در جمع دانشجویان دانشگاه تهران

ظریف: آنچه در ژنو «گرفتیم» صدقه نبود/ به مردم هرگز دروغ نخواهیم گفت

به گزارش بصیر به نقل از فارس، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در سالن علامه امینی کتابخانه این دانشگاه به تشریح عملکرد دستگاه سیاست خارجی و تحولات صورت گرفته از جمله توافق هسته ای اخیر در ژنو پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش سیاست خارجی را عرصه کنشگری خواند و با بیان اینکه باید پیچیدگی های این عرصه را بشناسیم، یادآور شد: سیاست خارجی عرصه سپید یا سیاه نیست.

ظریف با ذکر این نکته که ما در سیاست خارجی می‌توانیم روش بهتر را انتخاب کنیم و یا این که با تصمیمات نادرست کشور را به قهقهرا بکشانیم، گفت: می‌توانیم با تصمیمات درست به سمت صلح و امنیت جهانی برویم و یا به تصمیمات غلط مبنای امنیت بین‌المللی را بر ناامنی ناشی از تسلیحات کشتار جمعی بگذاریم. ما انسان‌ها هستیم که این تصمیم‌ها را می‌گیریم. نظام بین‌الملل این تصمیم‌ها را به ما تحمیل نمی‌کند. ما باید بپذیریم که می‌توانیم دیدگاه‌های خود را به شرایط بین‌المللی تحمیل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که به ما بگویند شرایط بین‌المللی این است و ما مجبوریم در سایه کابوس هسته‌یی زندگی کنیم.

وی ادامه داد: آن‌هایی از مذاکره می‌ترسند که دچار خودکم‌بینی هستند و فکر می‌کنند ضعیف هستند و قدرت مردم را باور ندارند. آن‌هایی از مذاکره می‌ترسند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را ابر قدرت می‌دانند و فکر می‌کنند در مقابل آمریکا نمی‌شود ایستادگی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاست خارجی ما دعوای جناحی نیست. سیاست خارجی ما مچ گیری نیست؛ بلکه حوزه اجماع داخلی است. با تقویت اجماع داخلی می‌توانیم سیاست‌خارجی را هدایت و حمایت کنیم. بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارهاست. در حوزه سیاست خارجی باید دعواها را کنار گذاشته و همدلی را جایگزین کنیم.

 رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به اینکه سلاح هسته‌ای برای امنیت ما مضر است؛ تصریح کرد: ما سلاح نمی‌خواهیم؛ سلاح هسته‌ای نه می‌تواند بازدارندگی و نه امنیت و نه پایداری برای حکومت ایجاد کند و جز خطر و نگرانی برای ما چیز دیگری ندارد. اما دنیا باید بفهمند که نمی‌گذاریم دنیا برای ما تصمیم بگیرد. برخی جوانان ما با امکانات و ظرفیت‌های داخلی با وجود فشارهای کشورهای خارجی و تحریم‌ها توانستند یک دانش علمی را نهادینه کنند. این عامل اقتدار ماست.

وی اضافه کرد: ما باید همزمان اجازه دهیم که دیگران از این اقتدار علمی استفاده کنند و نباید بگذاریم که برخی مانند رژیم صهیونیستی چهره‌ ایران را مخدوش کنند. ما باید این بهانه را از صهیونیست‌ها و همراهان افراطی آن‌ها بگیریم. زیرا آن‌ها آینده خود را در جنگ تنش و تشنج می‌بینند. از این طریق می‌توانند بر ظلم و تهدید و فشار ادامه دهند. امروز ما این بهانه را از دست نتانیاهو گرفته‌ایم.

ظریف با انتقاد از مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌هادر خصوص توافق ژنو گفت: اجازه ندهید دنیا برای ما تصمیم بگیرد. خط فکری ایجاد کنند و با دروغ پردازی‌ها اجماع داخلی را از بین ببرند. برخی در داخل Fact Sheet کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند. ولی به برنامه‌ اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور اهمیت نمی‌دهند. چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.

وی اضافه کرد:‌ چرا دوستان ما اجازه می‌دهند که رسانه‌های اسراییلی درباره‌ آینده مذاکرات صحبت کنند. نتانیاهو با مظلوم نمایی چندین دهه است که کلاه سر دنیا گذاشته اما اکنون وامانده است و نمی‌داند چه کار کند و به دروغ پراکنی ادامه می‌دهد تا بتواند انسجام ما را بر هم زند. اما من می‌گویم که این انسجام پابرجاست.

ظریف اضافه کرد: مذاکرات دشوار است؛ بیانیه خواندن کار آسانی است اما رسیدن به راه‌حل و توافق نیازمند دقت و ابتکار روش و بیش از همه نیازمند شجاعت است و خواندن بیانیه چندان نیاز به شجاعت ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که ما به خودی خود کسی نیستیم، گفت: شخصیت ما به خاطر نمایندگی شماست. ما حتما اجازه نمی‌دهیم که در مذاکرات به ما توهین کنند. امیدواریم که دوستان ایرانی و داخلی این مسئله را قبول کنند و نگویند که طرف مقابل به ما توهین کرده و مذاکره‌کنندگان ایران تنها جان سالم به در برده‌اند. ما بیش از هر چیز در این مسیر نیازمند همدلی هستیم. نیاز داریم که جلوتر از رهبری حرکت نکنیم و اگر ادعای ولایتمداری داریم باید پشت رهبری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: نقد سازنده، هدایت و راهنمایی، هم ضروری است و هم ضرورت نشاط دانشگاهی.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه مذاکره خود‌باوری می‌خواهد، تصریح کرد که ادعا نمی‌کنم کسانی که رهبر فرزانه انقلاب آنها را فرزند انقلاب نامیده‌اند از خطا مصون هستند؛ ما آنچه را که می‌توانیم انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم وضعیت دشواری را بر مردم تحمیل کرده تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم تا اقتدار ایران را نشان دهیم.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برخی تلاش می‌کنند ایران را تخلیه استراتژیک کنند، افزود: در طول چند سال گذشته برخی تلاش می‌کنند ایران را به یک مشکل ساختگی وا بدارند و از این مسیر مانع حضور فعال ایران در عرصه‌ بین‌المللی شوند. اما سوال این است که چرا ۱۰ سال گذشته بدون حضور ایران مسئله افغانستان حل نمی‌شد. جمهوری اسلامی ایران در پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود.

در ادامه این نشست نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها به طرح سوالات از ظریف پرداخت و گفت: ما شما را سرباز امام و رهبری و فرزند ملت می‌دانیم اما سوالات و ابهامات خود را پرسش‌های بخش قابل توجهی از ملت می‌دانیم. چرا مذاکرات صورت گرفته برای مردم به روشنی مطرح نشد؟

این دانشجو اضافه کرد: آیا آنچه که دادیم با چیزهایی که گرفتیم برابری می‌کند؟ چرا تلاش نکردیم تا دقیقا واژه‌ غنی‌سازی در سند گنجانده شود؟ درباره‌ اراک و غنی‌سازی چرا بیشتر تلاش نشد؟ آیا این توهین به ملت ایران نیست که پول ملت را به صورت قطره قطره برگردانند؟ این دیپلماسی صدقه‌ ای شایسته‌ ملت ایران نیست. آیا معنی نرمش قهرمانانه که مدنظر رهبری است این بود که بازپس‌گیری پول‌های خودمان با دادن امتیازات بزرگ همراه باشد؟چقدر طول می‌کشد اورانیوم‌های تبدیل شده را مجددا تولید کنیم؟ انتقاد اصلی ما به دولت این است که چرا به جای تکیه بر نیروی داخلی، عمده توان خود را معطوف به خارج از کشور می‌کند؟ برخی جریان‌ها در داخل کشور دلداده غرب هستند و به نیروی داخلی بی‌اعتمادند. بیم آن می‌رود که آن‌ها شما را دچار اشتباه کنند. خوشبختانه مصاحبه‌های وزیر خارجه‌ آمریکا ثابت کرد که نگاه رهبری درباره‌ بی‌صداقتی آمریکا درست بوده است.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوالات گفت: غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند بلکه از مردم ایران می‌ترسند. آیا شما فکر می‌کنید که آمریکا نمی‌تواند سیستم نظامی ما را از کار بیندازد؟ واقعا شما فکر می‌کنید که آمریکا از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟ بله؟ شما بر چه اساس فکر می‌کنید که آمریکا می‌تواند به امکانات نظامی ما دست پیدا کند؟ کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده است؟

ظریف ادامه داد: چرا شما اشاره نمی‌کنید به این موضوع که جان‌ کری گفت هیچ وقت در عمرم شخصی مانند شما (ظریف) با این تلخی با من صحبت نکرده است. ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم که به شما اعتماد نداریم، شما باید اعتماد مردم ما را جلب کنید. اما شما چرا از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما در حال حاضر داریم پولی را که دولت تحت حمایت شما در اختیار آنها قرار داده‌اند پس می‌گیریم و پول نفت کشور را که به دلیل ندانم‌کاری و سیاست غلط سال‌هاست در دست آنهاست را پس می‌گیریم. آیا این توهین به ملت ایران نبود که برای به دست آوردن یک دلار باید هشت تا ۳۰ سنت از پول خودمان را به کشورهای دیگر می‌دادیم؟

وی با تأکید بر اینکه چنین اظهارنظرهایی برای من بسیار دردناک است، گفت: برای من بسیار دردناک است که این حرف‌ها را بزنم اما زمانی که از نیویورک و ژنو برگشتم از همه دولت‌ها تشکر کردم اما بنا نداریم مشاهده کنیم افرادی که حقوق و آبروی خود را گذاشتند تا مذاکرات به نتیجه برسد تا پول‌مان را باز پس بگیریم که اینگونه با آنها برخورد شود.

در این بخش دانشجویان شعار دادند که «ما اهل کوفه نیستیم، ظریف تنها بماند» که ظریف در پاسخ به این شعارها گفت «من افتخار می‌کنم که سرباز کوچک نظام، انقلاب و رهبری هستم. همه چیزمان فدای این کشور، نظام و رهبری است.»

وی در ادامه با تأکید بر نقش تعیین کننده و مثبت رهبری برای هدایت مذاکرات گفت: اگر هدایت رهبری نبود هرگز مذاکرات ایران با ۱+۵ تا این حد پیش نمی‌رفت و ما باید قدردان چنین نعمتی برای کشور و نظام باشیم.

وزیر امور خارجه در ادامه پاسخ خود افزود: اگر مبنا و مرجع شما دوستان مذاکره کننده ایرانی نیستند که اظهار داشتند حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است حرفی نیست؛ چرا که در «فکت شیت» کاخ سفید این تفسیر وجود ندارد که حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: دوستان ما هم بلدیم مغلطه کنیم اما خواستیم به صورت منطقی بر اساس واقعیت بگوییم که در دو جای این تفاهم‌نامه بندهایی قرار داده شده است که هیچ راهی برای فرار از غنی‌سازی باقی نگذاشته است.

باز هم شعار سراسر سالن را فرا گرفت که ظریف در پاسخ به شعاردهندگان گفت: ‌دوستان اجازه ندهید که تندروی‌ها ما را هم به تندروی بکشاند.

وی در ادامه پاسخ خود گفت: مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد و نتیجه مذاکره را من به اطلاع رساندم. ما اعتقاد داریم خدا همه زمان مذاکره را ضبط کرده و ما با این اعتقاد بر سر میز مذاکره با ۱+۵ نشستیم.

ظریف تأکید کرد: مذاکره برای به دست آوردن منافع بیشتر برای کشور است. در غیر اینصورت من می‌توانستم برای دریافت سوت و کف بیشتر از اکنون کارهای زیادی انجام دهم.

وی با تأکید بر حقوق ملت ایران گفت: اطمینان می‌دهیم که ذره‌ای از حقوق ملت در این مذاکرات ضایع نشده اما مذاکره باید با هر قیمتی معنا پیدا کند. مذاکره‌ای که برای رادیو و تلویزیون و برای جلب سوت و کف قرار بگیرد به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: جدولی ترسیم کرده‌ام که چه چیزهایی را در مذاکره دادیم و چه چیزهایی از مذاکره گرفتیم و آنچه گرفتیم صدقه نیست و این مطلب را بنده در میز مذاکره مطرح کردم اما درباره نحوه حرف زدن آنها با ما نمی‌دانم که در غرب در گذشته چه شرایطی به وجود آمد که آنها با ما اینگونه حرف بزنند اما بنده تلاش می‌کنم که شرایط را به حالت عادی برگردانم و از همه شما می‌خواهم که صمیمانه و با اتحاد تلاش کنیم منافع ملی‌ را برگردانیم.

وزیر امور خارجه با تأکید بر سختی مذاکرات گفت: مذاکرات سخت است و نوعی داد و ستد است که باید تلاش کنیم با توجه به شرایط کشور بیشترین توانمان را بگذاریم و بیشترین دستاورد را برای کشور به دست بیاوریم.

وی با تشکر از انتقادات مختلف گفت: از همه افرادی که از بنده انتقاد می‌کنند ممنونم اما حواس همه باشد که بدانیم این انتقادها به نفع کیست.

وی ادامه داد: ما سند مذاکره را در اختیار تیم مذاکره کننده غربی گذاشتیم اما اینقدر خیال‌مان راحت بود که در شرایط فعلی با قلدرترین آدم‌های دنیا می‌توانیم بحث کنیم. بنده قول می‌دهم تا با یاری خدا به منافع ملی کشور دست پیدا کنیم و انشاءالله تا پایان این کار به مردم هرگز دروغ نخواهیم گفت.

محمدجواد ظریف در ادامه گفت: در پی آن نیستیم که برای بقیه قضاوت کنیم چرا که آنچه در مذاکرات هسته‌ای به دست آورده‌ایم نتیجه مقاومت و همراهی همه ملت ایران بوده است.

وی افزود: ما مردم یک مرز و بومیم و نباید ما را با خط‌کشی‌های سیاسی از هم جدا کنند. نتیجه به دست آوردن حق غنی‌سازی ایران نتیجه مقاومت مردم است و این مقاومت را ارج نهیم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای و عرصه‌های مختلف و درباره موضوعات مختلف یا همه با هم پیروز می‌شویم یا با هم در این موضع می‌بازیم.

وی گفت: همه ما دل در گرو این آب و خاک داریم و باید برای پیشرفت ایران تلاش کنیم.

ظریف ادامه داد: نباید با توجه به اینکه رهبر انقلاب تیم مذاکره‌کننده ایرانی فرزند انقلاب نامید به آنها انگ بزنیم، ما باید حواسمان جمع باشد، حرف‌های کسانی که بدخواه این مردم هستند تکرار نکنیم.

وی افزود: نباید به دشمنان و بدخواهان نظام و مردم اجازه دهیم که قدرت بگیرند. امروز تندروها، جنگ‌طلب‌ها و خشونت‌طلب‌ها کسانی هستند که حقوق مردم فلسطین را پایمال می‌کنند و اکنون در جهان فرصتی ندارند.

ظریف گفت: انتخابات اخیر سرمایه ملی را بازسازی کرد و اجازه نداد که دیگران در تصمیم ملت ورود کنند و امیدواریم با درایت و نظر مقام معظم رهبری برای افزایش سرمایه ملی بیش از پیش قدم برداریم.

در ادامه حضور ظریف در دانشگاه تهران نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: جای تاسف است که به نمایندگان دانشجویان تنها دو دقیقه وقت داده شده است و در این فرصت محدود نمی‌توان سوالات اساسی که درباره‌ مسائل هسته‌‌ای است را مطرح کرد. بنابراین از این تریبون از شما دعوت می‌کنیم که به دعوت بسیج دانشجویی در جلسه‌ دیگری حضور پیدا کنید و به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دهید.

وی از ظریف پرسید با توجه به سابقه مذاکره با غرب و بدقولی‌های آنها آیا با پایان یافتن شش ماه از توافق صورت گرفته اعتماد حاصل می‌شود و در گام پایانی چه چیزی برای چانه‌زنی خواهید داشت؟

وی افزود: در گام بعدی چه چیزی برای ارایه دارید؟ اورانیوم زیر ۵ درصد، سانتریفیوژهایی که کار نمی‌کنند؟ ذخایر خالی؟ و اطلاعاتی که دیگر همه از آن آگاهند؟ یا غنی‌سازی ۲۰ درصد که مهم‌ترین ابزار چانه‌زنی ما بود و به قول خاویر سولانا با سخاوتمندی از دست داده‌ایم به ما کمک خواهد کرد؟

نماینده بسیج دانشجویی با بیان اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده اطمینان داریم یادآور شد: ما با دشمنی با دست‌های چدنی و با دستکش مخملی روبرو هستیم. من به عنوان دانشجو شما را به صبر و تحمل مخالفین دعوت می‌کنم و دولت شما و ما معنایی ندارد. ما به شما و دولت آقای روحانی علاقه‌مندیم و این طرز رفتار شما در شأن یک وزیر خارجه نیست که خود را درگیر مسائل سطحی داخلی کند.

وزیر خارجه در پاسخ با بیان اینکه تلاش بنده همواره بر این بوده و خواهد بود که زمینه را برای انسجام تقویت کنم خاطرنشان کرد: یک دست صدا ندارد و نیاز است که هر دو طرف برای تقویت انسجام تلاش کنند.

ظریف افزود: هشت سال اتهام و دروغ را قبول کردم و یک کلمه صحبت نکردم اما توقع داشتم دوستان هشت هفته به ما فرصت می‌دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن قدردانی از آن دانشجو گفت: از نصیحت شما سپاسگذارم اما واقعیت این است که ما به مذاکره نرفته برخی از دوستان اعلام شکست مذاکره را کردند. ما صبر کردیم و صحبت نکردیم. پیام‌هایی که از تهران برای خبرنگاران همراه من آمد را اعلام نکردیم. نجابت من را دلیل بر این نگذارید که نمی‌دانیم، می‌دانیم.

وی پیروزی در مذاکرات هسته‌ای را پیروزی همه دانست و گفت: ما امروز در شرایط متفاوت با امکاناتی متفاوت مذاکره می‌کنیم و حاصل ۸ سال مقاومت مردم را به عنوان پشتوانه داریم و بر اساس آن مذکره می‌کنیم و انشالله به نتیجه می‌رسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال نماینده این تشکل دانشجویی در خصوص غنی‌سازی اورانیوم با بیان اینکه غنی‌سازی در متن توافق آورده شده نه در متن بیانیه کاخ سفید، افزود: چرا از من می‌پرسید؟ یک بار باور کنید که طرف خودتان به شما راست می‌گوید. از کاخ سفید بپرسید که چرا واشنگتن‌پست بابت دروغ گفتن به مردم آمریکا از آن انتقاد می‌کند؟

ظریف اضافه کرد: من روی متن سندی که توسط همه صادر شده ایستاده‌ام و بیانیه کاخ سفید نیمی از واقعیت را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در اراک ادامه می‌یابد، گفت: اگر آنها این مطلب را عنوان نمی‌کنند خلاف می‌گویند. ما به غنی‌سازی ۵درصد ادامه خواهیم داد.

ظریف با ذکر این نکته که حاضرم فشار داخلی را تحمل کنم اما موضع مذاکراتی را از دست ندهم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مطالب منتشر شده در روزنامه کیهان اظهار داشت: همه دنیا می‌گویند که غنی‌سازی در داخل خاک ایران، چرا آتش به دست دشمن می‌دهید؟ این چه کمکی به امنیت ملی است؟ آیا برای غنی‌سازی خارج از ایران محدوده زمانی می‌گذارند و تعداد سانتریفیوژ مشخص می‌کنند؟

وی ادامه داد: چرا اجازه می‌دهید که آنها بتوانند به یک روزنامه ایرانی استناد کنند؟ آیا این در جهت امنیت ملی است؟ کاخ سفید مجبور شد به واشنگتن پست جواب دهد حالا شما به سند کاخ سفید استناد می‌کنید؟

دبیر انجمن علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی ضمن قدردانی از ظریف و فضای مثبت و سازنده ایجاد شده با جامعه جهانی و توافق ژنو در خصوص رویکرد وزارت خارجه در دفاع از اتباع ایرانی بازداشت شده در خارج از کشور، رویکرد دولت یازدهم برای نفوذ تأثیرگذار ایران در سازمان‌های بین‌المللی و از جمله سازمان ملل و عضویت در سازمان تجارت جهانی و همچنین مناسبات تهران و واشنگتن سؤال کرد.

ظریف درباره مناسبات تهران و واشنگتن، هدف از مذکرات کنونی با آمریکا را حل و فصل موضوع هسته‌ای خواند و گفت: مذاکرات محدود به موضوع هسته‌ای است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مردم ایران در انتخابات اخیر فرصت ویژه‌ای را ایجاد کردند که دنیا، غرب و آمریکا بتوانند جبران مافات کرده و اعتماد این مردم بزرگ را جلب کنند، افزود: مردم ما مردم خوبی هستند. ممکن است جنایات آمریکا در ایران را فراموش نکنند اما این اجازه را می‌دهند که تلاش شود اعتمادشان جلب شود اما با چشمانی باز و توجه به گذشته و سیاست‌های غلط‌ آنها.

ظریف با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و تمدید تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا گفت: کارهای چند روز گذشته آنها باعث می‌شود که مردم ما بی‌اعتماد شوند و باید این روش‌ها را متوقف کنند و یاد بگیرند که با مردم ما با تکریم صحبت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این مردم با تحریم و فشار جواب نمی‌دهند، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها هرچه زودتر متوجه شوند می‌توانند از مشکلی که ۳۵ سال است درست کرده و در آن غوطه‌ور شده‌اند رهایی یابند.

وی پرسید: آیا آمریکا این آمادگی را دارد که بر اساس منافع ملی خود حرکت کند یا فشار لابی داخلی تأثیرگذار است.

ظریف مذاکرات هسته‌ای را فرصتی برای آمریکایی‌ها برشمرد.

وزیر خارجه همچنین یاد و خاطره شهدای هسته‌ای را گرامی داشت.

وی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران با بیان اینکه حقوق بشر ما تابلوی جمهوری اسلامی و احترام دنیا به این نظام است،‌ گفت: ما باید حقوق مردم را رعایت کنیم ولی مشکل خیلی از غربی‌ها با ما بحث حقوق بشر نیست.

ظریف با اشاره به اظهارات مقامات کانادایی که گفته‌اند انتخابات ایران را به رسمیت نمی‌شناسند، عنوان کرد:‌من به این دولت خیلی اعتباری نمی‌دهم که بخواهد از وضعیت حقوق بشر ایران ابراز ناراحتی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مشکل اتباع ایرانی را مشکل همه و از جمله وزارت خارجه برشمرد و گفت: ما در راستای دفاع از منافع اتباع ایرانی حرکت می‌کنیم و مجازات اتباع ایرانی در خارج از کشور را غیرقانونی می‌دانیم. آمریکایی‌ها به اتباع ما در مالزی و تایلند فشار می‌آورند که باید این اقدام را متوقف کنند و این سیاست‌ها برای ما قابل قبول نیست.

وی در خصوص بازگشت ایرانیان خارج از کشور و از جمله جوانان به داخل با بیان اینکه هرکس از ایران خارج شود ایران از دل آن خارج نمی‌شود، گفت: ایران شعله‌ای دائمی در دل هر یک از ایرانیان است و حضور آنها در خارج از کشور نماد افتخاری برای ماست و ما باید زمینه را فراهم کنیم که اگر علاقه‌مندند به کشور بازگردند و یا سفیران ما در خارج از کشور باشند اینها فرزندان این مرز و بوم هستند.

  ظریف در پایان ضمن قدردانی از دانشجویان و کسانی که نقد کرده و تشویق کردند گفت: اگر عصبانی شدم و حرفی زدم که کسی را دلخور کرد عذر می‌خواهم. کار دشواری بر عهده ماست و نیازمند حمایت تک تک مردم هستیم تا کار را به پیش ببریم.

وی با اشاره به بخشی از سخنانش درباره اینکه آمریکایی‌ها از تسلیحات ایران نمی‌ترسند، تصریح کرد: ما به نیروهای مسلح خود و شهدا افتخار می‌کنیم. من گفتم آنچه که مانع حمله آمریکا به ایران می‌شود تسلیحات ما نیست بلکه شما مردم هستید که باید به خودتان اعتماد کنید. امیدوارم شما معتقد به ضرورت همدلی، صفوف فشرده، یکپارچگی ملی، پذیرش انتقاد باشید و با هم به سوی فردایی بهتر حرکت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا