آیا زلزله قابل پیش بینی است؟

بصیرنیوز، طی زمین لرزه‌های ۶ ریشتر مکرر استان خراسان رضوی که از صبح دیروز شمال شرق کشور را به لرزه درآورده است، سایت لرزه نگاری جهانی برای ۴۸ ساعت آینده برای شمال شرقی کشور زلزله مهیب پیش بینی کرده است که در این مورد مهدی زارع رییس پژوهشکده لرزه نگاری ژئوفیزیک کشور در این خصوص گفت: هر نوع اطلاعاتی که از جاهایی با عناوین سایت لرزه نگاری جهانی یا نام‌های مشابه آن مثل world-earthquakes.com منتشر می‌شود، ارتباطی به علم زلزله شناسی ندارد.

زلزله قابل پیش بینی است؟
وی ادامه داد: با وجود لرزه خیز بودن خراسان یا شهر خراسان به طور اخص، نمی‌توان اقدام به ارائه برآورد‌های غیر علمی در این زمینه کرد و به طور کلی چنین عملی مختص افراد نادان یا شیاد بوده و باعث اضطراب مردم در جامعه می‌شود.
زارع افزود: چون همواره بسته آماری از اطلاعاتی که معمولا کیفیت و نوعشان بر همگان و اهل فن مشخص نیست، با روشهایی عمدتا ناشناخته و منتشر نشده در وبگاه‌های دارای تحلیل‌های شبه علمی قرار می‌گیرد، خروجی هایی مبهم برای گستره هایی بزرگ به عنوان مثال احتمال وقوع زمین‌لرزه ارایه می‌شود.
رییس لرزه نگاری کشور یادآورشد: این نوع پیش بینی‌ها بیشتر شبیه آن است که کسی یک اتفاق مکرر را که همگان بر وقوع آن واقف هستند، به صورت خبری از آینده بیان کند. پیش بینی زمانی معنادار است که بر مبنای اندازه (بزرگی) زمان و مکان و با بیان میزان احتمال هر یک از این پارامتر‌ها ارایه شود؛ عواملی که در تحلیل‌های این وبگاه‌ها ارایه نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا