کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز؛

نقش مهم تخیل و واقع‌گرایی در ادبیات کتاب کودکان/ معضل کتابخوانی با پرداختن به کتاب در سنین کودکی رفع می‌شود

بصیرنیوز، عباس جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز با اشاره به فرارسیدن روز جهانی کتاب کودک، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید مسئولان کشور آن را در نظر بگیرند، توجه به ارضای تخیل کودکانه در ادبیات کودکان است.
وی با بیان اینکه تخیل، نقش بسیار مهمی در ادبیات دارد، تصریح کرد: کودک در اندازه گیری و تشخیص جهان، محدودیت خاص خود را دارد و به تدریج که با جهان انس می گیرد، باید بیشتر به مکان های دوردست سفر کند.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم نویسندگان، گشودن دریچه‌ها و پنجره‌هایی است که مخاطبانش را به سوی جهان تخیل و شگفتی هدایت کند، خاطرنشان کرد: توسعه واقع گرایی در ادبیات کودک نیز یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید نویسندگان آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
جعفری با بیان اینکه از یک زمانی به بعد، کودک نمی‌تواند تخیل‌باور باشد و نیاز به واقع گرایی دارد، اظهار کرد: از زمانی که کودک به دنبال واقع‌بینی است، وظیفه نویسندگان در شکل دهی شخصیت کودک بسیار مهم و پرخطر است.
وی با اشاره به اینکه پرداختن به ادبیات دینی و تربیتی نیز بسیار مهم و قابل توجه است، خاطرنشان کرد: پرداختن به داستان های مذهبی که در بردارنده پیامبران، امامان معصوم و اولیای الهی است، نکته های اخلاقی مناسبی را برای کودکان به همراه دارد.
این کارشناس افزود:  ادبیات دینی کودکان، ادبیاتی است که میراث مذهبی را به نسل بعدی منتقل می کند.
وی همچنین به رفع مشکل فرهنگی کتابخوانی در کشور با پرداختن به ادبیات کودکان در سنین کودکی خبر داد و گفت: مشکل کتاب و کتابخوانی، بیش از آن که مسئله اقتصادی باشد، فرهنگی است.
جعفری افزود: باید شوق نوشتن ادبیات کودکانه از سوی نویسندگان کشور افزایش یابد و در این میان نقش سفارش‌نویسی بسیار پررنگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا