سفیدپوشان آسمانی، درمانگران آلام زمینی

به گزارش بصیرنیوز، در تقویم رسمی کشورمان ایران، یک روز به نام پرستاران عزیز نامگذاری شده که این مناسبت گره خورده به سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) تا حق معنوی سفیدپوشان سلامت به درستی ادا شود.

حضرت زینب(س)، که اسطوره صبر و وفاداری بود، در واقعه کربلا نمونه‌های بارزی از ایثارگری و در واقع پرستاری را به عینیت رسانید تا الگوی همیشگی برای پرستاران باشد.

واقعه کربلا و روز عاشورا دارای لایه‌های زیادی است که هر کدام می‌تواند درس زندگی برای انسان‌ها باشد اما نقش حضرت زینب(س)، که به‌عنوان یک زن در این اتفاق حضور داشت، مثال‌زدنی و غیرقابل وصف است.

شاید برخی افراد تصادف مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار را بی‌مورد دانسته و ادعا کنند که این بانوی بزرگوار در زندگی خود پرستار نبود‌ه‌اند ، اما اگر فقط نگاهی به روز عاشورا و دوران اسارت بیاندازیم نقش محوری پرستاری را در سیره رفتاری حضرت زینب(س) می‌توانیم به خوبی مشاهده کنیم.

رهبری امت چند ۱۰ نفره در زنجیر اسارت، رسیدگی به مجروحین و اسرا، شجاعت و مقاومت در برابر بحران‌ها، تحمل سخت‌ترین لحظات از جمله مشاهده بریده شدن سر برادر توسط دشمن ظالم، مراقبت از خیمه‌ها، دفاع از کودکان در لحظه‌هایی که گوشواره از گوششان جدا می‌کنند و خاموش کردن آتش لباس آن‌ها، مراقبت از امام سجاد(ع) که بیمار کربلا بوده و دچار تب و لرز شده و حفظ حریم و ناموس اهل بیت در برابر نگاه هرزه نامحرمان از جمله نکات برجسته حضور حضرت زینب کبری(س) در واقعه عاشورا بوده که همه این‌ها مظهر پرستاری است.

حال اگر با نگاهی واقع‌بینانه به تلاش‌ها و زحمات پرستاران گرانقدر کشورمان بپردازیم، به خوبی متوجه خواهیم شد که شایسته آنان است که در روز ولادت بانوی بزرگی همچون زینب کبری(س) از آن‌ها یاد شود و مورد تجلیل قرار گیرند.

از این سطر به بعد می‌خواهم قلم خود را بر روی دلم تنظیم کنم و با ارادت قلبی نوشته‌ای را برای پرستاران عزیز به نگارش درآورم و البته پیشاپیش از تمامی اساتید عرصه رسانه به‌دلیل برهم خوردگی نظم این نوشته پوزش می‌طلبم.

یک سالی می‌شود که ویروسی به نام کرونا پا به بسیاری از کشورهای دنیا گذاشته و این پرستاران بودند که در کنار همه سختی‌های قبل از شیوع بیماری کرونا مانند کم بودن حقوق و مزایا و امکانات باید با چالشی جدید به نام “کووید ۱۹” رو به رو می‌شدند و حال آنکه این بیماری جان آن‌ها را هم به خطر انداخته است.

پرستار عزیز روز پرستار بر تو مبارک؛ تو که حدود یک سال در لباسی گرم و طاقت فرسا با ماسکی چند لایه به سر می‌بری و درحال مراقبت از بیماران کرونایی هستی.

پرستار روزت مبارک؛ تو که ۱۱ ماه نتوانستی عزیزترین عزیزانت را به آغوش بکشی و مجبوری فقط از پشت شیشه‌های مجازی صدا و تصویر بهترین‌های خود را ببینی و بشنوی.

پرستار روزت مبارک؛ تو که نزدیک به یک سال رنگ روزهای خوش را کمتر دیده‌ای و غم از دست دادن نزدیکانت، دوستانت و کسانی که برای درمان پیشتان آمده‌ اما در کنارتان جان داده‌اند، بر روی شانه‌های شما سنگینی می‌کند.

آخرین روز پرستار قرن ۳۰۰ مصادف شده با سنت همیشگی یلدا که سال‌های گذشته بهانه‌ای بود برای یک شب کنار هم بودن اما یلدای امسال رنگ کرونا به خود گرفته و متفاوت شده، ما به احترام شما پرستارهای مهربان یلدا را بدون دورهمی‌ها برگزار می‌کنیم تا ذره‌ای بتوانیم محبت‌های شما را جبران کنیم.

از مسئولان هم می‌خواهیم که نگاه عمیق‌تری برای حمایت از پرستاران داشته باشند و خبری خوشحال کننده در روزی که متعلق به آنان است بدهند تا کمی از خستگی آن‌ها در رفته نه اینکه با کارهای تبلیغاتی و سوت قطار و زنگ کلیسا خود را راضی و از این روز به آسانی عبور کنند.

سیدمرتضی رضویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا