۱۰ ویژگی نامزد اصلح مجلس از منظر رهبر انقلاب

به گزارش بصیرنیوز، انتخابات مجلس پیش روی ما است و ملت در آستانه‌ یک آزمایش بزرگ قرار دارد. جمعه دوم اسفندماه تجلیگاه یکی از زیباترین جلوه‌های مردم‌سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیش چشم جهانیان است. آن جلوه؛ انتخابات است که مجلس شورای اسلامی یازدهم را پایه‌ریزی می‌کند. اساساً مجلس سالم، فعال و قوی کلید کارهای بزرگ و صحیح در کشور است و می‌تواند بر عملکرد همه‌ دستگاه‌های کشور اثر بگذارد. مجلس کارآمد بر صراط مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی پای می‌فشارد و با طراحی و تصویب قوانین راهگشا، نقش و تأثیری عمیق و تعیین كننده‌ در مسیر انقلاب بر جای می‌گذارد. شاخصه اصلی چنین مجلسی، نمایندگانی مؤمن و انقلابی است.

مقتدای حکیم و فرزانه انقلاب در بیانات‌شان ‌اشاراتی در این باب دارند که می‌توان ویژگی‌های نماینده مجلس شورای اسلامی را به‌صورت دقیق‌تر از آنها استخراج کرد.

۱- تدین و تقوا
تقوا و تدین شرط اصلی در دریافت هدایت و توفیقات الهی و لازمه دوری از انحرافات و پلیدی‌ها است. حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۸  فروردین سال ۱۳۷۵ در این زمینه می‌فرمایند: «اینکه ما این همه روى تدیّن تکیه می‌کنیم، براى این است. عزیزان من! وابستگى از لاابالی‌گرى دینى حاصل می‌شود. نه اینکه هر کس متدیّن نیست، وابسته است؛ نه. بالاخره انگیزه‏‌هاى گوناگونى وجود دارد. اما کسى که متدیّن است، یک مانع اضافه براى وابسته شدن دارد. این خیلى مهم است. شنیده‏‌ام بعضى در حول و حوش مرحله اوّل انتخابات، گفته بودند «فلانى- شاید اسم ما را هم نیاورده بودند-  یا برخى دیگر این قدر روى تدیّن تکیه می‌کنند، چه اهمیتى دارد؟ باید آدم‌هاى متخصّص به مجلس راه پیدا کنند. دکترها و مهندس‌ها به مجلس بروند و مملکت را اداره کنند!» این، اشتباه است. نه این‏که براى مجلس، متخصّص لازم نیست. چرا؛ براى مجلس، متخصّص لازم است. ولى ما امروز تخصّص کم نداریم. عرض من این است که: اى ملت ایران! بین همین مهندس‌ها و دکترها، میان همین متخصّص‌ها و کارشناس‌ها، بگردید متدیّن‌ها را انتخاب کنید! به صرف ادّعا، اکتفا نکنید. فردى را که می‌‏خواهید برگزینید، باید متدیّن باشد. متدیّن که شد، آن وقت انسان احساس خاطر جمعى می‌کند.»

۲- توان مدیریتی
علاوه‌بر تدین و تقوا، استعداد و توان مدیریت داشتن برای مسئولان و کارگزاران نظام، امری بایسته است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای دهم آذرماه امسال در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه، با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر فرمودند: «… حالا آن حرفی که حضرت می‌خواهد به ابی‌ذر بزند چیست؟ «اِنّی اَراكَ ضَعیفاً» من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف می‌بینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌الله، رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به‌جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. «فَلاتُؤَمَّرَنَّ عَلی اِثنَین» حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی‌هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمی‌توانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما – حالا همه‌ ما نه؛ بعضی‌مان این جوری هستیم – به‌مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی می‌شود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم می‌دوزیم که برویم آنجا! خب، شما اوّل نگاه کن ببین می‌توانی یا نمی‌توانی. حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا می‌روند! خب، شما که می‌خواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما می‌دهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض می‌کنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد، می‌توانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.»

۳- تنفر از فساد
معتقد و پایبند به اسلام و متنفر از فساد بودن نیز از ویژگی‌های اصلی یک نماینده مجلس شورای اسلامی است. مقتدای حکیم انقلاب ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ در دیدار اقشار مختلف مردم در همین زمینه فرمودند: «شما که می‌خواهید بروید پای صندوق رأی و رأی بدهید، هدف‌تان این باشد که یک مجلسی تشکیل بشود پایبند به همین مبانی انقلاب و ارزش‌های انقلاب. نماینده، متدین، امین، معتقد به عدالت اجتماعی-  استقرار عدالت در سرتاسر کشور- متنفر از فساد در هر بخشی و در هر طبقه‌ای از طبقات مسئولین، معتقد به عزت جمهوری اسلامی؛ مجلس باید یک چنین مجلسی باشد. ما هفت دوره مجلس شورای اسلامی را گذراندیم. در مجلس شورای اسلامی گاهی اتفاق افتاده است که کسانی آمده‌اند که با اسم «اسلامی» برای این مجلس مخالفت کرده‌اند! در دوره‌ اول که بحث این بود که اسم مجلس چه باشد- که آمده بود «مجلس شورای اسلامی»- یک عده‌ای ایستادند که نه، «اسلامی» نباشد! خوب، این نماینده‌ ملت ایران نیست. ملت ایران برای اسلام این فداکاری‌ها را کرده است. ملت ایران عظمت خود را، عزت خود را، اقتدار خود را، آسایش و رفاه خود را در اسلام جست‌وجو می‌کند. یک عده‌ای پیدا شدند که با اسم «اسلامی» برای مجلس مخالفت کردند! خوب، این مطلوب نیست.»

۴- حفظ عزت ملت
اراده و تصمیم قاطع برای حفظ عزت ملت و نظام اسلامی از دیگر شاخصه‌های اصلی است که نماینده مجلس شورای اسلامی باید واجد آن باشد. رهبر انقلاب هشتم خرداد ۱۳۷۴ در دیدار نمایندگان مجلس در همین زمینه فرمودند: «نماینده مجلس، چون نماینده این ملت عزیز است، باید عزّت این ملت را حفظ کند. بالاخره انتساب به یک جای بالا و بزرگ، اقتضائاتی دارد… خوب؛ ما نماینده ملتی هستیم که حقاً و انصافاً مصداق آیه شریفه «کنتم خیر امّهًْ اخرجت للناس»  است. اگر ملت‌های مظلوم دنیا بخواهند به کارنامه یک ملت نگاه کنند و نیرو بگیرند؛ احساس عزّت و شرف کنند و درس بگیرند، باید به این ملت نگاه کنند. این، ملتی است که مادرِ چهار شهیدش، احساس افتخار می‌کند که چهار شهید در راه خدا داده است. این، ملتی است که جانباز و آزاده‌اش که ده، دوازده سال در زندان دشمن مانده است، به‌خاطر سربازىِ اسلام و قرآن، احساس افتخار می‌کند.»

۵- یکی بودن شعار و عمل
از شاخصه‌های دیگر نمایندگی یکی بودن شعار و عمل است. رهبر انقلاب اسلامی خردادماه سال ۱۳۸۵ در دیدار نمایندگان مجلس در این خصوص می‌فرمایند: نمایندگان مجلس باید به‌گونه‌ای عمل کنند که از عملکرد آنان همان شعارهایی که مردم برای آنها رأی دادند، تداعی شود.

۶- اخلاق و احساس مسئولیت
امانت‌داری و اخلاق و احساس مسئولیت نیز باید جزو ویژگی‌های اصلی برای یک نماینده مجلس باشد. حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای هشتم خرداد سال ۱۳۹۲ در این‌باره فرمودند: «یک مسئله  دیگر- همان‌طور که عرض کردیم- این است که رفتار نمایندگان در ‌تربیت جامعه و سوق دادن جامعه به این طرف و آن طرف مؤثر است. اگر تقوا و امانت و اخلاق و احساس مسئولیت و نشاط کار، در مجلس دیده شود، این در جامعه اثر می‌گذارد؛ در درجه‌ اول مردم را نسبت به نمایندگان مجلس علاقه‌مند و خوشبین و متعهد می‌کند، در درجه‌ بعد رفتار آنها را به رفتار این نمایندگان عزیز- که خب قله هستند، چهره هستند، برجسته هستند- نزدیک می‌کند.»

۷- مرزبندی روشن با دشمن
نماینده مجلس شورای اسلامی باید علاوه‌بر پایبندی به مبانی انقلاب و اسلام با دشمن مرزبندی پررنگ، قاطعانه و روشنی داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ نیز در دیدار اقشار مختلف مردم‌ تصریح کردند: «… پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. … بعضى، از دشمن رودربایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه‌ دشمن را مى‏کنند. ملاحظه ملت را باید کرد، ملاحظه‏ خدا را باید کرد، نه ملاحظه‏ دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنى، هرچه عقب بنشینى، او جلو مى‏آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمى نباشد، او نفوذ مى‏کند. دشمنان این را مى‏خواهند. یکى از شاخص‌ها همین است. مردم در هرجاى کشور هستند، به این شاخص توجه کنند آن کسانى که مرزشان با دشمن و دست‏ نشاندگان دشمن مرز کم‏رنگى است، این‏ها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانى باید باشند که مرز روشنى با دشمن داشته باشند.»

۸- ‌ترجیح مصالح کلی بر مصالح منطقه‌‌ای
نماینده مجلس شورای اسلامی باید مصالح کشور و نظام را بر مصالح منطقه‌ای ‌ترجیح دهد. رهبر معظم انقلاب ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ در دیدار نمایندگان مجلس تأکید کردند: «… مسئله‌ بعد،‌ترجیح مصالح کلی بر مصالح منطقه‌ای است؛ این هم از چیزهایی است که به زبان خیلی آسان است، اما در عمل خیلی مشکل است. بنده هم یک وقت در مجلس بوده‌ام و می‌دانم نمایندگی چگونه است؛ با مجلس هم که سال‌هاست سروکار داریم. مصالح منطقه‌ای را بر مصالح کلی‌ ترجیح ندهید.»

۹- صبر و بصیرت
صبر و بصیرت نیز از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نماینده مجلس است. رهبر انقلاب هشتم خرداد ۱۳۸۴ در دیدار نمایندگان مجلس فرمودند: «… ما بارها عرض کرده‌ایم که امیرالمؤمنین در جنگ صفین- شاید این جمله را درباره‌ عمار هم فرموده باشد- مکرر این جمله را می‌فرمود: «و لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر والصّبر». چه عبارت زیبایی هم هست؛ حروف بصر و صبر یکی است،‌ترکیبش دوتاست؛ و چه زیبا! فقط اهل بصیرت و پایداری می‌توانند این پرچم را بردارند. بصیرت را باید در خودمان تقویت کنیم. اگر این معنا حاصل شود و شما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی- که جایگاه و موقعیت مهمی‌ در روشنگری مردم نسبت به نقشه‌های دشمن دارید- اثرگذاری کنید، بسیاری از این خلأها و تاریکی‌ها و غبارها برطرف خواهد شد.»

۱۰- ساده‌زیستى و پرهیز از ‌اشرافی‌گری
ساده زیستی و پرهیز از اسراف و‌ اشرافی‌گری نیز جزو شاخصه‌های اصلی نمایندگی است. حضرت آیت‌الله‌العظمی ‌خامنه‌ای ششم خرداد ۱۳۸۳ در پیامی به مناسبت افتتاح مجلس هفتم تصریح کردند: «ساده‌زیستى و پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه کردن بیت‌المال در امور شخصى و غیرضرورى، شرط لازم براى حفظ پیوند حقیقى با مردم است.‌ ترویج فرهنگ ‌اشرافی‌گرى و تجمّل و سفرهاى پرهزینه و بیهوده خارجى از کیسه مردم، دور از شأن نمایندگى و عامل گسیخته شدن پیوند نماینده با مردم است.»
رهبر معظم انقلاب همچنین هفتم خرداد ۱۳۸۷ در پیامی به مناسبت افتتاح مجلس هشتم، تأکید کردند: «نماینده  ملت از جنس ملت است. خوى ‌اشرافى و گرایش به اسراف و طعمه انگاشتن این مسئولیت، بلای بزرگى است.»
ملت بزرگ، انقلابی و مبارز ایران همواره نشان داده است که از گذشته قوی‌تر، آگاه‌تر و هوشیارتر عمل می‌کند. ملت این‌بار نیز با حضور سرشار از شوق، ایمان و انگیزه و با اقدام قاطع خود، مشت محکم خود را به دهان یاوه‌گویان می‌کوبد. نمایندگان مجلس و مسئولان کشور نیز باید این نعمت بزرگ را شکرگزارند و چنان‌که لازمه‌ نعمت‌شناسی و قدردانی است، با آن رفتار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا