۵ راهکار ساده برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب

توانایی برقراری ارتباط برای روابط قوی خانوادگی بسیار مهم و ضروری است. اولین گام در این جهت «گوش دادن مناسب» به دیگر اعضاء است. اگر شما نتوانید به خوبی به صحبت‌های دیگران گوش فرا دهید، شاید خیلی سخت بتوانید رابطه‌ای مؤثر و صمیمی در خانواده برقرار کنید.

«گوش دادن» یک مهارت است که از طریق آن، شما اولین گام‌ها را برای فهم طرف مقابل برمی‌دارید. فرقی ندارد که طرف مقابلتان بزرگتر از شماست یا کوچکتر! شما حتی باید بتوانید به کودکتان نیز گوش دهید. کار بر روی مهارت‌های گوش دادن می‌تواند در برقراری ارتباط بهتر و شکل‌دهی روابط قوی‌تر به شما کمک کند. مطمئن شوید که به صورت فعالانه گوش می‌دهید. با نشانه‌های غیرکلامی نشان دهید که شما در حال گوش دادن هستید و سؤالات واضح و روشن بپرسید. زمانی که نوبت به شما برای صحبت کردن رسید، گفته‌های فرد مقابل را توسط انعکاس دادن آنها و اظهار نظر در مورد آنها تصدیق کنید. برای اینکه مکالمات شما روند همواری داشته باشد، از عادات منفی مانند قطع کردن صحبت مخاطبتان بپرهیزید. با هم چند مهارت کلیدی برای اینکه تبدیل به شنونده‌ای خوب شویم، مرور می‌کنیم:
۱. به زمان حال توجه کنید
هنگامی که به یکی از افراد فامیل یا به مهمانتان گوش می‌دهید، به ذهن خود اجازه ندهید تا به چیزهای دیگر منحرف شود. مهم این است که تلاش کنید در حال بمانید تا اعضای خانواده احساس کنند که شنیده می‌شوند و با ارزش هستند. هنگامی که با یکی از افراد صحبت می‌کنید، از مسائل انحرافی بپرهیزید. گوشی خود را کنار بگذارید و توجه کامل خودتان را به سمت آنها معطوف کنید. هنگامی که یکی از اعضا صحبت می‌کند، به چیزهای دیگر فکر نکنید. به جای آن، به آن چیزی که در بحث مطرح می‌شود، تمرکز کنید.
۲. بر آنچه گوینده بیان می‌کند، تمرکز کنید؛ نه بر آنچه در آینده می‌خواهید بیان کنید
 وقتی با کسی صحبت می‌کنید، معمولاً شما بر آن چیزی که در آینده می‌خواهید بیان کنید، تمرکز می‌کنید. این حالت احتمالاً زمانی که با یکی از اعضای خانواده خودتان صحبت می‌کنید، شدیدتر است. اگر شما این گونه هستید و در مورد مسائل و مشکلات و اختلافات با خانواده صحبت می‌کنید، حتماً مشتاقید که نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اما فعلاً  به پاسخ‌هایتان فکر نکنید! فقط و فقط بر گوینده و بر نظراتش در مورد موضوع تمرکز کنید. شما می‌توانید بعداً در مورد اینکه چه پاسخی خواهید داد، بیندیشید.
درک چشم‌انداز اعضای خانواده خود را در اولویت قرار دهید. به یاد داشته باشید، بهتر است شما به یک پاسخ متفکرانه مجهز باشید. البته اگر شما متوجه شده‌اید که چه چیزی بیان شده و سیر بحث به کدام سمت می‌رود، بسیار بهتر است. ارتباطات به طور کلی بهتر خواهد شد، اگر شما بتوانید واقعاً نظرات دیگران را درک کنید.
چگونه شنونده خوبی باشیم؟
۳. نشان دهید شما در حال گوش دادن هستید
مخاطب شما باید احساس ارزش کند. برای همین مطمئن شوید که حالت فردی را که در حال گوش دادن است، نشان می‌دهید. شما می‌توانید توجه خودتان را با نشانه های غیرکلامی نشان دهید. برای مثال، در قبال صحبت‌های گوینده سر تکان دهید، در زمان مناسب لبخند بزنید و تماس چشمی خود را حفظ کنید.
۴. مطمئن شوید صحبت‌های گوینده تمام شده است
پس از اتمام صحبت‌های طرف مقابل، بلافاصله شروع به صحبت نکنید. اندکی سکوت در مکالمه قابل پذیرش است. چند ثانیه سکوت در مکالمه چیز بدی نیست، و به گوینده اجازه می‌دهد این شانس را داشته باشد که به طور کامل آن چیزی را که می‌خواهد، بیان کند. به جای اینکه بلافاصله اقدام به پاسخگویی کنید، بعد از اینکه گوینده سخن خود را به پایان رساند، یک لحظه مکث کنید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که فرد مقابل به طور کامل چیزی را که می‌خواسته، گفته است.
افراد معمولاً تمایل دارند هنگام صحبت مکث کنند. اگر شما این را بدانید که گوینده ممکن است مکث کرده باشد، با این فرض که صحبت او هنوز تمام نشده است، شروع به صحبت نمی‌کنید. پس قبل از اینکه پاسخ دهید، یک فرصت کوتاه به او بدهید. اگر گوینده بعد از مدت کوتاهی که سپری شد، مجدداً شروع به صحبت کردن نکرد، حالا با ریسک کمتری می‌توانید صحبت خود را شروع کنید.
۵. برای روشن شدن بحث، سؤال بپرسید
بخشی از گوش دادن، درک کردن است. اگر گوینده چیزی گفت که شما متوجه آن نشدید، وقتی صحبت فرد مقابل تمام شد، اگر لازم دیدید برای روشن شدن موضوع سؤال بپرسید. این کار نشان می‌دهد که شما واقعاً در حال گوش دادن به دیگران هستید و برای نظرات آنها ارزش قائلید. سؤالات کلی بپرسید تا مخاطب آزادانه نظر خود را بیان کند. برای مثال: «نظرت راجع به این موقعیت چیه؟» یا «به نظرت بهتره بعد از اینجا کجا بریم».
از سؤال‌هایی که با «چرا» شروع می‌شوند، بپرهیزید. این سؤال‌ها می‌توانند سؤال‌های قضاوتی برداشت شوند و در مخاطب حالت تدافعی ایجاد کنند. برای مثال از این جمله استفاده نکنید: «چرا تصمیم گرفتی که این کار را انتخاب کنی؟» و به جای آن از این جمله استفاده کنید: «چگونه به این نتیجه رسیدی؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا