سی‌ان‌ان

ایران از برنامه ویزای ای‌بی‌ـ۵ برای جاسوسی از آمریکا استفاده کرده است

به گزارش بصیر به نقل از فارس، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال بررسی این نکته است که آیا جاسوسان ایرانی از برنامه «ویزای ای‌بی ـ ۵» که برای سرمایه‌گذاران مهاجر در نظر گرفته شده سوء استفاده کرده‌اند یا خیر.

برنامه ویزای «ای‌بی‌ـ۵» برای سرمایه‌گذاران مهاجر، یک ویزای آمریکا است که از سال ۱۹۹۰ وجود داشته و بر اساس آن افرادی که حداقل ۱ میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند ویزای اقامت یا کارت سبز بگیرند.

اف‌بی‌آی و برخی از دیگر سازمان‌های آمریکایی این برنامه را به ضرر امنیت آمریکا دانسته‌اند. برخی از منتقدان در داخل آمریکا گفته‌اند دولت چین و سایر جاسوسان چینی ممکن است از این برنامه برای جاسوسی یا اهداف دیگر بهره بگیرند.

سناتور چارلز گراسلی، در نامه‌ای به سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا خواستار اطلاعات بیشتری درباره یک یادداشت داخلی اداره تحقیقات وزارت امنیت داخلی شده که در آن از سوءاستفاده جاسوسان ایرانی از این برنامه اعطای ویزا ابراز نگرانی شده است.

واحد تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا پس از آنکه طبق ادعاها بین یکی از متقاضیان برنامه ای‌بی ـ ۵ و یک واحد نظامی ایران ارتباط‌هایی پیدا کرده بود اقدام به تحقیق در این مورد کرده بود.

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با اشاره به یکی از یادداشت‌های این واحد تحقیق خواستار اطلاعات بیشتری درباره نتایج آن شده است. در این یادداشت از «نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده جاسوسان ایرانی از این برنامه برای نفوذ به آمریکا» سخن رفته است.

در یادداشتی که گراسلی به آن اشاره می کند همچنین ادعا شده است: «دو جاسوس مرتبط با نیروهای مسلح ایران عضو یک شبکه تدارکات ایرانی هستند که کالاهایی را برای ایران برای استفاده سازمان‌های دولتی سری صادر می‌کنند.»

گراسلی ادعا کرده یکی از این دو جاسوس با یکی از سازمان‌های تابعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباطاتی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا