به مناسبت روزی که گذشت؛

اقدام‌های لازم برای کاهش آلودگی زیست محیطی/همه افراد جامعه در برابر محیط زیست مسئول هستند

بصیر، از انواع آلودگی‌های محیط زیست، آلودگی خاک است  اما خاک از منابع مهم طبیعت و پالاینده و تصیفه کننده آن بوده و بدون خاک سالم، ادامه زندگی ممکن نیست زیرا ۹۵ درصد غذای انسان از زمین تأمین می‌شود.

خداوند، زمین و آسمان و همه نعمت های آن را برای آدمی آفریده و طبیعت را رام و مطیع انسان ساخت تا بتواند هرگونه بهره را از آن ببرد.

هر تن زباله گاز گلخانه‌ای دی اكسید كربن را به میزان حدود ۴۹۹ متر مكعب تولید می‌كند و از هر تن زباله ۴۹۹ تا ۹۹۰ لیتر شیرابه خارج می‌شود كه می‌تواند موجب آلودگی آب و خاك شود  و این خود زمینه‌ای برای گسترش محل‌های دفن زباله را افزایش می‌دهد.

مواد ناشی از تولید زباله سال‌ها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می‌شوند به طوری که شیشه و قوطی‌های فلزی و به ویژه آلومینیوم صدها سال روی زمین باقی می‌ماند.

كیسه‌ها و ظروف پالستیكی كه یك روز به دلیل سبكی و دوام آنها ساخته شدند، امروزه عامل بزرگترین مشكلات زیست محیطی هستند.

پلاستیك غیرقابل تجزیه است و كیسه‌های نایلونی به طور متوسط ۱۹۹ سال در محیط موجب آلودگی خاک می‌شوند و دربرخی موارد كیسه‌های پالستیكی همراه باد همه جا پخش شده و بیشتر آن‌ها سر از دریا درآورده با به وسیله جانداران بلعیده شده سبب مرگ آن‌ها می‌شود

چنانچه پالستیك و نایلون موجود در زباله سوزانده شود، اسید كلریدریك ایجاد می‌كند كه باعث آلودگی هوا و آسیب رساندن به انسان و دیگر موجودات می‌شود و نیز انباشته شدن زباله در محل و شهرها مكان مناسبی برای رشد میكروب‌ها و تولید و تكثیر حشرات و جانوران موذی نظیر موش است.

بنابراین مصرف درست می‌تواند تا حدود زیادی هزینه‌های خانواده و مصرف آب و انرژی را پایین بیاورد و از تولید بیش از اندازه زباله جلوگیری كند.

مهسا مقدم کارشناس بهداشت و محیط در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: برای مدیریت زباله‌های منزل باید مواد قابل تجزیه مثل پسمانده‌های آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر مواد جدا شود چراکه این مواد به سرعت تجزیه شده به طبیعت برمی‌گردد.

وی افزود: پس مانده‌های گیاهی به كود كمپوست تبدیل می‌شود كه برای اصلاح خواص خاك و جبران مواد غذایی از دست رفته آن مفید است و با اجرای دقیق این طرح می‌توان روزانه ۱۳۹ هكتار خاک كشور را احیا كرد.

این کارشناس تصریح کرد: روزنامه‌ها و كاغذهای باطله و دفترچه‌های تمام شده مشق نیز قابل بازیافت است كه باید جداسازی شود و همچنین شیشه‌های باطله و شکسته قابلیت تبدیل شدن به شیشه را در صورت بازیافت دارند و فضای دفن زباله را نیز اشغال نمی‌كند، بنابراین شیشه ها را نیز در محل دیگری نگهداری كنید و وقتی انباشته شد آن را به ماموران بازیافت یا خریداران دوره گرد بفروشید.

مقدم، گفت: برای کاهش آلودگی محیط نباید ظروف و قوطی‌های فلزی آلومینیوم را دور بیندازید و بازیافت آلومینیوم می‌تواند ۹۰ درصد انرژی لازم برای ساخت آن را صرفه‌جویی كند و آلودگی مرحله تولید آن نیز حدود ۱۰ درصد كمتر است پس این قوطی ها را نیز جدا نگهدارید و به فروشنده های دوره گرد بفروشید تا به قوطی، ظرف جدید، فویل و ظروف یكبار مصرف آلومینیومی تبدیل شود.

علی مجیدی فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه طبیعت، محلی برای زندگی است، اظهار کرد: هنگامی که وارد طبیعت می‌شویم باید بهداشت اطراف خود را رعایت کنیم و حتی وقتی در منزل وسیله‌ای  قابل استفاده نیست باید نسبت به  جداسازی آن فکر کرد چراکه این خود در آینده محیط زیست محل زندگی و جایی که در آینده برای گردش می‌رود را آلوده می‌کند.

وی افزود: برای كاهش خطرات میكروب‌ها و حشرات، در سطل زباله از كیسه‌های پلاستیكی سالم جای میوه یا خریدهای دیگر استفاده كنید و هر شب در هنگام مناسب زباله را به رفتگر تحویل دهید.

این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: كیسه‌های پلاستیكی، ضایعات پلاستیكی و لوازم پلاستیكی شكسته را جمع‌آوری كنید و به خریداران دوره گرد تحویل دهید تا جایی كه ممكن است از لباس‌ها و پارچه‌ها استفاده كنید.

مجیدی با اشاره به اینکه از پارچه های پنبه‌ای برای گردگیری در آشپزخانه می‌توان استفاده کرد، گفت: خرده نان و پسماند سفره را نیز می‌توانید برای پرنده‌ها بریزید و سعی كنید فقط مواد قابل تجزیه را در كیسه ریخته و تحویل رفته گر بدهید.

وی تاکید کرد: در هنگام خرید از بسته‌بندی‌های زیاد از سوی فروشنده جلوگیری كنید و خرید را به طور كلی انجام دهید مانند برنج را برای مصرف سالانه خریداری كنید تا با این روش كیسه‌های كمتری برای بسته‌بندی استفاده شود.

این فعال محیط‌زیست افزود: برای خرید نیز می‌توانید از ساك‌های پارچه‌ای كه از پارچه‌های موجود در خانه ساختید استفاده كنید و در صورت امكان شیرینی و آجیل را در پاكت‌های كاغذی بخرید و از ظروف یك بار مصرف نیز كمتر استفاده كنید.

مجیدی گفت: اگر در حیاط خانه‌تان باغچه دارید، می‌توانید مقداری از زباله‌ها و پسمانده‌های آشپزخانه مثل پوست تخم مرغ، ضایعات سبزی و میوه و البته با در نظر گرفتن ملاحظاتی استخوان، ضایعات گوشتی و دیگر مواد قابل تجزیه را در گوشه باغچه تان به كمپوست تبدیل كنید.

به گزارش بصیرنیوز، همه عناصر طبیعت، از آن همه انسان‌ها و بلکه همه آفریده‌های خداوند است و هیچ کس حق نابودی و آلودگی آنها را ندارد.

عواملی چون رشد شهرنشینی، ازدیاد زباله‌های شهری و جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاری‌های معادن، چرای بی‌رویه دام‌ها، استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب سطح زمین می‌انجامد و منابع محیط زیست، از مشترکاتند و همه حق دارند درست و منظم از آنها استفاده کنند و کسی حق ندارد با آلوده کردن و استفاده نادرست آن‌ها، زیست دیگران را به محیطی غیربهداشتی، دشوار و خطر آفرین تبدیل کند و همه در برابر این عناصر، مسئول هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا