جولان فالگیران در سایه ناآگاهی مردم/ سودجویانی که به جیب افراد زودباور طمع می‌دوزند

عقایدی که ما هر روز با آنها سر و کار داریم، باورهایی مثل شومی پرواز کلاغ  از بالای سر، رد شدن گربه‌ای سیاه از جلوی پا، عطسه برای صبر و خارش کف دست یعنی به دست آوردن پول، چقدر توانستند شما را خوشحال، ناراحت و یا از کاری منحرف کنند؟

تا به حال شده که بعد از خنده‌ای طولانی ترس اینکه بعد از هر خنده‌ای گریه است ذهنتان را دگرگون کند و یا با دیدن تفاله‌ای بر روی چای در انتظار میهمان باشید؟ رد و پای خرافات کم و بیش در زندگی بسیاری از ما جریان دارد، اما بعضی از افراد طوری خرافات در تار و پود زندگی‌شان جا خوش کرده که رسوخ ناپذیر شدند.

خرافات در سایه ناآگاهی افراد بیشتر مجال خودنمایی پیدا می‌‌کند و معمولا در شرایطی روی می‌دهد که اتفاقی خاص یا اتفاقات پیش‌بینی نشده مطرح می‌شود و نمی‌توان با هیچ عقل و منطقی آن را استدلال کرد.

شاید ما مقابل برخی خرافات به شدت موضع گیری کنیم و آن را رد کنیم، اما یک ترس و اضطراب درونی وجودمان را پرمی‌کند. به راستی این خرافات چیست؟ چطور می‌توان با وجود اینکه کاملا به غیرمنطقی بودن و هضم نشدن بسیاری از آنها معتقدیم باز هم در مقابل آن تسلیم شویم، سکوت یا وانمود کنیم که پذیرفته‌ایم.

نداشتن اعتماد به نفس، احساس تنهایی، سستی در اصول اعتقادی و مذهبی از چیزهایی است که باعث وجود و گسترش خرافات در زندگی انسان اجتماعی امروز می‌شود.

افرادی که بیشتر مضطرب و نگران هستند شخصیت ضعیفی دارند، اعتماد به نفس لازم را ندارند، اختلالات اضطرابی، عزت نفس پایین، تصویر منفی از خود و دوست نداشتن خود، ویژگی‌هایی است که فرد را به سمت عقاید خرافی سوق می‌دهد.

انسان‌هایی که بر افکار و احساسات خود کنترل درونی دارند و با مسائل به درستی برخورد می‏کنند در واقع منبع کنترل درونی دارند و مسئولیت سرنوشت خود را برعهده می‌گیرند، کمتر این عقاید به سراغشان می‌آید.

تاریخچه فال و فالگیری به مردم اقوام آریایی بازمی‌گردد که تا به امروز توانسته در بیشتر نقاط دنیا طرفداران خاص خود را کسب کند که در دنیای شرق پرو پاقرص‌تر هستند.

در کشورما اعتقاد به فال و فالگیری، پیشینه‌ای طولانی دارد که بعضی از این خرافات، جزو رسوم و آداب نیاکان و گذشتگان ما هستند و به بخشی از فرهنگ و زندگی امروزه ما تبدیل شدند، اما کمتر از نیم قرن است که نگاه کاسب‌کارانه به این عرصه باعث به بازی گرفتن احساسات و آینده مردم پرداخته و پول‌های بی‌شماری به جیب می‌زنند.

در قانون فالگیری و طالع‌بینی با استفاده از قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری با این افراد به عنوان کلاهبردار برخورد می‌شود و قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می‌شوند.

امروز فال‌های حافظ، انبیا، تاروت، قهوه، چوب، ازدواج، پاندول، ستارگان، تیله، نخود و … رواج دارد و هر کدامشان مشتری‌های خاص خود را دارند.

مشتری‌های این شغل کاذب از همه اقشار جامعه هستند اما آنچه مسلم است اقبال و اعتماد خانم‌ها به این قضیه همیشه بیشتر بوده است.

با دریافت شماره تماس زن فالگیری به نام سپیده از طریق یکی از دوستانم، بعد از برقراری تماس و گفتن نام معرف برای آن روز عصر در منزلش وقت گرفتیم. منزل وی طبقه دوم آپارتمانی مسکونی بود، حدود سی و خوردی سال سن داشت و با ظاهری که برای خودش درست کرده اعتماد افراد را به خودش جلب می‌کرد.

ما را به میز ناهار خوری که کارت‌هایش روی آن بود راهنمایی کرد، قیمت‌ها را گفت و تاکید کرد که تاروت جزییات را بهتر نشان می‌دهد، ورق و تالوت با قیمت ۳۰ هزار تومان و فال قهوه ۲۵ هزارتومان بود.

کارت‌های تاروت از سال ۱۸۰۰ میلادی رواج پیدا کرد و به‌عنوان بازی تلقی می‌شد.

حدود ۵۰ الی ۶۰ کارت را به من داد و گفت نیت کن؛ کارت‌هایی که از استفاده مداوم رنگ و رو رفته بودند و هر کدام شکل خاصی داشت و زیرش کلمه عجیب و غریبی نوشته شده بود.

کارت‌ها را زیر و رو کردم و به زن فالگیر دادم، همه را با چینش چهارتایی روی میز می‌گذارد.

چیدمان ورق‌های تاروت به این شکل است که پاسخ یک پرسش خاص را مشخص می‌کند و شکل‌هایی که بر روی کارت قرار گرفته شده روند پاسخگویی را تسهیل می‌کنند.

اطلاعات اولیه کلی است که برای هرکسی اتفاق می‌افتد تا فرد در ذهنش جست‌وجو کند و تعمیمش دهد به کسی یا چیزی با این وجود منتظر تایید تو است که مطمئن شود اعتمادت را به دست آورده تا به اپیزود بعدی برود و آینده تو را از روی این شکل‌های عجیب و غریب پیش گویی کند.

از هر حرفی که می‌زند منتظر تایید یا رد حرف‌هایش می‌ماند تا واکنش خاصی را نشان دهد، از لا به لای حرف‌هایت، تردیدهایی که بر زبان می‌آوری حرف‌های کلیدی زیادی در می‌آورند.

باید منتظر مرگ یکی از آشنایان باشم، پیشرفت شغلی در ۴ وهله دیگر برایم اتفاق می‌افتد که معلوم نیست ۴ هفته، ۴ ماه یا ۴ سال دیگر است، با دوستم دعوایم می‌شود و با کسی که مدت‌ها قهر بودم آشتی می‌کنم، عشق قدیمی‌ام را در خیابان می‌بینم و از مردی که پوستش سبزه است باید دوری کنم، کسی طلسمم کرده که راه تمام موفقیت‌هایم را بسته است.

با آشنایی که وی دارد باید بخواهم دعایی برایم بگیرد و این کار خیلی زود باید انجام دهم که تعویق افتادن آن به ضررم است.

البته این شخص که به گفته خودش با وی مدت ۸ سال کار می‌کند قیمتش بالا است، دعای طلسم ۱۵۰ هزار تومان، دعای بخت ۲۵۰ هزار تومان، دعای رزق و روزی ۲۵۰ هزار تومان، ۷ دعا ۷۰۰ هزار تومان و … .

وقتی تمام پته من را روی میز ریخت نوبت به دوستم رسید باهم به اتاق دیگری رفتند و من با دختر جوانی که در انتظار فال خود بود تنها ماندیم از وی درباره سپیده (زن فالگیر) می‌پرسم و می‌گوید، در این دو هفته‌ای که با وی آشنا شده سه بار برای فال به اینجا آمده و هر بار در کنار فال دعاهای مختلفی هم گرفته و مبلغ زیادی پرداخت کرده است، اما احساس رضایت می‌کرد که توانست طلسمش را باطل، عشقش را طلسم و دهان کسی که آنها را طلسم کرده ببندد و از اینکه می‌خواست برای عشقش دعایی بگیرد تا به دختران دیگران نظری نداشته باشد صحبت می‌کرد.

در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه تمام آینده و گذشته مرا غیب‌گویی کرد، حالا باید منتظر مرگ یک آشنا باشم، در چهار مرحله دیگر پیشرفت شغلی‌ام را جشن بگیرم و از مرد سبزه رو دوری، با دوستم قهر و از همه مهم‌تر پول‌هایم را برای آزاد کردن طلسمم جمع کنم.

صدیقه تالشی کارشناس ارشد مشاوره و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره عواملی که ما را به سمت خرافات می‌کشاند گفت و اظهار کرد: در جامعه ما افرادی هستند که با کوچک‌ترین مشکل به جای توکل منطقی و یافتن راه حل مناسب برای رفع مشکل به سراغ فالگیرها می‌روند.

وی با بیان اینکه مشکلات با حضور فالگیرها در جایگاه بدتری قرار می‌گیرد، عنوان کرد: به جای حل مشکل به روش تخصصی که می‌تواند مشاوره خانواده و روانشناس‌ها باشند تا روند زندگی‌شان تغییر کند به سمت فالگیرها می‌روند و به دستورات آنها عمل می‌کنند.

این کارشناس خانواده به ویژگی افراد خرافاتی اشاره کرد و افزود: این افراد افسردگی شدیدی و اعتماد به نفس پایین دارند، خودشان را باور ندارند، در تصمیم گیری‌هایشان دچار مشکل می‌شوند  و به یک نیروی قوی‌تر احساس نیاز می‌کنند.

تالشی عدم مهارت خلاق گونه برای حل مشکلات را از عواملی دانست که افراد را به سمت فالگیرها سوق می‌دهد و تصریح کرد: بیشتر این افراد از مشکلات شخصیتی رنج می‌برند، عدم بلوغ، خلاء‌هایی که فرد در زندگی دارد باعث می شود که با وجود مشکل به دنبال پناهگاه باشد.

وی باور نداشتن قدرت تحلیل حل مشکلات را زمینه بروز افراد به سمت فالگیرها خواند و عنوان کرد: شخصی که خود را باور ندارد، نمی‌تواند تصمیم قاطعی بگیرد و به دنبال راه حل‌های راحت است، این خرافه‌ها را یک نیروی خارق العاده ماورای طبیعت در نظر می‌گیرد که می‌تواند به وی کمک کند.

این استاد دانشگاه تلقین را زمینه بروز بسیاری از خرافات دانست و تصریح کرد: فرد حرف‌های فالگیر را باور می‌کند، در خودش این احساس را گسترش می‌دهد و دقیقا به دنبال آن اتفاقی می‌رود که به این سمت و سو است.

تالشی با بیان اینکه خانم‌ها بیشتر به سمت خرافه و فالگیری گرایش پیدا می‌کنند، ادامه داد: خانم‌ها به دلیل اعتماد به نفس پایین‌تر، احساسی و عاطفی بودن، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و چون همیشه به دنبال کمک برای حل مشکلات خود هستند عاملی می‌شود که بیشتر به سمت فالگیرها بروند.

وی از آسیب‌هایی که فرد با مراجعه به فالگیر در پی دارد را افزایش اختلاف‌های خانوادگی بیان کرد و ادامه داد: مراجعه به فالگیرها به اختلافات خانوادگی دامن می‌زند، افراد بدبین می‌شوند و به دنبال توهمات و خیال‌ها می‌روند. بیشتر آنها می‌گویند که جادو و طلسم شدند و چیزهایی را که فالگیر به فرد القا کرده در واقعیت دنبال می‌کنند، انتظار می‌کشند و در تلاش وقوع آن هستند.

این کارشناس خانواده با اشاره به مراجعان زیادی که دچار این بحران شدند، یادآور شد: افرادی با بازی احساسات و عواطف مردم منابع زیادی دریافت کردند اشخاصی که حاضر شدند برای طلسم‌شان ۲۵ میلیون تومان پول پرداخت کنند و زندگی خود را نابود کردند در حالی که با مبلغی بسیار کم‌تر از این می‌توانستند به مشاوره مراجعه و به حل مشکلاتشان بپردازند.

خرافات در دنیای مدرن امروزی تحت عنوان‌های مختلفی از قبیل، فال‌گیری، فال قهوه، سر کتاب باز کردن، طالع‌بینی، ستاره‌بینی، بخت‌بینی یا بخت بستن و یا باز کردن رواج پیدا کرده مشتی خرافات که سودجویانه به جیب افراد زود باور طمع می‌دوزند حتی مراجعه به این افراد در برخی شرایط، طبق نظر برخی مراجع حرام عنوان شده است.

تاثیر خرافات بر جامعه غیرقابل انکار است، عقب ماندن از پیشرفت‌های علمی و اجتماعی با امیدهای واهی، هدر رفتن منابع و سرمایه و اثر گذاری افراد دیگر در زندگی و سرنوشت شخص که به مرور به بی‌اراده شدن شخص می‌انجامد در حالی که در زندگی فرد مسلمان، خداوند در تمام امورات وی ارجح و همه اسباب و علل ناشی از قدرت الهی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا