹۶۰و در بسیاری از معاهدات بین المللی، اسناد و نقشه مدرن، این عرصه آبی به عنوان “فارسی خلیج فارس” شناخته شده است.

۸-خلیج ع-ر-ب-ی به معنای دریای سرخ  است  که ممکن است دریای سرخ با این خلیج به خاطر تشابه اسمی دچار تناقض و شبهه شوند، بنابراین بهتر است (همانند گذشته) از نام خلیج فارسی استفاده شود.

۹-اگر به خاطر مرزهای آبی بیشتر باید نام این خلیج، خلیج ع-ر-ب-ی باشد پس باید نام اقیانوس هند به خاطر مرز کوچک آبی هند با این اقیانوس عوض شود.

چرا خلیج ع-ر-ب-ی؟

این نام توسط اتحادیه عرب بکار می رود.

۱-در اسناد عربی توسط سازمان ملل متحد استفاده می شود و زبان عربی زبان رسمی در سازمان ملل متحد است.

۲-نام “خلیج فارسی” به امپراتوری فارسی برمیگردد که دیگر وجود ندارد همانطور که قبلا دریای مدیترانه با نام دریای روم شناخته شده بود.

۳-ایران تنها به معنای فارسی نیست، مردم ایران از فارس ها، اعراب، آذری، ترکمن، کُرد،گیلکی،مازندرانی ها، لرها، بلوچ ها و  غیره تشکیل شده اند.

۴-باتوجه به اینکه اغلب اقوام اطرفا این خلیج عرب هستند، باید نام خلیج ع-ر-ب-ی بر روی آن بگذاریم.

۵- ۶ کشور با ۷۰درصد از ساحل این خلیج عربی هستند در صورتی که ایران تنها یک کشور فارسی حوزه این خلیج است.

هر چند با تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس انتخاب و به تقویم کشور اضافه شده است اما از مسئولان کشوری به خصوص در حوزه سیاست خارجی انتظار می رود جهت حفظ تمامیت ارضی کشور، نسبت به تنش زایی شرکت گوگل بی تفاوت نباشند و این موضوع را از طریق امور بین الملل پیگیری نمایند.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا