بصیرنیوز گزارش می‌دهد؛

کتاب ابزار ارتباطی فراگیر/ فضای مجازی بزرگترین رقیب کتاب است

به گزارش بصیرنیوز، پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالیترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می‌کند، پدران و مادران باید عادت کتابخوانی را در فرزندان خود به وجود بیاورند و همچنین مربیان تربیتی که نقش مهمی در تربیت دارند و به خردسالان و کودکان آموزش لازم و کافی بدهند تا آنها به کتاب خواندن راغب شوند و اگر این آموزش توسط رسانه‌های همگانی باشد تاثیر بیشتری در بردارد.

عادت کردن به کتابخوانی لازم و کافی نبوده و باید به تحکیم و تداوم آن عادت کرد که هدف و مقصود مطالعه را تحقق ببخشد و برای تداوم عادت خواندن باید نظام‌‌های دیگر هم به یاری و همکاری نظام آموزش بیایند به ویژه رسانه‌های همگانی و امکانات و ابرازهای ارتباطی فراگیر نقش پیگیر و هماهنگ‌ کننده را در رشد کتابخوانی در جامعه بر عهده بگیرند.

جلال صمدی مدرس علوم قرآنی دانشگاه پیام نور ساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در دوران کنونی در سایه توسعه فناوری، فضای مجازی بزرگترین رقیب کتاب است، گفت: احیای تمدن بشری در شرایط کنونی جامعه نیازمند توسعه فرهنگ کتابخوانی است و برای حرکت جامعه در مسیر توسعه، نیازمند شاخصه های فرهنگی از جمله توسعه کتابخوانی در جامعه است.

صمدی افزود: معجزه دین مبین اسلام قرآن بود و این بیانگر اهمیت کتاب و تعلیم و تربیت در زندگی است.

وی تصریح کرد: کتابخوانی موجب رهایی انسان از مشکلات روحی و روانی می‌شود و کتاب بهترین وسیله برای پاسخگوی به بسیاری از شبهات و سوالات انسان و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و ترویج آن در میان آحاد جامعه ضروری است.

این مدرس، گفت: باید کتابخانه‌های عمومی را در شهرهای مختلف گسترش داد و علاوه بر آن باید فرهنگ کتابخوانی را رواج داد تا کتابخانه‌ها معنا پیدا کند.

حامد عابدی کارشناس مطالعات اجتماعی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در حال حاضر کودکان و نوجوانان با حجم عظیمی از اطلاعات به شکل غیر فعال دریافت می‌کنند، گفت: برای کودک امروزی فضا و امکانات کافی برای استقلال فکری وجود ندارد، امکان آشنایی حسی با طبیعت یا نیست یا کم است، بازی‌ها بیشتر آماده هستند و کودک مانند گذشته هنگام بازی، نظم پذیری، سازمان دهی، اداره کردن و اداره شدن از سوی دیگران و مهارت تصمیم گیری را نمی‎آموزد بنابراین به دنبال دستیابی به گونه‌ای استقلال درونی است.

عابدی افزود: کودک امروزی خیلی زود دنیای کودکی را ترک می‌کند، پرده از رازها برایش کنار می‌رود و احساس دانستن همه چیز، تمام احساس شگفتی و کنجکاوی که وی را به سوی علم و خلاقیت راهنمایی کند، راه را برای پیشرفت‌های بیشترش می‌بندد و این بی‌تفاوتی ناشی از دانستن همه چیز، برای زندگی او زیانبار است.

وی تصریح کرد: تلاش خانواده‌ها و مربیان و آموزگاران،‌ از مهد کودک تا دبیرستان، در انباشت اطلاعات علمی در ذهن کودکان و نوجوانان و نقش کامپیوتر و دنیای مجازی،‌ ارتباط کودکان و نوجوانان را با دنیای واقعی، به ویژه جامعه انسانی محدود کرده است.

این کارشناس، یادآور شد: اهمیت کتاب وقتی روشن‌تر می‌شود که بدانیم اگر عشق به مطالعه از کودکی در انسان پدید نیاید و مطالعه به یک نیاز معنوی در زندگی او تبدیل نشود، ذهنش در جوانی تهی خواهد بود و آن وقت است که سادگی و بی تجربگی جوانی، راه را برای نفوذ بدی‌ها باز می‌کند و گوشه‌های زشت طبیعت انسان آشکار می‌شود.

به گزارش بصیرنیوز، سعادت فرد و جامعه در گرو احساس مسئولیت نسبت به نسل آینده است و پدر و مادرها و آموزگارانی که درک درستی از وظایف خود برای بنای زندگی آینده کودکان دارند، ایجاد عادت به مطالعه و انگیزه خواندن را راهی غیر مستقیم برای پاسخ به نیازهای روحی و پر کردن خلاء موجود در زندگی کودک امروزی می‌دانند و از این راه به پرورش نسل آینده می‌پردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا