مسئولان مازندران بازنده بازی خودساخته/ مردم دیار علویان محرم ۹۹ و اهانت به مقدسات خود را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند

به گزارش بصیرنیوز،با فرارسیدن ایام محرم و تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، که امسال به خاطر مصادف شدن این مناسبت‌ها با روزهای شنبه و یکشنبه، کشور با تعطیلی چند روزه مواجه شد و باتوجه به اینکه مازندران از استان‌های مسافرپذیر بوده، احتمال ورود حجم بالای مسافران به آن وجود داشت و به راحتی قابل پیش بینی بود، باید تصمیم‌های جدی برای پیشگیری گسترش ویروس کرونا اتخاذ می‌شد.

در این بین وضعیت قرمز بیماری کرونا در مازندران نکته‌ای بود که باید مسئولان امر به آن توجه می‌کردند تا وضعیت از آنچه که هست بدتر نشود و شاهد موج سوم این بیماری در استان نباشیم.

استاندار مازندران چند روز پیش از تعطیلات در گفت‌وگوی اختصاصی با بلاغ مازندران در خصوص ممنوعیت سفر در ایام تعطیلی ۴ روزه دهه اول محرم به استان مازندران، اظهار کرد: ما پیشنهاد ممنوعیت این سفر را به ستاد ملی مقابله با کرونا کشور، داده‌ایم و این موضوع باید در آنجا مورد بررسی قرار گیرد که البته تاکنون نه تأیید و نه رد شده است.

وی همچنین درخصوص تمهیدات استانی برای جلوگیری از شیوع مجدد بیماری کرونا یادآور شد: انجام سفر در این ایام به لحاظ عرفی پسندیده نیست که به استان‌های شمالی بیایند و در سواحل، انتظار نداشته باشند که خدمات بگیرند و تاکید می‌کنیم که ما هیچ گونه خدماتی به مسافران در سواحل نمی‌دهیم و قطعاً هم توصیه می‌کنیم به مازندران سفر نکنند.

اما هرچقدر که به ایام تعطیلات نزدیک شدیم شاهد افزایش موج سفرها به مازندران بوده‌ایم و این سفرها درحالی صورت می‌گرفت که مسئولان وزارت بهداشت هشدارهای زیادی را در این زمینه داده بودند.

نکته قابل توجه در این میان، تعهد عزاداران حسینی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بود که هیات‌های عزاداری در مازندران این موضوع را به خوبی انجام داده تا جایی که حتی مسئولان مختلف از این هیات‌ها قدردانی کردند.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان‌های ساری اظهارکرد: نگران افزایش آمار‌های ابتلا به کرونا هستیم، کادر درمانی با تمام توان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، اما با بی توجهی عده‌ای از مردم، آن‌ها هم خسته می‌شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت با اعلام اینکه هیات‌ها و گروه‌های مذهبی در محرم خیلی همراهی کردند، گفت: از تمام هیئت‌های مذهبی که به طور دقیق شرایط بهداشتی را رعایت می‌کنند قدردانی می کنیم.

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل  ونقل جاده ای مازندران اظهار کرد: برابر آمار به دست آمده از ۱۰۴ سامانه تردد شمار نصب شده در محورهای استان مازندران طی ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی سال جاری طی بازه زمانی ۵ الی ۹ شهریور بیش از ۸۲۴ هزار تردد در سطح محورهای مواصلاتی استان مازندران ثبت شد.

وی افزود: این میزان از تردد در مقایسه با متوسط تردد در دوره مشابه سال قبل حاکی از کاهش حدود ۵.۵ درصد است ولی در مقایسه با میزان میانگین تردد روزانه ماه گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: پرتردد ترین محورهای استان شامل ساری- قائمشهر و برگشت، بابل- قائمشهر -برگشت، بابل – آمل و برگشت، آمل- محمود آباد و برگشت، عباس آباد – تنکابن و برگشت بوده است.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، از مردم شریف کشور تقاضا داریم از سفرهای غیر ضروری پرهیز و در صورت لزوم برای سفر، حتماً نکات بهداشتی را در طول سفر رعایت کنند.

متاسفانه به هر نحوی بود در ایام تعطیلات پای مسافران به مازندران باز شد و درحالی که بنابر مصوبه استانی و اظهارات مسئولان استان بنا بود تا مسیرهای منتهی به دریا بسته و هرگونه ارائه خدمات به مسافران ممنوع باشد اما نه تنها هیچ مصوبه‌ای به اجرا درنیامد بلکه اگر در روز و شب‌های عزاداری امام حسین(ع) به سراغ سواحل مازندران می‌رفتید متوجه باز بودن بسیاری از مسیرهای منتهی به دریا و همچنین ارائه خدمات از قبیل سرو چای و قلیان همراه با پخش موسیقی توسط دکه‌ها به مسافران می‌شدید.

شاید قبل از اینکه ویروس کرونا پس از حضور مسافران اثر خود را نشان دهد ولنگاری‌های فرهنگی برخی از این مسافران در بسیاری از شهرستان‌های استان مشکلات زیادی به وجود آورده و احساسات پاک دینی مردم دیار علویان را خدشه‌دار کرده است.

خبرهای ناگوار و تلخ ولنگاری‌های فرهنگی در شهرستان‌های فریدونکنار، جویبار، سوادکوه، بابلسر و در نهایت هتک حرمت مردم مازندران و کلاردشت همه و همه نشان از وضعیت بی سر و سامان مسئولان استان مازندران در نظارت بر مسافران به ویژه در ایام خاص دارد.

خبرنگار ما که در روز تاسوعا به پلاژ شرقی ساحل فریدونکنار رفته بود، با مشاهده باز بودن ورودی ساحل، اخذ حق ورودی از مسافران و همچنین ارائه خدمات توسط یکی از دکه‌ها طی تماس با آزادی شهردار این شهر علت باز بودن ساحل را از این مقام مسئول جویا شد که ایشان اظهار بی اطلاعی از این موضوع کرده و گفتند پیگیری برای بسته شدن ورودی را انجام خواهند داد که البته این نوع پاسخ دادن خود جای تاسف دارد، چراکه قرار بر این بود از روزهای قبل ورودی سواحل بسته باشد نه اینکه پس از حضور مسافران در سواحل مسئولان بخواهند ساحل را ببندند.

یکی از اعضای هیات عزاداری در بابلسر با انتقاد از تصمیمات دوگانه مسئولان به معاون سیاسی استاندار مازندران گفت: چگونه برای هیات‌های عزادارای تصمیمات سختگیرانه اتخاذ می‌شود، اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود مسافران در سواحل نمی‌شود؟!.

وی گفت: چرا مسئولان بی توجهی مسافران را نسبت به عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همچنین بی حرمتی به ایام عزای سیدالشهدا(ع) را نمی‌بینند و راحت از کنار آن می‌گذرند.

این شهروند بابلسری با اشاره به اینکه اجرای برخی از تصمیم‌ها توسط مسئولان مشکوک است، ادامه داد: با این حجم از مسافرانی که در ایام تعطیلات به شهرهای مازندران آمده‌اند، به گفته مسئولان وزارت بهداشت موج جدید بیماری کرونا به وجود خواهد آمد که مسئولان و عموم مردم باید بدانند که هیات‌های عزاداری تمامی مسائل بهداشتی را رعایت کرده بودند اما این عدم جلوگیری از مسافرت‌ها موجب شیوع دوباره بیماری می‌شود.

حجت الاسلام غلامحسن تسخیری نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا نیز با انتقاد از بی بند و باری‌ها در سواحل مازندران خطاب به استاندار ماندران اظهارکرد: آقای استاندار؛ در روزهای عزای حسینی عزاداران و هیات‌های عزاداری خوش درخشیدند و تمامی مسائل بهداشتی را رعایت کردند، اما در همین استان مازندران که ستاد کرونای استانداری دستور بسته شدن پلاژهای ساحلی، مراکز تفریحی، پاساژها و بازارهای تجمیعی را داده بود، به دستورات شما عمل نکرده مشخص نبود که در ستاد کرونا استان چه اقدامی صورت گرفت؟!.

به گزارش بصیرنیوز، شعارزدگی، تناقض رفتاری و نبود دغدغه فرهنگی و مذهبی از نتایجی بود که مردم ولایی مازندران در ایام محرم از مسئولان این استان به خوبی مشاهده کردند و شاید نتوانند هیچگاه اهانت و جسارت به مقدسات دینی خود در محرم سال ۹۹ را از ذهن خود پاک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا