باز شدن پای ابتذال به محیط هنری فریدونکنار/آقای رئیس؛ خانواده ایرانی را درست بشناس

به گزارش بصیرنیوز، فرهنگ، یکی از مهمترین و بنیادی‌ترین اصل زندگی در هر جامعه محسوب می‌شود که انسان‌ها با تسلیم در برابر اصول فرهنگی جامعه خود ارزش پیدا کرده و کسانی که ضد فرهنگ‌ها را شیوه حیات خود قرار می‌دهند دیگر جامعه برای آن‌ها ارزشی قائل نیست و به‌صورت معمول پس از چند سال از دایره زندگی اجتماعی محو می‌شوند.

ابزارهای مختلفی برای معرفی فرهنگ‌ها در جوامع بشری وجود دارد تا انسان‌ها بتوانند مسیر فرهنگی جامعه خود و نقاط مختلف دنیا را بشناسند که یکی از این ابزارها هنر و هنرمندان هستند.

از چندین سال قبل تاکنون باتوجه به اینکه بسترهای سمعی و بصری برای ارائه هنرهای مختلف به مخاطبان گسترش پیدا کرده شاهد اقبال عمومی خوبی از کارهای هنری هستیم.

در این میان برخی از تولیدکنندگان آثار هنری از این استقبال‌های مردمی سوءاستفاده کرده و با محتواهای نامطلوب و بعضا مبتذل درحال از بین بردن حریم‌های اجتماعی و خانوادگی هستند.

متاسفانه با غفلت ناظران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولیان فرهنگی و حتی مسئولان صدا و سیما روز به روز با تولیداتی مواجه می‌شویم که هیچ سنخیتی با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ندارد.

نکته جالب توجه اینجاست که این بی‌توجهی‌ها از سطوح مسئولان ارشد فرهنگی کشور به سطوح پایین مسئولیتی هم سرایت کرده و در شهرستان‌های کوچک هم اتفاق‌های ناگوار در عرصه هنر به‌وجود می‌آید که می‌تواند آسیب‌های بزرگی را به‌دنبال داشته باشد.

در روزهای گذشته به‌مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس یکی از موسسات هنری با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونکنار اقدام به برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌ خوانی “پرواز تا دریا” با موضوع دفاع مقدس و مدافعان سلامت کردند اما این جشنواره با حاشیه‌هایی زیادی همراه شد.

این جشنواره که به مدت سه روز و با حضور ۱۱ گروه نمایشی از شهرستان‌های فریدونکنار، محمودآباد و نکا در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد فریدونکنار برگزار شده بود موجی از اعتراض‌ها نسبت به نحوه داوری، بی‌عدالتی‌ها، میزبانی نادرست، نبود دبیر و دبیرخانه را از سوی هنرمندان حاضر در برنامه به همراه داشت.

اما در این بین عدم بازبینی نمایشنامه‌ها و نظارت ناصحیح بر روی گروه‌ها موجب شد که خانواده‌ها، هنرمندان و مسئولانی که شاهد اجرای نمایشنامه‌ها بودند در بهت و حیرت فرو روند که آیا واقعا این برنامه‌ها در شهر سردار شهید حاج حسین بصیر و ۳۵۲ شهید که چندین نفر آنها از جمله شهید علی‌اصغر ربیع نتاج از قشر هنری فریدونکنار بوده‌اند برگزار می‌شود یا اینجا جای دیگری است؟

به گفته حاضران، در روز دوم این برنامه یکی از نمایشنامه‌ها که با موضوع خانواده به روی صحنه رفته دارای الفاظ بسیار رکیک در اجرا توسط بازیگران بود که مورد تعجب حاضرین قرار گرفت.

این نمایشنامه که در روز اختتامیه هم به صحنه رفت و شواهد نشان می‌داد که تذکراتی دریافت کرده باشد اما باز هم به شیوه دیگر دارای جملاتی سخیف بود که شان و منزلت خانواده‌های ایرانی را زیر سوال برد.

درحالی که این جشنواره به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس برگزار شده بود و یکی از موضوعات اصلی نمایش‌ها هم باید مربوط به آن اجرا می‌شد اما متاسفانه در سایه غفلت مسئولان برگزار کننده به ویژه ریاست اداره ارشاد فریدونکنار از ۱۱ اجرای صورت گرفته تنها در سه نمایش به این موضوع پرداخته شد.

نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی فریدونکنار درحالی که می‌توانست گام محکمی در عرصه هنر و فرهنگ این شهرستان باشد اما متاسفانه به فضای آلوده به رفتارها و الفاظ ناشایست دور از شان دفاع مقدس و محیط هنری تبدیل شد.

مسئولان استانی فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت یک نهاد بسیار مهم را بر عهده دارند باید بدانند که لازم است بر فعالیت ادارات خود در شهرستان‌ها نظارت داشته باشند تا از روزمرگی و انحراف آن‌ها جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا