مشارکت بالا؛ نقطه تمایز انتخابات جمهوری اسلامی با دیگر کشورها/ معرفی ساز و کارهای مناسب برای شناخت کاندیدای اصلح

به گزارش بصیرنیوز، برگزاری انتخابات در هر کشور می‌تواند یکی از ارکان دموکراسی را به اثبات برساند و جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب توانست با برگزاری انتخابات‌های مختلف مظهر دموکراسی و مردم‌سالاری را به دنیا نشان دهد.

اما در این بین آن‌چیزی که ایران را متمایز از کشورهای دیگر در بحث انتخابات می‌کند این است که برای جمهوری اسلامی به غیر از برگزاری انتخابات حضور مردم بسیار بااهمیت بوده و البته مردم ایران خود در این مهم نقش به‌سزایی دارند.

در سال‌های اخیر متاسفانه به دلیل ناکارآمدی دولت، مجلس و وجود فساد در برخی از مسئولان و دستگاه‌های کشور مردم نسبت به عملکرد آن‌ها ناراضی بوده و این چالش در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که چگونه فردی باید برای مسئولیت‌های مختلف انتخاب شود؟

تا چند روز دیگر بازهم یک انتخابات دیگر در پیش است و باتوجه به اینکه از هر منطقه‌ای باید یک یا چند نفر به‌عنوان نماینده مجلس انتخاب شوند مردم در آزمون سختی قرار خواهند گرفت چراکه بخشی از سرنوشت کشور در دست این نماینده‌هایی خواهد بود که از طرف مردم انتخاب می‌شوند.

حمایت مردمی از حاکمیت، مولفه تاثیرگذار برای ایجاد کارآمدی نظام

سیدامیر سادات‌کرمی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اقتدار، عزت، امنیت و پیشرفت کشور به مولفه‌هایی مانند شبکه مسئولیتی پویا، گفتمان غالب در یک جامعه و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: اما یکی از مهمترین مولفه‌هایی که در تمام زمینه‌ها نقش اساسی دارد، میزان حمایت مردمی از حاکمیت، انقلاب و نظام حاکم در جامعه است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: زمانی که حمایت مردمی از حاکمیت و حکومت بالا باشد آن حاکمیت از کارآمدی بالایی برخوردار است و همین امر موجب می‌شود که دشمنان جرات تعدی به آن کشور را نداشته باشند.

انتخابات از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

سادات کرمی انتخابات را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: در ایران، ۵۷ سال حکومت پهلوی مستقر بوده که در این سال‌ها به غیر از دولت مصدق، هیچ دولت و مجلسی منتخب مردم نبوده است.

وی ادامه داد: اسدالله علم در کتاب خاطراتش می گوید “زمانی که قرار بود انتخابات برگزار شود لیست نمایندگان به اعلی‌حضرت تقدیم می‌شد و افرادی را که ایشان انتخاب می‌کردند به‌عنوان نماینده انتخاب می‌شدند.”

کارشناس مسائل سیاسی افزود: پس از انقلاب مولفه‌ای به نام مشارکت مردم در حاکمیت ایجاد شد که با پافشاری امام و مقام معظم رهبری همراه شد تا کشور با نظر مردم به مسیر خود ادامه دهد حتی اگر هزینه داشته باشد.

سادات کرمی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون، دولت‌ها و مجالس مختلفی بر سر کار آمدند که در بسیاری از مواقع مسئولان انتخاب شده با رویکرد انقلابی حاکمیت زاویه داشتند اما به خاطر اینکه مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند، انقلاب هزینه آن را قبول می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حق رای یک نعمت است که در نگاه واقع‌بینانه قبل از انقلاب وجود نداشت و اگر پای صندوق‌های رای حاضر نشویم و شکرگزار این نعمت نباشیم بعید نیست که خداوند قهر خودش را شامل حال ما نکند و به روزهایی که هیچ‌کس حق اظهارنظر نداشت برگردیم.

همه مردم در پیشرفت یا مشکلات کشور سهیم هستند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مشکلات موجود در جامعه نتیجه انتخاب است، تصریح کرد: وضعیت کنونی کشور نتیجه انتخاب ما است چراکه اگر افراد اصلح، انقلابی و مردمی را انتخاب کنیم هیچگاه دچار مشکل نمی‌شویم.

سادات کرمی افزود: احتمال خطا در جبهه انقلابی، اصلح، کارآمد، متعهد و متخصص که موجب لگد زدن به نظام و پشت کردن به مردم شود بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه همه مردم در دفع فساد، سازندگی و بهبود وضعیت فرهنگی کشور شریک هستند، گفت: هر مقدار که مردم در انتخابات دقت داشته باشند و شاخصه‌هایی همچون شجاعت، کارآمدی، انقلابی و باتجربه بودن را که مقام معظم رهبری بر روی آن‌ها تاکید دارند را درنظر بگیرند کشور با سرعت بیشتری به سمت رستگاری و پیشرفت حرکت می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر افرادی بخواهند هضم در تبلیغات کاندیدا شده، نگاه طایفه‌ای داشته باشند یا وعده‌های انتخاباتی را ملاک قرار دهند شاهد مجلس ناکارآمد خواهیم بود.

سادات کرمی با بیان اینکه بخشی از مشکلات و فسادهایی که نمایندگان به آن دچار شدند به خاطر انتخاب مردم است، ادامه داد: برخی از نمایندگان به خاطر اینکه مشکلات حوزه انتخابیه خود را به هر قیمتی برطرف کنند تا رای به‌دست آورد و مردم آن منطقه چشم به وعده‌های نماینده خود دارند آن فرد مجبور می‌شود به هر لابی متوسل شود که در نهایت این لابی‌ها فسادزا است.

رای ندادن مشکلات کشور را افزایش می‌دهد

وی بر لزوم مشارکت حداکثری مردم تاکید کرد و یادآور شد: کسانی که به خاطر کشور خود در انتخابات شرکت می‌کنند بسیار جایگاه بالاتری از کسانی که مسئولیت پذیر نبوده و حاضر نیستند به خاطر آینده کشور خود رای بدهند دارند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رای ندادن نه تنها به رفع مشکلات موجود کمکی نمی‌کند بلکه امکان بیشتر شدن مشکلات را هم افزایش می‌دهد، اظهار کرد: اگر به خاطر رای ندادن، افرادی بر مسئولیت تکیه بزنند که به‌دنبال رانت و لابی و منافع شخصی خود باشند در واقع کسانی که رای ندادن به بقیه افراد ظلم کرده‌اند.

معرفی ساز و کارهای مناسب برای شناخت کاندیدای اصلح

سادات کرمی با بیان ساز و کارهای موجود برای شناخت کاندیدای اصلح خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های شناخت سابقه افراد و دیگری شنیدن سخنرانی و اظهارنظرهای این افراد برای اینکه بدانیم درک این افراد از مسائل کشور، حوزه تصمیم‌گیری مجلس و ظرفیت‌های کشور به چه میزان است.

وی تصریح کرد: نامزدهایی که وعده‌های انتخاباتی آن‌ها در حد پل شهر حوزه انتخابیه خود است هیچ صلاحیتی برای نمایندگی مجلس ندارند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رفتار نامزدها باید برای مردم اعتماد افزا باشد و اینکه برخی از کاندیدا با برگزاری میتینگ‌های بزرگ و با صرف هزینه‌های میلیاردی به دنبال رای‌آوری هستند عاقبت خوشی نداشته و فقط به‌دنبال منفعت طلبی هستند.

سادات کرمی ادامه داد: کسانی که هزینه‌های زیاد تبلیغاتی انجام می‌دهند، برخی از هنجارشکنان را به خاطر دارا بودن سبد رای نزدیک خود می‌کنند و همچنین ستادهای آن‌ها محلی برای رقص و آواز شده هیچگاه مورد وثوق جریان انقلابی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد به نظر افرادی که معتمد، صادق و دارای تشخیص درست هستند هم از جمله شیوه‌هایی است که می‌تواند به کسانی که از نامزدهای انتخابات شناخت ندارند کمک کند.

کارشناس مسائل سیاسی بر لزوم شفافیت دارایی‌های نمایندگان تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از راه‌های شناخت نماینده اصلح توجه به شفافیت مالی نامزدها است و اگر نامزدهایی شفافیت را سرلوحه کار خود قرار ندادند و حاضر نیستند که مردم از وضعیت زندگی آن‌ها مطلع باشند نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

توصیه‌های یک رای اولی به مردم و نمایندگان!

نرگس حیدری از شهروندان فریدونکناری که یک رای اولی است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از اینکه می‌توانم امسال برای نخستین بار رای دادن را تجربه کنم حس بسیار خوبی دارم چراکه احساس می‌کنم در سرنوشت کشورم سهیم هستم.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات امر بسیار مهمی است که تامین کننده امنیت و استقلال کشور بوده و دشمنان ما را از اهدافی که دارند مایوس می‌کند.

این شهروند فریدونکناری در پاسخ به این سوال که رای شما تا چه میزان برای کشور تاثیرگذار است، گفت: هر یک رای می‌تواند دارای ارزش بسیار بالایی باشد چراکه این آرا در کنار هم پررنگ می‌شود.

حیدری با بیان اینکه نباید اجازه دهیم انتخابات کشور ما بازیچه دست دشمنان شود تصریح کرد: انتخابات در ایران یک رویداد بسیار بزرگی است که چشم دنیا را معطوف به ما می‌کند که باید با حضور پرشور خود، باردیگر حماسه‌آفرینی کنیم.

وی تاکید کرد: از نمایندگان انتظار داریم تا در مجلس بعدی با شجاعت و کارآمدی به‌دنبال مشکلات جامعه و مردم باشند و از فساد و رانت و لابی پرهیز کنند.

به گزارش بصیرنیوز، ایران قوی درسایه انتخاب اصلح و ساختن مجلس قوی است که مردم انقلابی ایران می‌توانند این مهم را با درنظر گرفتن شاخصه‌های لازم به سرانجام برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا