مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران:

۳۰ هزار چاه غیرمجاز در مازندران وجود دارد/ کاهش تأمین آب مازندران از طریق نزولات آسمانی و روان آب‌ها

بصیر، محمد ابراهیم یخ‌کشی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی مازندران هزینه شده بود و امسال نیز از محل اعتبارات تملک دارایی ۲۲۵ میلیارد تومان در این راستا تزریق شد.

وی مهم‌ترین چالش در آب منطقه‌ای را عقب‌ماندگی زیرساخت‌های این بخش در مازندران تلقی کرد و افزود: به همین دلیل مازندران در تأمین و توزیع آب با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات مازندران عنوان کرد و گفت: آب آشامیدنی مازندران متکی به برداشت از سفره‌های زیرزمینی است و باید تلاش کنیم تا از آب‌های سطحی بیشترین بهره را ببریم.

یخ‌کشی با اشاره به آسیب‌پذیری رودخانه‌ها به عنوان دیگر معضل مازندران در بخش آب، تصریح کرد: کمبود زمین و میل به قرار گرفتن در مجاورت رودخانه‌ها و برداشت زیاد شن و ماسه از بستر آن‌ مشکل جدی این موضوع است.

وی افزود: هم‌اکنون نیز با کمک مدیریت استان و نمایندگان مجلس به دنبال تعریف ردیفی از محل بودجه ملی برای رودخانه‌های استان هستیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و روان آب‌ها نسبت به ۳۰ سال گذشته، هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد نیاز استان به آب از این طریق تأمین می‌شود.

یخ‌کشی با اشاره به افتتاح سدهای هراز، گلورد و چالوس به هراز، بیان کرد: نقش روان آب‌ها در تأمین آب استان با افتتاح این سدها به ۳۲ درصد افزایش می‌یابد و در برنامه چشم‌انداز هم تلاش بر این است که به ۴۲ درصد برسد که در این صورت سقف مناسبی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران همچنین درباره ساخت سد لاستیکی در بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد، اظهار کرد: یکی از مطالبات مردم این بخش اجرای این طرح بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات لازم تأمین شد و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و عملیات عمرانی آن در سال آینده آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات عمرانی احداث این سد در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت داشته و منابع مالی این سد تأمین شده و تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

یخ‌کشی با بیان اینکه بخشی از آب هراز به تهران منتقل شده و برای تأمین آب جایگزین، احداث سد ضروری است، تصریح کرد: با جلساتی که به ریاست قائم‌مقام اصلاحات وزارت نیرو انجام گرفت، درصدد یکپارچه‌سازی سد هراز هستیم که به طور کلی در آن پایداری زیست‌محیطی مطرح است.

یخ‌کشی در پایان به وجود چاه‌های غیرمجاز در مازندران اشاره کرد و گفت: ۳۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان داریم که بیشتر این چاه‌ها کم‌عمق هستند و با پیگیری‌های لازم در حال سازماندهی آنها هستیم.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا