گرسنگی دام‌های فریدونکنار با بی‌توجهی مسئولان استان/کارآفرینان خانگی چشم‌انتظار حمایت

به گزارش بصیرنیوز، مفهوم کارآفرین امروزه در کشور ما بیش از گذشته رواج پیدا کرده و به یک فعل بدل شده است و مردان و زنان زیادی به آن دست زده‌اند تا در زمینه تحولات اقتصادی ایفای نقش کنند.

کارآفرینی در منزل راهی برای فرار از مشکلات اقتصادی

واژه کارآفرین دارای تعاریف مختلفی بوده اما در کامل‌ترین تعریف آن آمده که؛ کارآفرین فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه‌ای هماهنگ می‌سازد که ارزش آن‌ها یا محصولات حاصل از آن‌ها نسبت به حالت اولیه افزایش پیدا کند.

شاید تعریف لغوی کارآفرینی محیط فکری افراد به ویژه جوانان را دچار چالش کند و این ذهنیت به وجود آید که کارآفرینی یک امر بسیار پیچیده و سخت است که ما از پس آن برنمی‌آییم بنابراین از آن روی گردان می‌شوند، اما زمانی که بگوییم کارآفرینی به معنای خلق یک کار کوچک یا بزرگ حتی در منزل است می‌توانیم آسان‌تر به این موضوع بپردازیم.

استان مازندران یکی از استان‌های با شرایط اقلیمی و نعمت‌های خدادادی مناسب در کشور است که هر فرد یا خانواده‌ای می‌تواند در زمینه اقتصادمقاومتی که یکی از توصیه‌های مهم چند سال گذشته مقام معظم رهبری بوده گام برداشته و اقدام به کارآفرینی کنند.

سهم رو به رشد بانوان در کسب و کارهای خانگی

در این بین بانوان نقش محوری در کارآفرینی داشته و با تمرکز بر مشاغل خانگی و صنعتی برای کمک به اقتصاد خانواده پا به پای همسرانشان بوده و با کارهایی مانند کشاورزی ،دامداری، هنرهای دستی، آشپزی و غیره در زندگی ایفای نقش می‌کنند.

اگر با نگاهی واقع‌بینانه به تلاش‌ها و زحمات زنان بپردازیم متوجه نقش مهم آن‌ها در زمینه کسب و کار خواهیم شد که در سال‌های اخیر، سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است.

بیگم قاسمی‌زاده یکی از بانوان کارآفرین مازندرانی از اهالی شهرستان فریدونکنار می‌باشد که با تمام مشکلات موجود اما پا از عرصه کار و تلاش برنداشته و به‌دنبال تامین معیشت خانواده خود است.

با این بانوی کارآفرین به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا با یک الگوی دیگر در زمینه اقتصادمقاومتی بیشتر آشنا شویم.

سختی خودکفایی شیرین‌تر از نیازمند بودن به دیگران

قاسمی‌زاده که دارای پنج فرزند و همسری است که به مدت پنج سال در بستر بیماری بوده و مسئولیت زندگی را تنهایی بر عهده دارد و امورات زندگی خود را با کار کردن در دامداری می‌گذراند در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: دامداری از مشاغل اجدادی ما بوده که پس از ازدواج نیز این شغل را ادامه داده و توانستم از این راه امرار معاش کنم.

وی با اشاره به اینکه از سه راس گاو و یک راس گوساله روزانه ۵۰ کیلوگرم شیر به دست می‌آید که آن را به بازار برده و با فروش آن زندگی خود را می‌چرخانم، خاطرنشان کرد: برای اینکه نیازمند دیگران نباشیم با تمام مشکلات موجود درحال کار کردن هستم.

این بانوی کارآفرین تصریح کرد: برای خودکفا بودن در زندگی روزمره علاوه بر دامداری، پرورش مرغ و اردک را نیز انجام می‌دهم.

قاسمی‌زاده با بیان نمونه‌ای از نتایج تلاش خود و تمرکز بر فعالیت‌های کارآفرینی گفت: با کار و تلاش در زمین‌های کشاورزی، دامداری و غیره توانسته‌ام روزی حلال را بر سر سفره خانواده خود آورده و فرزندان خود را به سرانجام برسانم.

تهیه غذای دام چالشی سنگین برای دامداران فریدونکناری

وی با اشاره به مشکلات تهیه غذای دام، یادآورشد: درحالی که طی سالیان گذشته هر ماه دو مرتبه به صورت تعاونی غذای دام اختصاص داده می‌شد که ما از روستای ازباران سبوس و خوراک را تهیه می‌کردیم و برای دام ما کافی بود اما هم‌اکنون به ازای هر گاو به‌صورت ماهانه ۳۰ کیلوگرم غذا اختصاص می‌دهند که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز دام ما نمی‌باشد و از مسئولان در این زمینه انتظار حمایت داریم.

این بانوی کارآفرین گفت: با تسهیلاتی که کمیته امداد امام خمینی(ره) فریدونکنار به من اختصاص داده‌اند توانستم دو راس گاو خریداری کنم و با یک راس گاو که خودم از قبل داشتم معیشت زندگی را تامین می‌کنم.

قاسمی‌زاده تاکید کرد: اگر مسئولان حمایت‌های لازم را از کارآفرینان مانند تامین غذای دام انجام دهند از تعداد افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی قرار دارند کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر از کارآفرینان حمایت نشود آن‌ها دچار مشکلات اقتصادی شده و مجبور می‌شوند دستشان را به سوی نهادهای حمایتی دراز کنند.

این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: بانوان و دختران جوان باید تلاش و پشت‌کار را سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا به آرزوهایی که دارند برسند و در این شرایط اقتصادی پشتیبان همسران خود در زندگی باشند.

سهمیه‌ای یک ماهه که کفاف دو روز را نمی‌دهد

حمیدرضا معماریان سرپرست جهاد کشاورزی فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات دامداران این شهرستان برای تهیه غذای دام گفت: سهمیه نهاده‌های دامی بر اساس آمار تعداد دام‌های هر شهرستان از سوی استان برای آن شهرستان درنظر گرفته می‌شود.

وی اظهارکرد: برای دام‌های فریدونکنار به میزان ۱۴ تن نهاده‌های دامی در ماه درنظر گرفته می‌شود که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز این شهرستان نیست و البته مکاتبات زیادی برای اصلاح این روند با مسئولان استانی صورت گرفت.

سرپرست جهاد کشاورزی فریدونکنار خاطرنشان کرد: مصرف نهاده‌های دامی این شهرستان در یک روز به میزان ۱۰ تن برای دام سبک و سنگین است و اختصاص ۱۴ تن نهاده یارانه‌ای کفاف غذای دو روز دام فریدونکنار را هم نمی‌دهد.

معماریان تصریح کرد: دامداران فریدونکناری دارای ۶ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۷۰۰ راس دام سنگین شامل گاو و گاومیش در دو بخش صنعتی و سنتی هستند.

به گزارش بصیرنیوز، کارآفرینان برای اینکه سربار جامعه نباشند به کارآفرینی و ایجاد مشاغل خانگی روی می‌آورند و تنها انتظار آن‌ها حمایت‌های حداقلی مسئولان مانند اختصاص بیشتر نهاده‌های دامی برای دام یا دیگر موارد حمایتی است.

بانوان کارآفرین که یک نمونه از آن در این گزارش آمده می‌توانند دوشادوش همسران خود نیازهای زندگی را فراهم کنند و همچنین مشارکت زنان در فعالیت اقتصادی می‌تواند موجب کم شدن مشکلات جامعه شود.

گزارش: سمانه سراج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا