۵ نکته مهم برای انتخاب گلدان مناسب

در هنگام انتخاب یک گلدان برای گیاه‌تان نیازهای گیاه، دیزاین گیاهان بالکنی یا درون خانه‌تان و مهارت‌های گیاه را در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب را به نقل از فوت و فن بخوانید.

برای گیاهان‌تان گلدان انتخاب کنید!
– همسانی گیاه و گلدان

اکثر گیاهان امروزه در گلدان‌های پلاستیکی استاندارد فروخته می‌شوند. بعضی از ما ترجیح می‌دهیم بلافاصله بعد از خرید گیاه گلدان آن را تغییر دهیم و انتخاب ما طیف وسیعی از گلدان‌ها با سایز، طرح و جنس‌های مختلف را شامل می‌شود.

هدف گلدان در واقع در اختیار گذاشتن مقدار مناسب محیط کشت برای گیاه است. به همین جهت سایز گلدان باید با سایز گیاه همخوانی داشته باشد. گیاهانی که به نسبت گلدان‌شان کوچک هستند دچار مشکل می‌شوند چرا که خاک گلدان برای مدت طولانی خیس می‌ماند. گیاهانی هم که به نسبت گلدان‌شان بزرگ هستند رشد ضعیفی دارند چرا که ریشه تمام گلدان را پر کرده و فضای دیگری برای رشد بیشتر باقی نمانده است.
– سوراخ زهکش

گلدان‌های خوب دارای سوراخ‌های زهکشی در کف‌شان هستند که آب اضافه را از آن خارج می‌کنند. اگر گلدان سوراخ زهکش نداشته باشد یا سوراخ‌هایش به اندازه کافی نباشند آب در کف گلدان جمع می‌شود و باعث پوسیده و گندیده شدن ریشه و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

به دلیل وجود این سوراخ‌های زهکش و آبی که از آن‌ها خارج می‌شود گلدان حتما به یک زیرگلدانی نیاز دارد پس در هنگام خرید گلدان به این نکته هم توجه کنید. بسیاری از گلدان‌های آویز هم هستند که زیرگلدانی متصل به خود گلدان دارند در هنگام خرید سعی کنید این گلدان‌ها را انتخاب کنید.

بسیاری از گلدان‌های تزئینی سوراخ زهکش ندارند. در آبیاری این گلدان‌ها خیلی دقت کنید تا آب اضافه به گیاه ندهید و باعث پوسیدگی ریشه گیاهان‌تان نشوید. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید مقدار آب را تنظیم کنید، اما همچنان مشتاق هستید که از این گلدان‌های زیبا استفاده کنید، گیاه را در گلدانی که دارای سوراخ‌های زهکش است بکارید و و با زیر گلدانی‌اش درون یکی از این گلدان‌های زیبا قرار دهید! به این ترتیب هم گلدان گیاه زهکش دارد و می‌توانید با خیال راحت آبیاری‌اش کنید و هم از بیرون نمای گلدان زیباتر را دارید!
– انواع گلدان برای انواع گیاه

زمانی گلدان‌های سفالی رایج‌ترین گلدان‌ها بودند. گلدان‌های سفالی جذاب، سنگین (مناسب برای گیاهان بزرگ) و دارای خلل و فرج (مناسب برای کاکتوس، خزه‌ها، ارکیده و …) هستند. اما در عین حال متاسفانه به راحتی می‌شکنند، تمیز کردن‌شان سخت است و نیاز به آبیاری مداوم دارند. الان هم که گران‌تر شده‌اند!

گلدان‌های محبوب و رایج امروزه گلدان‌های پلاستیکی هستند. آن‌ها در رنگین کمانی از رنگ‌ها قابل یافتند، سبک اند (برای ساخت گلدان‌های آویز عالی هستند)، راحت تمیز می‌شوند و ارزان هم هستند. یکی از برتری‌های بزرگ پلاستیک نسبت به سفال این است که گلدان‌های پلاستیکی رطوبت خاک گلدان را نمی‌گیرند و به بیرون نمی‌دهند، کاری که گلدان‌های سفالی می‌کنند، و به همین دلیل گیاه نیاز به آبیاری زیاد ندارد. در شرایط عادی پلاستیک سخت است و به راحتی خراب نمی‌شود، اما گاهی در آب و هوای سرد گلدان می‌شکند.

دیگر موادی که در ساخت گلدان از آن‌ها استفاده می‌شود شامل فلز، شیشه، چوب، سنگ و … است. گلدان‌هایی که با این مواد ساخته می‌شوند گاهی برای تزئین گلدان‌های پلاستیکی هستند و گلدان‌های کوچکتر را درون آن‌ها می‌گذارند.

گلدان‌ها را تمیز نگه دارید تا از بیماری‌های گیاهی جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید یکی از گلدان‌های قدیمی تان را دوباره استفاده کنید، حتما قبل از کاشت گیاه جدید در آن درون و بیرونش را خوب تمیز کنید.
– تمیز کردن گلدان‌های سفالی
برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های گیاهی، بیرون و درون گلدان‌های سفالی‌تان را به دقت بسایید تا نمک‌ها و تکه‌های خاکی که به گلدان چسبیده است کنده شود. این کار را با سیم ظرف شویی و سرکه رقیق شده انجام دهید. سپس گلدان را آب بکشید و در محلول رقیق شده وایتکس غوطه ور کنید و بعد خوب بشویید.
– تمیز کردن گلدان‌های پلاستیکی

گلدان‌های پلاستیکی را در آب گرم و صابون غوطه ور کنید و با یک تکه پارچه آنقدر گلدان را بسایید تا از هر گونه خاک و مواد آلوده تمیز شود. سپس آبش بکشید و مانند گلدان سفالی در محلول رقیق آب و سفید کنند غوطه ورش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا