کلاهبرداری زیرپله‌ای‌ها به بلیط هواپیما هم رسید

در هفته گذشته شهر مشهد روزهای تقریبا شلوغی را پشت سر گذاشت و تمام شهر انباشته از خیل عاشقان امام هشتم (ع) شده بود؛که از شهرهای مختلف برای زیارت امام رضا (ع) وارد شده بودند.

یکی از ارکان بسیار مهم در ارتباط با سفر وسیله حمل و نقل به آن است و هواپیما نیز یکی از این روش‌ها است که از آن استقبال مناسبی نیز می‌شود یکی از خبرهایی که در این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرد این بود که  هواپیما به مشهد به ویژه از مسیر تهران به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده البته برخی از  منابع خبری تا ۵۶۰ هزار تومان را نیز گزارش داده‌اند که این میزان مصداق بارز کلاهبرداری است و افراد زیادی از آن شاکی بودند.

البته این موضوع نتیجه طبیعی افزایش تعداد متقاضیان پرواز در یک مسیر به ویژه بعد از آزادسازی و متنوع‌سازی نرخ بلیط‌ها است زیرا این توجیه برای شرکت‌های هوایی وجود دارد که در زمان خلوت بودن سفرها و کمبود مسافر آنها بلیط‌های‌شان را به قیمت ارزان به فروش رسانده و حالا باید جبران کنند.

البته برای بلیط‌ها در مسیرهای مختلف همواره سقف قیمت بلیط قرار داده‌اند که برای مسیر تهران به مشهد  این مبلغ زیر ۲۵۰ هزار تومان است به بیان دیگر فروختن بلیط با قیمت‌های نجومی در هر زمانی به ویژه در زمان‌هایی که تردد به یک مقصد مانند مشهد بالا است یک تخلف بارز محسوب می‌شود.

متأسفانه این مشکل وجود دارد

علی باخرد معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: متأسفانه این اشکال در همه زمان‌هایی که پیک ورود مسافر به مشهد مقدس است وجود داشته و ما سعی بر کنترل آن داریم.

وی ادامه می‌دهد: مشابه این داستانی که در دهه کرامت امسال اتفاق افتاد در زمان‌های دیگر سال مانند دهه پایانی صفر، ایام عید نوروز و روزهای پایانی تابستان نیز رخ می‌دهد و معاونت بازرسی و نطارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با آنها برخورد می‌کند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان می‌کند: در مورد آژانس‌هایی که مجاز هستند ما به سامانه آنها دسترسی داریم و می‌توانیم با چک کردن نحوه فروش و قیمت آنها از تخلفات پیشگیری کنیم.

باخرد تأکید می‌کند: با این حال برخی از افرادی که تخلف می‌کنند افرادی عادی هستند که با دسترسی به اینترنت اقدام به صدور بلیط و فروش آن به قیمت‌های بالا به مردم می‌کنند و تصدی هم بابت آنها وجود ندارد البته برخی از اقدامات را در این زمینه توسط پلس فتا انجام شده که توانسته تا حدودی این افراد را محدود کند.

آژانس‌های مجاز متخلف نیستند

سعید ولیزاده رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی خدمات هوایی سفر خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: گرانفروشی بلیط یک معضل در زمان‌های پرتردد به مشهد بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آژانس‌هایی که دارای مجوز هستند چنین اقداماتی را انجام نداده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: انجمن صنفی خدمات هوایی سفر خراسان رضوی با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و سایر نهادهایی که در این زمینه وجود دارد اقداماتی را در دستور کار داشته و در راستای آنها عمل می‌کند.

رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی خدمات هوایی سفر خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: هم اکنون بالغ بر ۲۰۰ آژانس در خراسان رضوی وجود دارد که بدون مجوز فعالیت دارند که برای ۳۰ عدد از آنها اخطار پلمب صادر و پرونده‌هایشان به تعزیرات ارسال شده است.

علیرغم تماس‌های مکرر موفق به مکالمه با معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نشدیم و این آمادگی وجود دارد که گفته‌های این نهاد را نیز در این خبرگزاری نشر دهد، اما به نظر می‌رسد در این زمینه نظارت کافی وجود نداشته و یا خلا قانونی وجود دارد که آژانس‌های هواپیمایی بدون مجوز به این راحتی می‌توانند فعالیت داشته باشند و از مردم به بهانه‌های واهی مبالغ بسیار زیادی پول دریافت کنند.

مشهد مقدس یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در ایران و حتی در دنیای اسلام بوده و باید بتوان زیرساخت ورود به آن در هر موقعیت زمانی را فراهم کرد راهکارهایی مانند افزایش تعداد پروازها و یا اطلاع رسانی شاید راه حل‌هایی مناسب برای پیشگیری از وقایعی مانند فروش بلیط ۳۰۰ هزار تومانی و یا حتی بیشتر تهران به مشهد و یا برعکس باشد که باید برای مواجه نشدن دوباره با پدیده بلیط‌های نجومی از آنها استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا