راه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی

توهم فرض کردن تهدیدات کمک به دشمن برای دستیابی به اهداف است

بصیر، مقام معظم رهبری سالها پیش از مخاطرات وتهدیدات فرهنگی سخن می گفتند و از واژه هایی مثل تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی استفاده می کردند و اخیرا  نیز بعد از انجام مذاکرات مرتبا بر واژه نفوذ فرهنگی تاکید می نمایند، این امر اهمیت واولویت این مساله رانشان می دهد.

خطر نفوذ دشمن در دوره پسا برجام از هشدارهای معظم له بوده است؛ ایشان درتاریخ ۲۵ شهریور سال جاری در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران فرمودند: «امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور، دنبال نفودند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است که البته کم اهمیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین هم نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است.» ایشان در ادامه افزودند: «از همه مهم‌تر نفوذ، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است. دشمن سعی می‌کند در زمینه فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را درسرپا نگه دارد جابه‌جا کند. خدشه در آنها وارد کند. اخلال و رخنه در آنها به وجود بیاورد. خرج‌ها می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است»

همانطور که از تعاریف بالا بر می آید، نفوذ برای ایجاد رخنه و به سبب آن تغییر در یک سیستم پدیدار می شود. این تغییر می‌تواند در قالب های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شکل یابد که نفوذ در افکار یک ملت و تغییر بینش ها و باور های آن ها از اهمیت بیشتر و قابل ملاحظه تری برخوردار است.

منشا  نفوذ فرهنگی

در نفوذ فرهنگی گاه عاملین نفوذ خارجی هستند وگاه  نفوذی ها نیروهای خودی وداخلی هستند . در صورت نخست کار   راحت تر وآسان تر می باشد چرا که شناسایی و مقابله با نیروی خارجی احتیاج به بصیرت وآگاهی بالایی ندارد وآحاد جامعه دشمن را شناسایی می کنند ولی در صورتیکه عامل نفوذی خودی باشد ؛ شناسایی کار آسانی نیست چرا که همانند یک غده سرطانی عمل نموده وهمه جا را فرا می گیرد؛در این نفوذ علاوه بر خود فروخته ها خودی ها نیز به عنوان پیاده نظام دشمن عمل می کنند.

مقام معظم رهبری برای روشن شدن این امر، مفهوم استکبار نو را مطرح کرده و در این باره می فرمایند: «امروز سیاست استکباری، استعمار فرانو است؛ یعنی از استعمار نوینی که در ده‌ها سالِ قرن گذشته وجود داشت، یک قدم بالاتر. استعمار فرانو یعنی چه؟ یعنی دستگاه استکباری کاری کند که عناصری از ملتی که این مستکبر می‌خواهد آن را قبضه و تصرف کند، بدون این‌که بدانند، به او کمک کنند. دشمن، ایمان شما را سد مستحکمِ خود می‌بیند و دلش می‌خواهد این سد برداشته شود. حالا عناصری از میان خود ما بیایند و بنا کنند این دیوار را تراشیدن یا سوراخ کردن. اینها گرچه خودی هستند، اما دارند برای دشمن کار می‌کنند؛ دشمن هم روی اینها سرمایه‌گذاری می‌کند»(۱۲/۰۲/۸۴)

علاوه بر عوامل داخلی وخارجی  درنفوذ می توان مساله نفوذ را از دو منظر دیگر نیز دسته بندی نمود و آن نفوذ فردی ونفوذ جریانی است . امام  خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان سپاه اهمیت این دو تقسیم بندی را اینگونه تبیین نمودند: «نفوذ جریانی  از نفوذ فردی خطرناک‌تر است. نفوذ جریانی یعنی شبکه‌سازی در داخل ملت به‌ وسیله‌ پول و جاذبه‌های جنسی با هدف تغییر باورها، آرمان‌ها، نگاه‌ها و سبک زندگی. آماج نفوذ جریانی، نخبگان، افراد موثر، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران هستند. نفوذ خطر بزرگی است اصلی »

راههای مقابله با نفوذ

مسئله ی نفوذ یک مسئله برنامه ریزی شده در اتاق های فکر آمریکا با همکاری بیش از۶۰ موسسه رسمی و۱۰۰ موسسه غیر رسمی است که جامعه هدف آنها سه طیف مسئولین، نخبگان و مردم که سهم هرکدام از آنها برای نفوذ به این گونه است: مردم ۲۰ درصد، مسئولین ۲۰ درصد و نخبگان ۶۰ درصد؛ بنابراین مشاهده می شود که بیشترین تمرکز آن ها بر نخبگان جامعه است.

درک و باور فتنه و عدم غفلت از وجود آن

کوچک گرفتن دشمن و توهم فرض کردن تهدیدات آن، تردید در درست بودن مسیر و ناامید شدن از رسیدن به هدف از عوامل دست یابی دشمن به مقاصد شوم است . مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:

«اگر فرض کنیم دشمن بر سر هر راهی وجود دارد ، خردمندانه نیست که انسان ،دشمن را نبیند ، وجود اورا عدم فرض کند،چطور علیه ما توطئه نیست ؟ بعضی گفتند شما توهم توطئه می کنید ! توطئه ای وجود ندارد! من در پاسخ نشانه های توطئه ونشانه های خصومت را از اول انقلاب تا به امروز را در یک فهرست طولانی معرفی می کنم ونشان می دهم چطورعلیه ما توطئه نیست ؟… ما امروز به معنی حقیقی کلمه در دنیا دشمن داریم ».

تعمیق مبانی فکری و اعتقادی

در بخش باورها، دشمنان سعی می کنند که بینش ما را نسبت به هستی و انسان تغییر دهد. آنان می خواهند اعتقاد ما را نسبت به خدا، آغاز و انجام جهان، معنویات، روح، فرشته، وحی، حساب و کتاب عوض کنند؛ به کسانی که اعتقادات معنوی درستی با ماورای این عالم پیدا نکرده اند ، تلقین می کنند که همه این حرف ها خیالات است؛ عده ای نشسته اند و این مسائل را برای خود بافته اندمسلما اگر مبانی اعتقادی ضعیف باشد ، انسان به راحتی تسلیم می گردد رهبری تقوی را سد محکمی در مقابل فساد فکری واعتقادی ذکر می کنند: «دشمن بر اثر تجربه فهمیده که انسان ، آسیب پذیر است . می گویند: هر انسانی قابل فاسد شدن است، هرکس باشد، می توان فاسدش کرد. البته راست می گویند با یک استثنا «الا المتقین» متقین را نمی توان فاسد کرد. آنها این را یعنی معنای تقوی را دیگر نمی فهمند». ( بیانات ۱۳/۱۱/۱۳۷۷)

تقویت فرهنگ بومی

در بعد فرهنگ هم همانطور که بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند بهترین راه مقابله با فرهنگ بیگانه، تقویت فرهنگ بومی است. فرهنگ بومی در کشور ما، فرهنگی ایرانی اسلامی است که مردم سال ها با آن آمیخته‌اند و این فرهنگ عاشورایی، فرهنگ مبارزه است که ما سال ها با این فرهنگ انقلابی زندگی کرده ایم.

بدگمانی و انزجار فکری و عملی ازاستکبار

در فرهنگ اسلام قاطعیت و ایستادگی در برابر دشمن از جایگاه بلندی برخوردار است. روحیه استکبارستیزی و انقلابی از نفوذ و دخالت دشمن جلوگیری می‌کند، تصور اینکه پس از برجام ادبیات ما نسبت به استکبار تغییر کرده است از خواسته دشمن است آنها خیال و تصور نفوذ، و دخالت را در سر می‌پرورانند، بنابراین نباید اجازه داد نگرش مردم نسبت به استکبار تغییر کند

بصیرت‌افزایی و نور افکنی

مهم ترین اصل مقابله با نفوذ دشمن افزایش بصیرت و آگاهی مسئولان و مردم است ، امام خامنه ای بصیرت را این گونه تعریف می نمایند:«  این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند.

به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر» ؛ فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنى با تدبر مسائل را بسنجد – «و اعتبر فأبصر» – با این سنجش، بصیرت پیدا کند. حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد میکند؛ یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در جاى دیگر میفرماید: «فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر». (بیانات در جمع دانشجویان قم ۱۳۸۹)

***********

نظام سلطه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت از دست دادن منافع خود و با هدف از میان بردن آرمان‏های اسلامی و نیروهای انقلابی، از شیوه‏های گوناگونی همچون: محاصره اقتصادی، سیاسی، نظامی و انواع شیوه‏های فشار و ترس و تهدید و … استفاده کرد و چون هیچ کدام از این راه‏ها نتوانست او را در رسیدن با اهداف پلیدش یاری کند، نفوذ فرهنگی را به عنوان تنها راه سازوکار موثر، در دستور کار خود قرار داد.

امام خامنه ای رهبر فرزانه وآگاه به زمان همچون امام خمینی رحمه ا… علیه، با ذکاوت وبصیرت خود همواره نقشه شوم دشمنان را شناسایی نموده و مکر و حیله آنها را برملا می نمایند؛ ایشان از سالها پیش خطر نفوذ را احساس ودر مناسبت های مختلف به مردم ومسئولین در این باره هشدار می دادند؛ ولی متاسفانه اکثر مسئولین فقط به صورت ظاهری وبصورت زبانی فرمایشات ایشان را تایید می نمایند، ودر عمل کاری از پیش نمی برند ، برای نمونه می توان به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی یا تاکید ایشان بر راه اندازی شبکه ملی ، حمایت از تولیدات داخلی و… نام برد. پس برای جلوگیری از فتنه های جدید وسد نمودن راه نفوذ بیگانگان وشکر نعمت ولایت بر همه ولایت مداران فرض است تا رهنمود های ایشان را با جان ودل بپذیرند و در عمل پیاده نمایند. وپشت سر ایشان حرکت نمایند.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا