سند شاخص‌های مد و لباس زنان‌ایرانی مشخص می‌شود

بصیرنیوز،حمید قبادی  در پنجمین همایش هم اندیشی طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس گفت: امروز سندی ارائه می ‌شود که شاخص‌های مد و لباس ایرانی و اسلامی در لباس اجتماع بانوان را به صورت تفکیک شده مشخص کرده است و این یک سند پیش ‌نویس است که در مراحل تصویبی در شورای فرهنگ عمومی پیش رفته است.

وی تاکید کرد: همین سند مبنای عملکرد طراحان و تولیدکنندگان در لباس اجتماع بانوان خواهد بود.

**طراحی میانگین سالیانه ۳ هزار لباس اسلامی توسط طراحان و تولید کنندگان
قبادی با اشاره به طراحی میانگین سالیانه ۳ هزار لباس اسلامی توسط طراحان و تولیدکنندگان گفت:این اتفاق خوبی است ولی پاسخگوی نیاز حدود ۴۰ میلیون نسخه لباس اجتماع بانوان عدد بزرگی نیست . و ما بیشتر از این مقدار نیازمند تولید لباس های اسلامی و ایرانی هستیم.

وی افزود: تاکنون ۳۸ نمایشگاه استانی مد و لباس برگزار شده است و شاهد فراگیر شدن این فعالیت‌ ها در کشور هستیم همچنین تا کنون بیش از ۴۵ همایش و نمایشگاه تخصصی مد و لباس توسط نهادها و انجمن‌ های غیردولتی برگزار شده است.
قبادی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت های مدو لباس گفت:تا کنون ۴۰۰ مرکز مولد مدو لباس را سامان داده ایم ،همچنین صدور مجوز مزون ها و خانه های مد نیز شکل گرفته است و بیش از ۲۳ هزار رکورد در بانک اطلاعاتی در این چند سال شکل گرفته است.
وی افزود: تاکنون ۱۲ هزار نشان شیما نیز صادر شده است که مشارکت بیش از ۲۰ اتحادیه در این زمینه بسیار قابل توجه است.
قبادی با اشاره به فعالیت های فرهنگی گفت:۵۰ انیمیشن و کتاب در زمینه مدو لباس تولید شده است همچنین فرهنگ ‌سازی در زمینه مقابله با قاچاق لباس یکی از اولویت‌های ضروری کارگروه است که ما اطلاعات کاملی را تهیه و در اختیار مسئولان ذی ‌ربط قرار داده‌ایم .
دبیرکارگروه ساماندهی مدو لباس افزود: در ۷ رویداد جهانی تعدادی از طراحان و تولیدکنندگان شرکت داشتیم که با محصول ایرانی رتبه های ارزنده ای رادر جشنواره ها به دست آورده ایم که نشان دهنده موفقیت طراحان است و این موضوع گویای این است که ایرانی ها بر اساس اعتقاداتشان می توانند بهترین ها به دست بیاورند.
 سند شاخص‌های مد و لباس زنان‌ایرانی مشخص می‌شود
** توسعه و ترویج آن با صیانت از این حوزه مفید واقع می شود

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس بااشاره به اینکه این حوزه فرهنگی است اظهار داشت: حوزه مد و لباس یک حوزه فرهنگی که باید از آن صیانت شود و اگر اینگونه نشود مشکلات جدی را رقم می زند.

قبادی ادامه داد: قبل از این به حوزه مد و لباس نگاه تجملاتی می‌ شد و پاسخ به نیازها کمتر مدنظر قرار می گرفت اما با تلاش هنرمندان و طراحان دیگر این نگاه وجود ندارد البته مشروط به اینکه محصولات داخلی تولید شود و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
قبادی با اشاره به جشنواره مد و لباس فجر افزود: این جشنواره بهانه‌ ای است تا هر سال طراحان و تولید کنندگان دور هم جمع شوند تا نواقص،‌اشکالات،‌ نیازها و فعالیت ها را مرور کنند و راه حل هایی بیاندیشند.
‌وی در ادامه با اشاره به مشکلات گفت: تاکنون نتوانسته ‌ایم به خوبی تغییر رویکرد مد و لباس اسلامی را به جامعه معرفی کنیم اما نگاه کشور ما و مسئولان دولتی و حاکمیتی این است که نیاز جامعه را براساس تنوع شاخص ‌ها و نگرش ‌هایی که در هنجارها وجود دارد طراحی کنیم.
 سند شاخص‌های مد و لباس زنان‌ایرانی مشخص می‌شود
قبادی با اشاره به اینکه تلاش های زیادی شده تا مد و لباس اسلامی جای خود رادر جامعه بار کند افزود: فعالیت های بسیاری توسط موسسات فرهنگی و هنری و آموزشگاه ‌های مد و لباس آغاز شده است که پاسخی به نیازهای جامعه باشد.
وی ادامه داد : عملکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سال‌ های گذشته در ۴ محور دسته ‌بندی شده بود که اولین محور سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که تمام تلاش‌ ها حول همین موضوع است .
پنجمین همایش سالانه طراحان و تولید کنندگان مدو لباس با حضور جمعی از طراحان وتولیدکنندگان در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا