سود بسته بودن مرز ایران با افغانستان در جیب دیگر کشورها/نامه‌نگاری‌ها با وزیر نفت و گمرک به‌جایی نرسید

به گزارش بصیرنیوز،بندر فریدونکنار از جمله بنادر اقتصادی و تجاری استان مازندران است که بیش از ۱۲ سال از ورود نخستین کشتی و افتتاح رسمی آن می‌گذرد.

ماندگاری سایه شوم مشکلات بر سر بندر فریدونکنار
مسیر پر فراز و نشیب بندر فریدونکنار در سال‌های ابتدایی به‌قدری زیاد بود که شاید اگر سال‌های سال هم بگذرد نمی‌توان مشکلات به‌وجود آمده را به راحتی فراموش کرد و از آن سخن به میان نیاورد.درحالی که شب ۲۲ بهمن سال گذشته جشنی بزرگ به‌مناسبت دوازدهمین سال ورود نخستین کشتی به بندر فریدونکنار از طرف مدیریت و کارکنان این بندر برگزار شده بود و همه خوشحال از اینکه بسیاری از مشکلات برطرف شده اما بعد از تعطیلات ابتدای سال ۹۹ یک خبر از بندر فریدونکنار همه را به شوک عمیقی فرو برد.

اخراج ۱۵ نفر از کارگران بومی بندر فریدونکنار خبری بود که نشان داد همچنان سایه شوم مشکلات بر سر این بندر وجود دارد.

اخراج از کار با ۵ ماه حقوق عقب‌مانده، دستمزد سال ۹۹ کارگران سایت نفتی بندر فریدونکنار

یکی از کارگران بندر فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آنچیزی که مشخص است بسته شدن مرز ایران با افغانستان و عراق مشکلاتی را برای مسئولان بندر در قسمت سایت نفتی به‌وجود آورده که آن‌ها تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که مسئولان بندر طی نامه‌های مختلف در سال گذشته مشکلات موجود را به مسئولان شهرستانی و استانی اطلاع دادند اما هیچ اقدام خاصی صورت نگرفت.

کارگر بندر فریدونکنار که یکی از اخراج شدگان است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه از سال گذشته تاکنون مشکل موجود برطرف نشده مسئولان بندر تصمیم به اخراج ۱۵ نفر از کارگران بومی گرفتند که این امر ضربه بدی به ما وارد کرد.

وی گفت: درحالی که مسئولان امر مدت زیادی است از این موضوع مطلع هستند اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت ندادند و به راحتی کارگرانی که مشکلات زیادی در زندگی خود دارند از کار بیکار شدند.

این کارگر بندر فریدونکنار یادآور شد: زمانی من و همکارانم اخراج شدیم که پنج ماه حقوق عقب مانده داریم و سال جدید را بدون هیچ دریافتی شروع کردیم و از نظر معیشتی بسیار دچار مشکل هستیم.

قطع مسیر ترانزیتی ایران و افغانستان همراه با پیامدهای منفی
امیر احمدی قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال‌های ۹۲ و ۹۳ بیش از ۳۰ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو می‌گرفت و کالا وارد می‌شد که از این میزان ۸۵ درصد ترانزیت و ۱۵ درصد آن واردات بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از سال ۹۴ ترانزیت به کشور افغانستان قطع و دیگر مجوز جدید صادر نشد که همین امر موجب کاهش پهلو گرفتن کشتی‌ها در بندر فریدونکنار از ۳۶ کشتی در سال ۹۲ به چهار کشتی در سال ۹۸ رسید.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار تصریح کرد: زمانی که ۳۶ کشتی به بندر فریدونکنار وارد می‌شد این شرکت ۱۷ نیرو داشت که به علت اینکه وضعیت موجود سیر صعودی داشت ما اقدام به جذب نیرو تا ۴۵ نفر کردیم.

احمدی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ که ترانزیت به کشور افغانستان قطع شد وضعیت بندر و شرکت ما با مشکلات زیادی رو به رو شد گفت: از سال ۹۴ تا سال ۹۸ درحالی که با مشکلات زیادی رو به رو بودیم اما با تلاش بسیار، نیروها را حفظ کردیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته فقط چهار کشتی به میزان ۱۰ هزار تن کالا وارد ترمینال بندر فریدونکنار شد که این میزان ۱۰ برابر کاهش عملکرد را نشان می‌دهد.

عدم دریافت پاسخ مناسب درباره چرایی بسته شدن مرز
قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار افزود: باتوجه به اینکه در سال ۹۸ مشکلات به‌وجود آمده به اطلاع مسئولان شهرستانی و استانی رسید و نماینده مجلس، استاندار و مسئولان مختلف وعده‌های زیادی مبنی بر رفع انسداد ترانزیت داده بودند ما کارگران را حفظ کردیم.

احمدی ادامه داد: نامه‌نگاری‌های مختلفی به مسئولان مربوطه اعم از فرماندار، گمرک و وزیر نفت صورت گرفت تا مسیر ترانزیت باز شود اما در آخرین مرحله مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران طی پاسخ شفاهی به ما گفتند که به دلیل برخی مسائل نمی‌توانیم اصل موضوع را برای شما مطرح کنیم.
احتمال افزایش اخراج کارگران بندر فریدونکنار با ادامه روند موجود
وی اظهار کرد: با آغاز سال ۹۹ به‌علت اینکه دیگر توان مالی برای پرداخت حقوق کارگران را نداشتیم مجبور شدیم ۱۵ نفر از این افراد را تعدیل کرده و اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه پیدا کند تا پایان خرداد ماه مجبور می‌شویم تعداد دیگر را اخراج و در نهایت با یک نگهبان و دو نفر نیروی فنی مکان ترمینال را اداره کنیم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار خاطرنشان کرد: مسائلی مانند بیماری کرونا و تحریم‌های کشتیرانی و این موارد هیچ ارتباطی با تعدیل نیروی ما نداشته چراکه ما سال‌های گذشته همین تحریم‌ها را داشتیم و حتی نیرو افزایش دادیم.

احمدی تصریح کرد: ترمینال نفتی بندر فریدونکنار به‌عنوان پنج ترمینال نفتی برتر کشورهای حاشیه دریای خزر است و هیچ تحریمی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

سود بسته بودن مرز ایران با افغانستان به جیب دیگر کشورها
وی یادآور شد: درحالی که یک سرمایه‌گذار در سال گذشته به دنبال بستن قرارداد یک میلیون تنی برای انتقال کالا از ترکمنستان به افعانستان با ما بود که این قراداد می‌توانست سود فراوانی برای فریدونکنار هم به همراه داشته باشد اما متاسفانه به دلیل بسته بودن مرز ایران و افغانستان این امر صورت نگرفت و آن سرمایه‌گذار مسیر دیگری را برای انتقال کالای خود انتخاب کرد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار گفت: زمانی که ترانزیت کشور ما با افغانستان بسته باشد تاجران افغانی از سمت مرزهای ترکمنستان به کشور تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌شوند و از مرز هیرَتان کالا را وارد افغانستان می‌کنند که به علت حمل با خودرو به ازای هر تن باید ۶۰ تا ۷۰ دلار پول پرداخت کنند که اگر از ایران کالا را عبور دهند این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند که همین امر موجب می‌شود که تاجران مایل به فعالیت در کشور ما باشند.

احمدی با بیان اینکه ورود تاجران خارجی می‌توانست در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال کارگران بنادر ایرانی سودآور باشد، تاکید کرد:  گمرک جمهوری اسلامی ایران از بابت ترانزیت هر تن فرآورده نفتی که از مرز خارج می‌شد نزدیک ۱۷۰ دلار پول دریافت می‌کرد که اگر بخواهیم همان تاجر که به دنبال قرار داد یک میلیون تنی بود را درنظر بگیریم، بستن این قرارداد مبلغی درحدود ۱۷۰ میلیون دلار سود برای گمرک ایران داشت.

قطع شدن ارتباط ترانزیتی به معنای شکستن کمر بنادر مازندران
وی با اشاره به اینکه مشکل بسته شدن مسیر ترانزیتی در بنادر دیگر استان مازندران هم تاثیر داشته است ادامه داد: بندر نفتی نکا بابت بستن مرز ترانزیتی مجبور به تخلیه و شست و شوی ۶۴ هزار تن مخزن خود شد که بسیار نگران کننده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار درخصوص دلایل بستن مرز ایران و افغانستان اظهار کرد: آنچیزی که احتمال می‌رود، برای تمرکز بر روی تولید و فروش محصولات نفتی داخلی مرزها بسته شد تا از عبور فرآورده‌های نفتی از یک کشور به کشور دیگر جلوگیری شود.

احمدی با اشاره به اینکه بندر فریدونکنار و ترمینال نفتی برای ترانزیت ساخته شده است خاطرنشان کرد: با قطع شدن ارتباط ترانزیتی در واقع چیزی برای بندر فریدونکنار نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالا یکی از ابزارهای توسعه در بسیاری از کشورهای دنیا است تصریح کرد: با بسته شدن مسیر ترانزیتی کشور ما، برخی از کشورها به خاطر سودی که به آن‌ها از محل تردد خودرو به آن کشور می‌رسد بسیار خرسند هستند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار تاکید کرد: از مسئولان تقاضا داریم تا به صورت شفاف علت ممنوعیت ترانزیت سوخت به افغانستان را بیان کنند.

وعده بازگشت کارگران بندر فریدونکنار تا یک ماه دیگر!
سیدجواد اوصیا رئیس اداره بندر فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سایت سوختی مستقر در بندر فریدونکنار فقط مختص ترانزیت کالا به کشورهای افغانستان و عراق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با بسته شدن مسیر ترانزیت سوخت کشور ما با افغانستان و عراق از چند سال گذشته، شرکت آسیان تجارت که سایت نفتی بندر فریدونکنار زیرنظر این شرکت است با مشکلات مالی رو به رو شده و از سال گذشته قصد داشتند اقدام به تعدیل نیرو کنند که با رایزنی‌های صورت گرفته این کار انجام نگرفت.

رئیس اداره بندر فریدونکنار تصریح کرد: متاسفانه با شروع سال ۹۹ و به دلیل فشار مالی زیاد، شرکت مورد نظر اقدام به اخراج تعدادی از کارگران خود کرد.

اوصیا با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی برای رفع مشکلات موجود از سوی مسئولان استانی با مسئولان کشوری انجام شده است، یادآور شد: درحال رایزنی هستیم که چند نفر از کارکنان اخراج شده در یک شرکت دیگر بندر و همچنین در انبار و پروژه‌های عمرانی بندر فریدونکنار به صورت موقت مشغول به فعالیت شوند که البته شاید به مدت یک ماه آینده این امر صورت گیرد.

وی گفت: بنابر پیگیری‌هایی که با گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته هیچ منعی برای ترانزیت با کشورهایی مانند افعانستان و عراق وجود ندارد اما مشخص نیست که چرا همچنان محدودیت وجود دارد.

رئیس اداره بندر فریدونکنار اظهارکرد: متاسفانه کارکنان اخراج شده چند ماهی است که حقوق و بیمه آن‌ها پرداخت نشده که امیدواریم این موضوع هرچه زودتر رفع شود.

اوصیا با بیان اینکه ترانزیت کالا مزیت‌هایی مانند منافع اقتصادی و امنیتی را به همراه دارد خاطرنشان کرد: اگر ترانزیت صورت گیرد می‌توان شاهد مزایای زیادی از جمله منافع امنیتی، اقتصادی و اشتغالزایی را شاهد باشیم که زنجیره زیادی را دربر می‌گیرید.

رایزنی‌های که همچنان بی‌نتیجه مانده است
محمدمهدی نصیری فرماندار فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنابر مصوبات کشوری مسیر ترانزیتی کشور ما با برخی از کشورها از جمله افغانستان بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی برای این موضوع صورت گرفته است خاطرنشان کرد: طی مکاتبه‌ای که با استاندار مازندران داشتیم موارد به اطلاع ایشان رسید و همچنین استاندار نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور و دیگر مسئولان ارسال کردند که هنوز متاسفانه پاسخی دریافت نشد.

فرماندار فریدونکنار با بیان اینکه تحریم کشور هم در این موضوع تاثیر دارد، تصریح کرد: برای اینکه از مشکل بسته شدن مسیر ترانزیتی عبور کنیم به سمت ورود روغن‌های خوراکی تمرکز کرده و با یک سرمایه‌گذار صحبت‌هایی شد اما به دلیل مشکلات اقتصادی به نتیجه خاصی نرسیدیم.

نصیری یادآور شد: درحال حاضر با لایروبی بندر به‌دنبال ورود کشتی با حجم بالا هستیم تا بخشی از مشکلات موجود جبران شود.

وی گفت: رایزنی‌هایی با هیات مدیره شرکت آسیان تجارت و مسئولان استانداری صورت گرفت تا کارگران دوباره به‌کار بازگشت کنند.

به گزارش بصیرنیوز، آنچیزی که در موضوع بندر فریدونکنار و شاید بنادر دیگر استان مشخص باشد برخی مسائل سیاسی و اقتصادی است که توسط مسئولان ارشد کشور تصمیم‌گیری شده اما این مسئولان باید توجه داشته باشند که در این میان قربانی اصلی سیاست اتخاذ شده کارگرانی هستند که دستشان به هیچ جایی بند نیست و اخراج از کار می‌تواند ضربه های سنگینی را به آن‌ها وارد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا