شوخی‌انگاری مسئولان و مردم فریدونکنار با بحران جدی کرونا

به گزارش بصیرنیوز، چندی است که ویروسی به نام کرونا بسیاری از مناطق کشور را با خود درگیر کرده و مشکلات زیادی اعم از تلفات جانی و ترس در بین مردم و مسئولان را به وجود آورده است.

پس از روزهای ابتدایی که هیچکس شناخت دقیقی از این بیماری نداشت و حتی مسئولان در مواجهه با این موضوع دچار سردرگمی بودند، در نهایت چاره کم کردن تلفات و شیوع این بیماری، در خانه ماندن افراد تشخیص داده شد و برای اینکه رفت و آمد در جامعه کمتر شود تمامی اماکن آموزشی، فرهنگی و مذهبی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، سینما، کتابخانه و نماز جمعه تعطیل شد.

اما متاسفانه این تعطیلی‌ها نه تنها کمکی به مردم استان‌های شمالی نکرد بلکه به مشکلات آن‌ها در قبال ویروس کرونا اضافه شد و بسیاری از افراد پایتخت‌نشین و نقاط دیگر کشور به شمال سفر کرده و این بیماری را سرایت دادند.

مسئولان استان مازندران با مشاهده ورود مسافران به این استان اقدام به بستن راه‌های ورودی و جلوگیری از ورود غیربومیان به مازندران کردند که البته عمر این تصمیم به ۴۸ ساعت نرسید و در پی فشار مسئولان کشور، راه‌ها بازگشایی شد که همین امر موجب اعتراض شهروندان مازندرانی شده و به صورت خودجوش اقدام به بستن جاده‌ها کردند.

در این میان برخی از شهرهای مازندران هم با تصمیم مسئولان شهرستانی راه‌های ورودی شهر خود را به روی غیربومیان بستند و آن‌ها را مجبور به بازگشت کردند.

شهرستان فریدونکنار که در مرکز استان مازندران قرار دارد و به خاطر نزدیکی با پایتخت و توریستی بودن این شهر همه ساله در ایام تعطیلات از مسافران میزبانی می‌کند، تعطیلات کرونایی هم موجب شد تا مسافران زیادی را به خود ببیند و نکته جالب ماجرا این بود که هیچ عزمی برای جلوگیری از مسافران در این شهرستان دیده نمی‌شود.

یکی از مهمترین موضوعاتی که شاید مورد غفلت مسئولان فریدونکنار در تقابل با ویروس کرونا قرار گرفته، شناخت و اجرایی کردن راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع و مبارزه برای از بین بردن آن است اما متاسفانه همچنان بسیاری از مسئولان درحالت تدافعی قرار داشته و با اقدامات سطحی درحال سپری کردن این روزهای حساس و بحرانی هستند.

اقداماتی نظیر احیای مجدد شرکت تولید کننده مواد ضدعفونی، استفاده از ظرفیت خیران برای کمک‌رسانی در تولید و توزیع وسایل بهداشتی، آهک‌پاشی و ضدعفونی کردن سطح شهر که توسط مسئولان صورت گرفت جای قدردانی دارد اما با عرض پوزش باید گفت که این کارها در حد یک بحران جدی نیست و وقتی یک موضوع در شرایط اضطرار می‌رسد باید برخورد اضطراری با آن داشت.

جلوگیری از ورود مسافران شاید کمی سخت‌گیرانه به نظر برسد و برای اجرای آن نیاز به یک روند خاصی باشد اما باتوجه به نظر متخصصان، درمان کرونا فقط با قطع زنجیره سرایت امکانپذیر است و یکی از راه‌های قطعی برای جلوگیری از شیوع این بیماری کنترل جمعیت در سطح شهر است.

یکی دیگر از موضوعاتی که همچنان در فریدونکنار به سامان خاصی نرسیده است وضعیت تعطیلی بازارها است و درحالی که بنابر دستورالعمل استانی باید تمام بازارها تعطیل باشند اما اگر سری به بازار فریدونکنار بزنید متوجه می‌شوید که همچنان نسبت به این موضوع سرپیچی می‌شود؛ همچنین درحالی که بسیاری از شهرها نانوایی‌ها را ملزم به استفاده از یک نیرو فقط برای دریافت پول کرده‌اند اما در فریدونکنار از این خبرها نیست و نانوایی‌ها روال عادی خود را دارند.

بازار ماهی فروشان فریدونکنار از جمله مکان‌هایی است که وقتی به آن پای می‌گذاری انگار آدم‌های داخل آن از موضوعی به اسم بحران کرونا خبر ندارند که به این راحتی در آمد و شد هستند اما با پرسش از کاسبان این بازار متوجه می‌شوی که آن‌ها هم منتظر تصمیم مسئولان برای تعطیلی هستند و نگران از اینکه به ویروس مبتلا شوند.

شوخی‌انگاری مسئولان فریدونکنار در کنترل و مقابله با کرونا موجب شده تا مردم این شهرستان هم بحران به وجود آمده را جدی نگیرند و به راحتی در خیابان‌ها تردد کنند که این‌ها همه زنگ خطری است که شاید خدای نکرده صدای آن در روزهای آینده به گوش رسد.

لازم است مسئولان فریدونکنار عزم جدی را برای مبارزه با این ویروس منحوس در دستور کار خود قرار داده و با شجاعت و پرهیز از محافظه‌کاری به دنبال تلاش برای نجات شهر خود باشند.

سیدمرتضی رضویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا