کشت هندوانه دیم در دل کویر! +عکس

کشاورزانی که با الهام گرفتن از بزرگان و نیاکان خود و با کشف استعداد بی نظیری در دل کویری مرکزی ایران و در چاله هایی که به چاله های سنبک و چهار طاقی شهرت دارد به کشت و برداشت هندوانه دیم مشغول هستند.

این چاله ها که در اندازه های مختلف ۲۰۰ تا هزار متر مربعی در دل کویر آران و بیدگل واقع شده است هم ویژگی خاصی از منظر کشاورزی دارد و نیز موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است.
 کشت هندوانه دیم در دل کویر
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل اظهار داشت: کشت هندوانه دیم در شهرستان کویری آران و بیدگل در دو منطقه چاله سنبک و چاله چهار طاقی در سطح بیش از ۱۲ هکتار از اواسط فروردین ماه توسط کشاورزان دیمی کار انجام و هم اکنون برداشت نوبت اول آن آغاز شده است.

کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون اتفاق جالبی در منطقه کویری آران و بیدگل است که کشت این محصول با نیاز آبی زیاد بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود

حسین فتاحی افزود: پیش بینی می شود امسال از هر هکتار سطح زیر کشت هندوانه دیم در آران و بیدگل بین ۳۰ تا ۳۵ تن هندوانه برداشت شود.

وی تاکید کرد: نوبت دوم برداشت این محصول نیز در مهرماه و با شروع فصل پاییز آغاز می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل با اشاره به اینکه کشت هندوانه دیم معمولا در مناطق پر آب انجام می شود و هیچ سنخیتی با کویر خشک و سوزان ندارد، اظهار داشت: کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون اتفاق جالبی در منطقه کویری آران و بیدگل است که کشت این محصول با نیاز آبی زیاد بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود.

وی دلیل اقدام کشاورزان منطقه کویر آران و بیدگل به کشت هندوانه دیم را بالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق دانست و تاکید کرد: در چاله های سنبک و چهار طاقی با کندن چاله هایی به عمق کمتر از یک متر به آب می رسیم و کشاورزان با کندن چاله هایی به کشت هندوانه دیم می پردازند.

فتاحی تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۰۴ چاله مفروض، ۱۰۳ چاله در مناطق سنبک و چهار طاقی کشت هندوانه دیم فعال است که این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.

کاشت هندوانه دیم آران و بیدگل ثبت ملی می شود

وی تصریح کرد: هر سال در اوایل فروردین ماه زمین های چاله مسطح و آماده کشت تخم هندوانه شده و کشاورزان شروع به کشت می کنند و همچنین برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و به دنبال آن تخریب زمین و محصول دور تا دور آن را فنس کشی و با تور محصور می کنند، بعد از آن زمین کشاورزی به حال خود رها شده و در اوایل تیرماه اولین هندوانه ها به دست می آید.

با توجه به منحصر بودن کاشت هندوانه دیم در کویر، دانش کاشت و برداشت این هندوانه ها در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت می رسد

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: آب بیشتر هندوانه های تولیدی در چاله های سنبک و چهار طاقی، قند بسیار پایین تر از هندوانه های معمولی و مناسب برای برخی از بیمارهای خاص مانند دیابت و دستگاه گوارش از جمله ویژگی های خاص هندوانه های دیم تولیدی در آران و بیدگل است.

وی مهمترین تفاوت و ویژگی خاص هندوانه های دیم آران و بیدگل را هدایت بذر هندوانه به سمت آب و تولید هندوانه ارگانیک بدون استفاده از کود شیمیایی دانست و گفت: در کشت معمولی هندوانه آب به سمت بذر هدایت و از کودهای شیمیایی استفاده می شود.

فتاحی در ادامه تاکید کرد: هندوانه های برداشت شده با توجه به خاصیت های منحصر به فرد در همان منطقه سنبک و چهار طاقی در دل کویر به فروش می رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز در این ارتباط گفت: با توجه به منحصر بودن کاشت هندوانه دیم در کویر، دانش کاشت و برداشت این هندوانه ها در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت می رسد.

جواد صدیقیان افزود: پرونده ثبت ملی این دانش برای ثبت ملی مصوب شده است و در آینده ای نزدیک این اثر به ثبت ملی می رسد.

وی تصریح کرد: برداشت هندوانه در دل کویر جاذبه ای است که برای اکثر گردشگران کویر مورد توجه واقع شده به طوریکه گردشگران کویر آران و بیدگل یکی از مقاصد سفر خود به کویر را چاله های سنبک و چهار طاقی قرار می دهند.

با توجه به جاذبه ویژه ای که کویر آران و بیدگل در دل خود پرورش داده است و آن را تا مرحله ثبت ملی نیز پیش برده است به نظر می رسد، پدیده طبیعی کاشت و برداشت هندوانه در کویر در آینده نزدیک و در صورت تبلیغات مناسب برای جذب توریست به یکی از عجایب طبیعی دنیا تبدیل شود و بر جذابیت های همیشگی کویر بیفزاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا