۶ هزار صیاد مازندرانی آسیب‌ دیده از لغو بیمه فعالیت کشاورزی/آقای دولت؛ لطفاً “چون وا نمیکنی گرهی، خود گره مباش”

به گزارش بصیرنیوز، صید و بهره‌برداری ماهی از زمان‌های بسیار دور توسط حاشیه‌نشینان دریا انجام شده و ماهیگیری از جمله مشاغل سختی است که صیادان مجاب هستند حتی در روزهای سخت دل دریا بزنند تا کسب روزی حلال کنند.

شرکت‌های تعاونی ماهیگیری یا تورهای پره به‌عنوان کانون اصلی فعالیت صیادان مجازی است که به‌صورت معمول از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه هر سال مجاز به صید ماهی هستند.

مازندرانی‌ها به واسطه برخورداری از نعمت دریای خزر به شغل صیادی که میراث پدری آن‌ها است مشغول هستند اما در سال‌های اخیر مشکلات جای ماهی را در تور آن‌ها گرفته است.

آلودگی دریا و صید بی‌رویه ماهیگیران غیرمجاز در فصل ممنوعه صید از جمله گلایه همیشگی صیادان مجازی است که این موارد را به‌عنوان عوامل مهم کاهش صید ماهی می‌دانستند اما امسال متاسفانه با قطع بیمه کشاورزی از سوی دولت به مشکلات قبلی این صیادان یک موضوع جدید هم اضافه شده است.

شرکت‌های تعاونی پره ماهی در معرض ورشکستگی

علی مظلومی رئیس تور پره شاهد فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: صیادی کار بسیار سختی بوده که نیاز به حمایت و توجه مسئولان دارد.

وی با اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های ابزار صیادی خاطرنشان کرد: درحالی که سال‌های گذشته برای خرید تور صیادی مبلغ ۸۰ هزار تومان پرداخت می‌کردیم اما امسال با افزایش بیش از دو برابری این مبلغ به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس تور پره شاهد فریدونکنار با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی پره توان پرداخت این هزینه‌های سنگین را دیگر ندارند تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها درمعرض ورشکستگی هستند.

لغو بیمه فعالیت کشاورزی مشکل جدید برای صیادان

مظلومی یادآورشد: متاسفانه امسال یک مشکل جدید به مشکلات صیادان اضافه شده و آن هم لغو معافیت یارانه بیمه کشاورزی است که باتوجه به اینکه صیادی هم بخشی از فعالیت کشاورزی محسوب می‌شود و تاکنون ۱۷ درصد حق بیمه پرداخت می‌کردیم اما از مهر ماه امسال با ۱۰ درصد افزایش ۲۷ درصد پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات صیادان نبوده است گفت: آلودگی دریا و صید غیرمجاز ازجمله مشکلات همیشگی ما است که متاسفانه هیچگاه به‌صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته است.

رئیس تور پره شاهد فریدونکنار با بیان اینکه مشکلات موجود صید ماهی را به شدت کاهش داده است، ادامه داد: صیادان در فصل صیادی سال گذشته که ۶ ماه است، به دلیل کمبود ماهی فقط ۱۰ میلیون تومان درآمد داشتند و من سوالم از مسئولان این است که آیا آن‌ها با این مبلغ می‌توانند از عهده مخارج زندگی خودشان برآیند؟

ضربه سنگین دولت به صیادان با لغو تخفیف حق بیمه

یکی دیگر از صیادان شرکت تعاونی پره شاهد فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با گلایه‌مندی از لغو معافیت حق بیمه فعالیت کشاورزی اظهارکرد: دولت با این کار ضربه بسیار سختی را به صیادان که از درآمد کمی برخوردار هستند وارد آورده است.

وی خاطرنشان کرد: لغو معافیت بیمه که همزمان با آغاز فصل صیادی امسال انجام گرفته خبری بسیار ناگوار برای صیادان بوده چراکه با این وضعیت ما باید حدود ۶ میلیون تومان در یک سال برای بیمه پرداخت کنیم که این هزینه برای یک صیاد بسیار سنگین است.

این صیاد تصریح کرد: درحالی که شغل صیادی یک کار بسیار سخت و خطرناک است اما برای آن بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور درنظر گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه درآمد صیادی بسیار پایین و هیچ برابری با تورم و گرانی کالاها در جامعه ندارد، افزود: امسال تورهای صیادان سنگینی سال‌های گذشته را ندارد و تاکنون که وضعیت بدی را از صید ماهی شاهد بوده‌ایم.

۶ هزار صیاد مازندرانی متضرر از لغو حق بیمه

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص مشکلات صیادان اظهارکرد: یکی از مشکلات کنونی صیادان موضوع بیمه آن‌ها است؛ درحالی که طی سالیان گذشته دستورالعملی مبنی بر تخفیف حق بیمه فعالیت‌های کشاورزی که صیادی هم به‌عنوان فعالیت کشاورزی به حساب می‌آید وجود داشت اما متاسفانه این تخفیف بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی لغو شده است.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال برقراری دوباره تخفیف حق بیمه ۱۰ درصدی هستیم خاطرنشان کرد: مکاتباتی درخصوص این موضوع با مسئولان استانی و کشوری صورت گرفته اما تاکنون به نتیجه نرسیده که لازم است نمایندگان محترم پیگیری لازم را به‌عمل آورند تا این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و شکل قانونی به خود گیرد تا هر بار دست‌خوش تغییر نشود.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: حدود ۶ هزار نفر صیاد مازندرانی در شرکت‌های تعاونی پره سطح استان فعالیت دارند که درحال حاضر تخفیف حق بیمه آن‌ها لغو شده است.

 اسحاقی با تاکید بر وجود آلودگی دریا گفت: محیط‌زیست باید پاسخگوی وضعیت سلامت دریا باشد چراکه این آلودگی‌ها موجب کاهش تعداد ماهی و صید شده که در واقع حال صید و صیاد را خراب کرده است.

وی درخصوص علت صید غیرمجاز و عدم برخورد جدی با صیادان غیرمجاز اظهارکرد: پیگیری‌های لازم در زمینه جلوگیری از صید غیرمجاز توسط منابع یگان حفاظت آبزیان انجام می‌شود اما به دلیل بازنشستگی نیروهای قدیمی، عدم اختصاص نیروهای جدید توسط سازمان امور استخدامی، گران شدن تجهیزات و امکانات، هزینه زیاد بنزین، نبود انگیزه کافی در نیروها به‌دلیل عدم اختصاص حق کشف اضافه‌کاری و حق ماموریت از سوی دستگاه‌های اجرایی به ماموران، نمی‌توانیم مانند گذشته در برخورد با صیادان غیرمجاز قوی و تاثیرگذار ظاهر شویم.

به گزارش بصیرنیوز، شاید آلودگی دریا و صید غیرمجاز از موضوعات کلان و پرپیچ و خمی باشد که نتوان به آسانی آن را برطرف کرد اما اضافه کردن چالشی دیگر به نام قطع تخفیف حق بیمه که به نوعی حق صیادان سخت کوش است بسیار غیرمنصفانه به نظر می‌رسد.

مسئولان محترم باید درنظر داشته باشند که تورهای صیادان با گره بزرگ کاهش صید بسته شده پس لطفا “چون وا نمیکنی گرهی، خود گره مباش.”

گزارش: محمدرضا منیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا