بصیر گزارش می دهد

برگزاری سی و ششمین دوره مسابقه استانی قرآن کریم در امامزاده قاسم کاردگر محله

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر، سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان مازندران برای دومین سال متوالی به میزبانی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدونکنار و بابلسر در امامزاده قاسم کاردگر محله فریدونکنار و امامزاده ابراهیم شهرستان بابلسر با حضور بیش از ۴۶۷ قاری در سه بخش حفظ ، قرائت و ترتیل  در دو بخش برادران و خواهران و در رده های سنی شکوفه ها( زیر ۱۶ سال) و بزرگسالان (بالای ۱۶ سال) از روز سه شنبه آغاز  و در عصر روز چهارشنبه به پایان می رسد.

DSCN2128

45092431645705438841

16212086280430101253

ورود مسئولین و دست اندرکاران قرآنی برای خارج کردن قرآن از غربت

حجت الاسلام حیدری معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان مازندران از لحاظ کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد، عنوان داشت: برای نخستین بار در مسابقات استانی همانند مسابقات بین‌المللی کارنامه قراء به منظور شناخت قاریان با نقاط ضعف و قوت خود صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه از داوران بین المللی برای قضاوت در این مسابقات بهره برده ایم، تصریح کرد: کیفیت بالای داوری موجب ارتقای کیفیت سطح مسابقات می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران اظهار داشت: طبق فرامین مقام معظم رهبری هدف از برگزاری این مسابقات ایجاد رقابت و معرفی قراء می باشد.

وی افزود: در زمینه ورزشی بلافاصله پس از کسب موفقیت فرد پیروز را معرفی می کنند اما در عرصه قرآنی و فضای فرهنگی به قهرمانان ما کمتر توجه می شود که خدارا شکر پس از فرامین رهبری ایجاد این فضا نقش بسیار مهمی در معرفی چهره های قرآنی دارد.

حیدری تبادل اطلاعات و ایجاد رقابت موثر و مثبت در بین قراء را از اهداف مهم برگزاری اینگونه مسابقات دانست و اذعان داشت: ایجاد فضای معنوی و فرهنگی در جامعه با طنین انداز شدن تشعشعات روح بخش قرآن کریم در بین جوانان و نوجوانان نگاه مردم را نسبت به این امر مهم تغییر می دهد.

وی با تاکید بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر ( تبدیل بقاع به مراکز فرهنگی)، یادآور شد: برگزاری مسابقات قرآن کریم معمولا در این بقاع همانند این دوره از رقابت ها صورت می پذیرد و ما امروز نیز شاهد این امر مهم هستیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با اشاره به اینکه قرآن چراغ هدایت بشریت در بین ما مهجور واقع شده است خاطرنشان کرد: در گذشته حداقل قرآن در سفره های عقد و بر روی طاقچه های خانه هایمان وجود داشت اما امروزه با وجود این فرآیند فرهنگی این نیز برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این گونه محافل موجب از بین رفتن مهجوریت قرآن در بین مردم می شود، افزود: ورود مسئولین و دست اندرکاران قرآنی برای خارج کردن قرآن از غربت واجب است و باید کتاب قرآن با قیمت کمتر و تعداد بیشتر با راهکارهای جدیدتر در اختیار مردم قرار بگیرد.

حیدری اظهار داشت: برگزاری مسابقات قرآنی، ایجاد نمایشگاه های قرآن، کلاسهای آموزشی تفسیر و مفاهیم و ورود مسئولین در بحث فرهنگی و قرآنی راهکارهای مناسبی برای از بین بردن مهجوریت قرآن در جامعه می باشد.

DSCN2182

قیام امام حسین(ع) چیزی جز قرآن نبود

مصطفی سیفی کناری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های بابلسر و فریدونکنار نیز در حاشیه برگزاری این رقابت ها در گفتگو با بصیر اظهار داشت: مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز گذشته با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در امامزاده قاسم کاردگر محله برگزار شد و پس از ان قراء برادر برای شرکت در سی و ششمین دوره مسابقات استانی به امامزاده ابراهیم بابلسر اعزام شدند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از فرمانداری، ادارات برق، نیروی انتظامی و اورژانس شهرستان فریدونکنار جهت حمایت های همه جانبه در برگزاری مسابقات، تصریح کرد: هر زمان فرهنگ جامعه را متولیان امر به سمت فرهنگ قرآنی سوق دهند مردم نیز به آن سو هدایت خواهند شد.

سیفی با اشاره به اینکه حلاوت و شیرینی گوش جان سپردن به آیات قرآن مجید باید در جامعه پایدار گردد، گفت: با ارائه برنامه های نوین می توانیم شانیت و ارزش قرآن را در جامعه ارتقا دهیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های بابلسر و فریدونکنار یادآور شد: افزایش محافل قرآنی، آموزش مفاهیم قرآن در آموزش و پرورش، هیئات و آموزشگاه ها، تبلیغ قرآن و قرآن خوانی توسط مبلغین و روحانیت می تواند راه کارهای مناسبی برای گسترش اشتیاق مردم به قرآن باشد.

وی در پایان افزود: قیام امام حسین(ع) چیزی جز قرآن نبود و احیای امر به معروف و نهی ازمنکر باید در دستور کار ما قرار بگیرد چرا که یکی از اهداف اباعبدالله الحسین(ع) این فریضه مهم بود.

DSCN2190

به مهجوریت کشاندن قرآن پیامدهای ناگواری را به همراه دارد

حجت الاسلام روح الله توکلی رئیس هیئت امنا و مدیر مرکز فرهنگی قرآنی آستان مقدس امامزاده قاسم (ع) در گفتگو اختصاصی با بصیر اظهار داشت: قرآن کریم در همه عرصه ها و حوزه های مختلف تاثیرگذار و راه گشا است بنابراین باید نگاه حاکم بر قرآن نگاه تمدن آفرین و اثرگذار در جامعه باشد.

وی تصریح کرد: مهجوریت قرآن به معنای راه نیافتن تعالیم انسان ساز قران در زندگی مسلمانان است. پیامبر اکرم در سوره فرقان شکایت خود را از امتش بخاطر به مهجوریت کشاندن قرآن به درگاه الهی عرضه می دارد.

توکلی ادامه داد: نخواندن قرآن، ترجیح غیرقرآن بر این کتاب آسمانی، تدبر و اندیشه نکردن در ان و از همه مهمتر عمل نکردن به این معجزه پیامبر از مصادیق مهجوریت قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: به مهجوریت کشاندن قرآن به جامعه پیامدهای ناگواری را به همراه دارد که متروک شدن شریعت، گسسته شدن رشته اتحاد و برادری در جامعه، جداشدن مردم از فرهنگ قرآن، رانده شدن حاملان و عاملان قرآن از صحنه اجتماع، عدم راهیابی دستورات قرآن به زندگی روزانه مردم از پیامدهای مهم آن است.

DSCN2169اخبار تکمیلی متعاقبا انتشار می یابد

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا