۵ توصیه مهم برای حفظ سلامتی حجاج

حج در یک کلام، اجتماعی بزرگ و معنوی از مسلمانان بیش از ۵۰ کشور است. حجاج ایرانی نیز در دهه اول آخرین ماه قمری (ذی‌الحجه) به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان سعودی رفته و مناسک خاص آن را به جا می‌آورند که البته به دلیل این اجتماع بزرگ انسانی، سلامت حجاج ایرانی نیز ممکن است دستخوش تغییر شود، اما با رعایت برخی نکات می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت سلامت آنلاین می‌خوانیم.

حجاج با این نکات مراقب سلامتی خود باشند
هر مسلمان در صورت دارا بودن شرایطی خاص، مکلف است حداقل یک بار در طول عمر خود، مناسک حج را به جا آورد، اما هر نوعی از سفر، زمانی به کام خواهد بود که توأم با آرامش و سلامتی سپری شود. درواقع سلامت روحی و جسمی افراد در طول سفر از جمله نکاتی است که فرد باید به آن توجه داشته باشد که این توجه در مورد سفر حج، دو چندان می‌شود. چراکه مسافران سرزمین وحی، اغلب از میان افراد مسن هستند که رسیدگی به سلامت آنها، بسیار حیاتی است.
امسال اگر چه میانگین سنی زوار نسبت به حج گذشته کمی پایین‌تر است، اما تعداد افراد مسن بالای ۸۰ سال در بین آنها، قریب به ۲۱۰۰ نفر است که این رقم، از حج سال گذشته بیشتر است. این را رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به سلامت آنلاین می‌گوید. «دکتر علی مرعشی» کاروان زائرین امسال حج از کشور را به یک شهر ۸۶ هزار نفری تشبیه می‌کند و می‌گوید: «همه شهروندان این شهر ۸۶ هزار نفری، میانگین سنی بالاتر از یک شهر معمولی دارند. کمااینکه در یک شهر معمولی، نوجوان و جوان نیز زندگی می‌کنند اما همه زائرین حج، میانسال و مسن هستند. از طرفی ما با یک جمعیت قریب به سه و نیم میلیون نفری زائر از سایر کشورهای جهان اسلام نیز مواجه هستیم که ممکن است هر یک با یک نوع بیماری خاص حاضر شوند. بنابراین شرایط امسال قدری خاص و ویژه می‌شود»
مرعشی می‌افزاید: «از طرفی نظام دفاعی بدن زائرین ما با مثلا زائرین کشورهای آفریقایی متفاوت است. بنابراین ویروس و مشکلی که برای آنها خیلی راحت تحمل می‌شود، برای زائر ما می‌تواند کشنده باشد. بنابراین به طور خلاصه بیشترین آسیب را عدم رعایت نکات بهداشت فردی به زائر می‌زند.»
وی با یادآوری اینکه حج امسال در یک فصل گرم برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: «این مساله می‌تواند زائرین مسن را در صورت عدم رعایت نکات بهداشت فردی، در معرض خطر گرمازدگی قرار دهد. از طرفی به طور معمول در هر حج، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زائرین دیابت و فشار خون بالا دارند که این افراد نیز باید حدود ۴۰ روز با شرایط ویژه، در یک کشور غریب و در آب و هوای نامانوس بمانند»
خطر گرمازدگی را جدی بگیرید
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اصرار دارد که توصیه همه پزشکان ما در مورد همه بیماری‌ها، همان اصل معروف «پیشگیری مقدم بر درمان» است و می‌افزاید: «تکلیف پیشگیری از گرمازدگی از قبل روشن شده و آموزش‌های آن نیز به زائرین داده شده است. این عزیزان نباید در طول روز در معرض تابش مستقیم آفتاب راهپیمایی کنند و حتی‌الامکان در زمان‌هایی که از نظر شرعی مشکلی ندارد، از چتر استفاده کنند.»
وی توصیه‌های دیگری نیز برای تامین سلامت زائران دارد. از جمله اینکه آنها باید مایعاتی به مراتب بیشتر از حد معمول داخل کشور بنوشند. چون تعریق بدن آنها زیاد است و به همین دلیل آب بیشتری را طلب می‌کند تا کلیه‌ها آسیب نبینند و گرما زده نشوند. همچنین زائران باید پس از بازگشت از حرم، از ورود به هوای سرد داخل اتاق هتل‌ها، جدا خودداری کنند. چراکه گرم و سرد شدن ناگهانی باعث اسپاسم عضلانی آنها می‌شود و گرفتاری ایجاد می‌کند. علاوه‌بر آن باید در تجمعات مسجد النبی و مسجدالحرام حتما از ماسک استفاده کنند. چراکه قدرت سرایت بیماری‌های تنفسی بسیار زیاد است و زمانی که جمعیت متراکم و فشرده است این اتفاق بیشتر می‌افتد.
مرعشی به بسته ویژه امسال هلال احمر برای تامین سلامت زائران اشاره و خاطرنشان می‌کند: «علاوه‌بر آموزش‌های سال‌های قبل، امسال آموزش کمک‌های اولیه و خودامدادی را برای زائرین داشتیم که اگر مسائل و مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید و آنها را گرفتار بحران کند، بتوانند اول خود را نجات دهند و در ادامه به اطرافیان رسیدگی کنند. این پکیج هم برای آموزش زائرین و هم برای آموزش مدیران کاروان‌ها و مدیران ستادی حج و زیارت مورد استفاده قرار گرفته است.»
زائران دور خوددرمانی را خط بکشند
رئیس جامعه متخصصین داخلی نیز به فصل گرم سال اشاره و مهمترین مساله‌ گریبانگیر زائران حج را مشکل گرمازدگی می‌داند.  «دکتر ایرج خسرونیا» در گفت‌وگو با سلامت آنلاین می‌گوید: «زائران باید سعی کنند تا آنجا که برای آنها مقدور است، اوایل صبح یا شب کارهای خود را انجام دهند که خیلی زیر تابش مستقیم آفتاب نباشند. افراد مسن حتما باید با یک نفر همراه باشند و مقدار زیادی مایع از جمله آب خنک به همراه داشته باشند، چراکه هر لحظه ممکن است به علت درجه حرارت بالا تعریق کنند و مایع زیادی از دست بدهند»
وی خوددرمانی را یکی دیگر از خطرات تهدید کننده زائرین عنوان و تصریح می‌کند: «زائران اگر احساس ضعف عمومی، بی‌حالی، تهوع و اسهال کردند، هرگز نباید با داروهای خانگی خوددرمانی کنند. کمااینکه ممکن است گرمازدگی هیچ‌گونه علائم خاصی نداشته باشد و فقط شامل ضعف عمومی باشد. بنابراین باید جهت درمان واقعی به پزشک مراجعه کنند.»
خسرونیا با تاکیدبر اینکه زائران باید سعی کنند غذاهایی که خصوصا برای نهار مصرف می‌کنند، غذاهای سبک باشد، ادامه می‌دهد: «این افراد اگر می‌خواهند بعد از ظهر به بیرون از هتل بیایند، بیشتر غذای خنک مصرف و از غذاهای سرخ کرده و مانده خودداری کنند. همچنین آنهایی که مریض هستند و بیماری‌های قلبی، فشار خون و بیماری قند دارند، باید داروهای خود را همراه ببرند و دستورات پزشک را مو به مو اجرا کنند و در صورت بروز مشکل، حتما به پزشک مراجعه کنند»
رئیس جامعه متخصصین داخلی، مسمومیت غذایی را یکی دیگر از تهدیدات احتمالی زائران معرفی و خاطرنشان می‌کند: «‌مسمومیت غذایی می‌تواند ناشی از مصرف غذای مانده یا آب آلوده باشد. بنابراین توصیه این است که آب را فقط در شکل شیشه‌های دربسته مصرف کنند و از مصرف موارد متفرقه بپرهیزند و سعی کنند آب خنک باشد و از سوی مسئولان ایرانی تامین شده باشد»
وی در پایان تاکید می‌کند: «کسانی که بیماری قلبی، فشارخون، سکته قلبی و مغزی دارند، حتما داروهای خود را با یک شرح حال مختصر همراه داشته باشند تا پزشک مستقر در آنجا متوجه بیماری آنها شود»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا