۹ راهکار اساسی برای اینکه همسرتان در کارهای خانه کمکتان باشد

احساس می‌کنید کمرتان زیر بار کارهای تمام نشدنی خانه و رسیدگی به امور ریز و درشت مربوط به بچه‌ها خم شده و نمی‌دانید چطور باید همسرتان را از روی کاناپه و جلوی تلویزیون بلند کنید و قانعش کنید کنترل تلویزیون را کنار بگذارد و دست‌هایش را برای کمک به شما به کار بیندازد؟ شاید هم تازه ازدواج کردید و می‌خواهید گربه را دم حجله بکشید و مطمئن شوید که بعدها همسرتان شما را با کارهای خانه تنها نمی‌گذارد و انتظار ندارد که همه وظایف را خودتان به تنهایی به عهده بگیرید؟ در هر صورت این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا آقای خانه را برای کمک کردن، ترغیب کنید.

۹ راهکار اساسی برای اینکه همسرتان در کارهای خانه کمکتان کند
مستقیماً از همسرتان کمک بخواهید
گفتن جملاتی مثل «خودش باید به فکر باشد»، «اینجا خانه او هم هست»، «من چیزی نمی‌‌گویم تا ببینم خودش کی به فکر می‌افتد و…» هیچ فایده‌ای ندارد و ذره‌ای هم تمایل همسرتان را برای کمک کردن در کارهای خانه بیشتر نمی‌کند. اگر می‌خواهید همسرتان بعضی از کارهای خانه را انجام دهد، باید به طور مستقیم از او بخواهید و این کار را دوستانه و مهربانانه انجام دهید.
یک لیست از کارهای انجام نشده دست همسرتان ندهید
مردها اغلب تمایل دارند که هر لیستی را پس بزنند مگر اینکه خودشان آن لیست را آماده کرده باشند. بنابراین اگر یک دفعه خواسته‌های زیادی از همسرتان داشته باشید و بخواهید کارهای زیادی انجام دهد، این احتمال وجود دارد که کلاً همه‌شان را فراموش کند یا پشت گوش بیندازد یا اصلاً انجامشان ندهد.
۹ راهکار اساسی برای اینکه همسرتان در کارهای خانه کمکتان کند
نق نزنید لطفا!
نسبت معکوسی بین نق زدن‌های شما و تمایل همسرتان برای کمک کردن در کار خانه وجود دارد. باور کنید با نق زدن فقط باعث متشنج شدن فضا، دعوا و دلخوری می‌شوید. به این شکل هرگز به نتیجه دلخواه‌تان نیز نمی‌رسید. پس اگر دوست دارید همسرتان در کار خانه کمکتان کند، کمتر نق بزنید.

از همسرتان نخواهید کاری را دقیقاً همان لحظه انجام دهد
اگر می‌خواهید برای انجام کارهای خانه از همسرتان کمک بگیرید، این که سرش داد بزنید: «همین حالا انجامش بده!» تقریباً هیچ فایده‌ای ندارد. سعی کنید کاری را به او بسپارید که برای انجام‌اش بتواند زمانی را انتخاب کند، به این ترتیب نتیجه بهتری می‌گیرید. چون وقتی خودش زمان انجام آن کار را انتخاب کند، احساس می‌کند بیشتر روی زندگی خودش کنترل دارد.
کم و کاستی‌های همسرتان را به رخ‌اش نکشید
روی کارهایی که همسرتان انجام می‌دهد تمرکز کنید، نه روی کارهایی که انحام نمی‌دهد. خودتان چه حالی می‌شوید اگر آقای همسر مدام خطاها و اشتباهات و کم و کاستی‌های شما را به رخ‌تان بکشد و چشمش را روی همه ویژگی‌های مثبتی که دارید، ببندد. احتمالاً بعد از مدتی از او به خاطر رفتارش متنفر می‌شوید! این دقیقاً همان حالی است که همسرتان با شنیدن انتقادهای پشت سر هم شما پیدا می کند.
۹ راهکار اساسی برای اینکه همسرتان در کارهای خانه کمکتان کند
انتظارات واقع بینانه داشته باشید
اگر احساس می‌کنید همسرتان شما را با کوهی از کارهای انجام نشده در خانه تنها گذاشته و اصلاً به فکر شما نیست، بهتر است قبل از اینکه هر واکنشی نشان دهید، به این سوال فکر کنید که آیا انتظاراتی که شما از همسرتان دارید بیش از حد نیست؟ وقتی همسرتان گوشه‌ای از کارهای خانه را انجام می‌دهد، بیش از حد از او انتقاد نکنید یا چون کاری را به شیوه دلخواه شما انجام نداده، عصبانی نشوید. چون بعد از مدتی تنها جوابی که دریافت می‌کنید این است که:«اگر به نظرت کاری که من انجام می‌دهم به اندازه کافی خوب نیست، چرا خودت آن را انجام نمی‌دهی؟»

به همسرتان روش‌های کمک کردن در کارهای خانه را یاد بدهید
شاید تعجب کنید اما خیلی از مردها وقتی در خانه پدری‌شان زندگی می‌کنند، هیچ وقت درگیر کارهای خانه نبودند و همیشه از مادر یا خواهرشان سرویس گرفتند. بنابراین الان نمی‌دانند که چطور باید ماشین لباس شویی را پر کنند یا آب میوه بگیرند یا جارو بزنند. البته بعضی از مردها هم ممکن است تا حدی با کارهای منزل آشنا باشند اما ندانند که شما دقیقاً دوست دارید، کارهای مربوط به خانه‌تان چطور انجام شود. در این صورت بهتر است قبل از اینکه از کوره در بروید یا سر همسرتان داد بزنید که بی‌ملاحظه و بی‌فکر است، به او یاد بدهید که چه طور کارهایی را که انتظار دارید، انجام دهد یا آنها را به شیوه شما انجام دهد. اغلب مردها دوست دارند همسرشان را خوشحال کنند. در زندگی مشترکتان می‌توانید روی این اصل حساب کنید!
۹ راهکار اساسی برای اینکه همسرتان در کارهای خانه کمکتان کند
بیشتر از همسرتان قدردانی کنید
شاید حتی لازم باشد از کلمات تشکر آمیزی در قبال کمک‌های همسرتان استفاده کنید که وقتی خودتان کارهای خانه را انجام می‌‌دهید، از زبان او نشنیده‌اید. تقویت مثبت باعث می‌شود احتمال تکرار رفتارهای خوب توسط همسرتان افزایش پیدا کند. می‌توانید برای قدردانی بیشتر غذایی را که دوست دارد، برایش درست کنید و یا او را به صرف یک کیک خانگی دعوت کنید تا خستگی‌هاش در برود.
از یک مشاور کمک بگیرید
اگر هیچ کدام از این روش‌ها جواب نداد و نتوانست همسرتان را به کمک کردن در انجام کارهای خانه ترغیب کند، بهتر است از یک روان شناس یا مشاور خانواده کمک بگیرید تا علل ریشه‌ای این مشکل پیدا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا