طرحی که هر ساله آب می‌رود

به گزارش بصیرنیوز،فصل گرما که از راه می‌رسد موج اشتیاق برای سفر به شمال کشور افزایش پیدا کرده که شاید نخستین مقصد گردشگران پس از ورود به استان‌های شمالی دریا باشد.

البته بومیان منطقه شمال هم از این موهبت خدادادی غافل نیستند و به محض اینکه دمای هوا رو به گرمی برود آن‌ها تن‌های خود را مهمان آب دریا می‌کنند.
رونمایی از طرح دریا یا رونمایی از مشکلات!
استان مازندران که مساحت زیادی از نوار ساحلی دریای خزر در آن واقع شده هر ساله به خاطر این جذابیت گردشگری میزبان مسافران و بومیان زیادی است.یکی از اقداماتی که هرساله مسئولان برای کاهش تعداد غرق شدگان و همچنین میزبانی بهتر از مسافران در سطح سواحل انجام می‌دهند طرح ساماندهی سواحل یا همان طرح دریا است.

اما متاسفانه این طرح به صورت معمول با مشکلاتی همراه است که عدم توجه به ناجیان غریق از سوی مسئولان، نامناسب بودن امکانات و عدم تعامل دستگاه‌ها برای اجرای این طرح را می‌توان از جمله مهمترین این مشکلات برشمرد که در برخی از زمان‌ها آسیب‌های جدی را رقم می‌زند.

تعدیل نیروی نجات غریق فریدونکنار نخستین کادو مسئولان برای افتتاح طرح دریا
محمدعلی نجاریان رئیس هیات نجات غریق فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طرح دریا امسال از اوایل خرداد ماه شروع شد، اظهارکرد: درحالی این طرح امسال شروع شد که در گام نخست با ابلاغ استانداری تعداد نیروهای نجات غریق فریدونکنار از ۷۳ نیرو به ۶۵ نیرو کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه کمبود بودجه برای پرداخت حقوق از عوامل اصلی تعدیل نیروهای نجات غریق بوده است، خاطرنشان کرد: کاهش تعداد نیروها موجب فاصله بین ناجیان غریق و سختی کار بیشتر برای آن‌ها شده چراکه هر ناجی غریق باید مساحت بیشتری را برای نظارت در طرح‌های ساحل طی کند که این امر بسیار خسته کننده و طاقت‌فرسا است.

رئیس هیات نجات غریق فریدونکنار تصریح کرد: هیچ امکاناتی به ما تحویل داده نشد و فقط هلال احمر و شهرداری تعدادی بویه و آلاچیق برای ناجیان غریق درنظر گرفتند.

نجاریان افزود: ابزاری مانند جت اسکی، بیسیم و افزایش ناجیان غریق ازجمله موارد احتیاجی در طرح ساحل است.

عوامل طرح دریا منتظر روز پایانی تابستان
وی ادامه داد: درحالی که مسئولان استانی باید این امکانات را در اختیار هیات‌های نجات غریق قرار دهند اما متاسفانه هرساله شاهد ضعیف‌تر شدن طرح‌ها هستیم و فقط به پرداخت حق‌الزحمه ناجیان و موارد رفع تکلیفی بسنده می‌شود.

رئیس هیات نجات غریق فریدونکنار یادآور شد: باتوجه به اینکه حضور ناجیان غریق در دریا از جمله مواردی است که هرساله اجرا می‌شود، بنابراین لازم است که مسئولان برای این طرح برنامه‌ریزی اساسی داشته باشند تا از سال‌های قبل بهتر اجرا شود اما متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده و برخی از مشکلات همچنان تکرار می‌شود.

نجاریان اظهارکرد: درحالی که می‌توان از ظرفیت دریا و گردشگران بهترین استفاده را کرد اما به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح، تمامی عواملی که در طرح ساماندهی سواحل حضور دارند فقط منتظر روز پایانی این طرح هستند.

گلایه شهردار فریدونکنار از کم‌توجهی مسئولان استانی به ناجیان غریق
محمدعلی آزادی شهردار فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه فریدونکنار نخستین شهر استان مازندران در اجرای طرح ساحل بوده است اظهارکرد: طرح سالم‌سازی شهرداری فریدونکنار در سه نقطه شرق(انتهای خیابان جهاد)، غرب(انتهای خیابان ۲۴ متری) و خزرشهر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۹ نفر ناجی غریق در طرح ساماندهی سواحل فریدونکنار مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: بستن ورودی‌های منتهی به ساحل برای تردد وسایل نقلیه، مشخص شدن محدوده پیست موتورسواری چهارچرخ و استقرار قوی‌تر نیروهای انتظامی و امنیتی از جمله مواردی بوده که برای ساماندهی طرح ساحل انجام شده است.

شهردار فریدونکنار تصریح کرد: در چهار نقطه برای استقرار خودروهای مسافران پارکینگ درنظر گرفته شد تا مشکلاتی برای گردشگران وجود نداشته باشد.

آزادی یادآور شد: مساحت هر کدام از طرح‌های ساماندهی ساحل شهرداری فریدونکنار به میزان ۸۰۰ متر است.

وی افزود: شهردای علاوه بر ارائه خدمات در طرح سالم‌سازی دریا، برای ناجیان غریق خارج از طرح هم امکاناتی مانند آلاچیق اختصاص داده تا با مشکل رو به رو نشوند.

شهردار فریدونکنار با ابراز گلایه از کم‌توجهی که نسبت به منجیان غریق خارج از طرح توسط مسئولان استانی صورت می‌گیرد گفت: لازم است که خدمات مناسب برای ناجیان غریق خارج از طرح درنظر گرفته شود.

استقرار ۹۰۵ ناجی در ۳۷۵ نقطه حادثه‌خیز مازندران
علی رحبی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: باتوجه به اعلام مسئولان کشور مبنی بر اجرای طرح دریا و ارسال پروتکل‌های بهداشتی، درحال حاضر هر شهر یک طرح افتتاح شده که تا تابستان تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی، روحانیت و نیروهای امر به معروف در سواحل مستفر هستند، خاطرنشان کرد: حفظ شعائر دینی و کاهش غریق از اولویت‌های ما در طرح دریا است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران تصریح کرد: امسال باتوجه به وجود بیماری کرونا و همچنین امکانات کم، برخی محدودیت‌ها وجود دارد.

رجبی یادآور شد: ۹۰۵ ناجی غریق در ۳۷۵ نقطه حادثه‌خیز سواحل مازندران استقرار پیدا کردند که تاکنون نزدیک به ۸۰ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند.

وی گفت: درحالی که هنوز هیچ اعتباری برای ناجیان درنظر گرفته نشده اما آن‌ها مستقر شدند چراکه جان انسان‌ها بسیار باارزش است.

این مسئول درخصوص کم کردن ناجیان غریق یادآور شد: باتوجه به کمبود اعتبار این امر صورت گرفت و درحال رایزنی برای جذب اعتبار از بخش‌های دیگر برای تامین حقوق ناجیان هستیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران ادامه داد: با مشخص شدن دقیق کمیته‌ها امکانات بیشتری اختصاص داده می‌شود، البته وسایل ضروری تحویل داده شد و فقط بویه‌ها و همچنین یک خودرو قرار شد که هر فرمانداری برای نظارت طرح ها اختصاص دهد.

رجبی بر لزوم راه‌اندازی ستاد عمران دریا تاکید کرد و عنوان داشت: با راه‌اندازی این ستاد اعتبارات مناسبی را می‌توان دریافت کرد تا بخش مهمی از مشکلات مرتفع شود.

وی اظهارکرد: تمام تلاش ما این خواهد بود که حقوق منجیان غریق را در زمان معین پرداخت کنیم تا زحمات آن‌ها به نحوی جبران شود.

برای استفاده از دریا نباید پول گرفت
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه ۱۲ کمیته در زمینه طرح دریا فعال هستند خاطرنشان کرد: احیای امر به معروف، ارتباطات، فرهنگی، امنیت ازجمله کمیته‌های طرح دریا هستند که برای آنها وظایفی مشخص شده است.

رجبی با اشاره به برخی از مباحث مطرح شده توسط افراد که انتظار کسب درآمد از دریا را دارند تصریح کرد: باتوجه به اینکه دریا یک موهبت خدادادی و ملی است، هر فرد حق استفاده از آن را دارد و نباید آن را با نگاه انحصاری و منفعت طلبانه مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: این آمادگی از سوی مسئولان استانداری مازندران وجود دارد تا از پروژه‌های سرمایه‌گذاران و همچنین ایده‌پردازان برای رونق ظرفیت‌های گردشگری این استان به‌ویژه در زمینه دریا بهره‌مند شویم.

به گزارش بصیرنیوز، گره مشکلات طرح دریا و ناجیان غریق به قدری به هم پیچیده که خستگی را به تن عوامل این طرح نگه می‌دارد.

یکی از آسیب هایی که در سال های اخیر موجب چالش بین افراد و دستگاه‌ها و در برخی ازمواقع سبب عقب‌افتادگی کارها شده، عدم مسئولیت‌پذیری و تعامل بین مسئولان بوده است که شاید بتوان با کمی انعطاف و همچنین همبستگی بیشتر این مشکلات را برطرف و حس خوبی را برای مردم به ارمغان آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا