طوبی و خدیجه؛ نامی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی/مسئولان آموزش و پرورش فریدونکنار نام دانش‌آموز شهید را زنده کنند

به گزارش بصیرنیوز، بهمن ماه که می‌شود شاید بسیاری فقط شیرینی‌های پیروزی به یادشان می‌آید اما در پس این شیرینی‌ها حوادث تلخی رخ داد که هیچگاه فراموش شدنی نیست.

تظاهرات مردمی یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین خاطرات مردان و زنان روزهای نخست انقلاب است که دارای تلخ و شیرین‌های بسیاری بود.

طوبی و خدیجه باز کننده درب شهادت برای خانواده یزدانخواه

مردم فریدونکنار در استان مازندران که آوازه انقلابی‌گری آن‌ها زبانزد همگان است و حتی مقام معظم رهبری این شهرستان را “خطه مبارک” نام نهاد خاطره‌های فراوانی از راهپیمایی‌های دوران انقلاب دارند.

یکی از اتفاقات دوران انقلاب که در تظاهرات مردم فریدونکنار علیه رژیم پهلوی رخ داد، شهادت دو خواهر به نام‌های طوبی و خدیجه یزدانخواه بود که با حمله ماموران گارد ستمشاهی و در پی تیراندازی به شهادت رسیدند.

خانواده شهیدان یزدانخواه که در دوران جنگ تحمیلی هم سه عضو خود را تقدیم انقلاب کرد، توانست به تنهایی برگ زرینی برای انقلاب اسلامی ایران باشد.

به مناسبت فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با خانم لیلا یزدانخواه فرزند بزرگ خانواده شهیدان یزدانخواه به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا از حادثه شهادت دو خواهر شهیده خود(طوبی و خدیجه) برای ما صحبت کنند.

لیلا یزدانخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: طوبی که دارای ۱۰ سال و خدیجه که دارای سه سال سن بوده‌اند در تظاهرات سال ۵۷ در فریدونکنار به شهادت رسیدند.

خواهرانی که پیوسته تا شهادت باهم بودند

وی خاطرنشان کرد: آذر ماه ۵۷ تظاهرات گسترده مردم علیه شاه در مناطق مختلف کشور شکل گرفته بود که مردم فریدونکنار هم دست به راهپیمایی زده بودند.

خواهر شهیدان یزدانخواه با اشاره به وقایع رخ داده در روز شهادت دو خواهر خود گفت: طوبی به‌صورت معمول در منزل من بسیار رفت و آمد داشت و درحالی که صبح روز نهم آذر ماه سال ۵۷ پیش من بود اما گفت که می‌رود به مادرمان سری می‌زند و بعدازظهر برمی‌گردد تا باهم به مهمانی برویم.

وی ادامه داد: طوبی که عادت داشت خواهر کوچک ما خدیجه را به کول خود ببندد و با خود در همه جا همراه داشته باشد، با مشاهده تظاهرات مردم به همراه چندنفر از دوستان خود به جمع تظاهرکنندگان ملحق می‌شود.

خواهر شهیدان یزدانخواه افزود: پس از اینکه جوانان انقلابی فریدونکنار به سمت ماموران رژیم ستمشاهی سنگ پرتاب می‌کنند آن‌ها هم در پاسخ به این جوانان شروع به تیراندازی کرده که همین امر موجب ترس و وحشت افراد حاضر شده و هر یک از این تظاهرکنندگان به سمتی فرار می‌کنند.

وی تصریح کرد: طوبی که بر کول خود خدیجه را بسته بود به منزل یکی از اهالی در کوچه امام خمینی(ره)۱۲ فعلی پناه می‌برد و به محض اینکه در را بسته و پشت درب قرار می‌گیرند، مامور رژیم به سمت آن‌ها تیراندازی کرده که تیر پس از عبور از دروازه به قلب طوبی برخورد و از پشت او خارج می‌شود و بر قلب خدیجه می‌نشیند.

خواهر شهیدان یزدانخواه که با داغ پدر، دو برادر، دو خواهر شهید و مادری که در سال گذشته به رحمت خدا رفته بود غم بزرگی را در سینه دارد اما صبر زینبی را پیشه کرده و در کلام استوار است و ادامه ماجرای خواهرانش را در برخی از زمان‌ها با بغض فروخورده تعریف می‌کند.

وی درخصوص اتفاق‌های پس از تیر خوردن دو خواهر خود گفت: یکی از خواهرانم به نام کبری که سر صحنه تیر خوردن طوبی و خدیجه حاضر بود با فریاد، مردم را از این اتفاق مطلع می‌کند و خدیجه را نزد یکی از پزشکان فریدونکنار برده که پزشک به محض مشاهده گفت که خدیجه شهید شده و همچنین مردم طوبی را تا بیمارستان امیرکلا بابل برده بودند که او هم در مقابل بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم و به شهادت رسید.

اوج جنایت رژیم پهلوی با نبش قبر دو خواهر شهیده یزدانخواه

وی با بیان اینکه رژیم پهلوی جنایت‌های بیشماری مانند کودک‌کشی انجام داده بود اظهارکرد: مردم انقلابی فریدونکنار برای اینکه جنایات رژیم شاه را علنی کنند جنازه خواهرانم را در بالای خودرو بر روی دست گرفته و شعارهایی علیه شاه و مزدورانش سر می‌دادند.

خواهر شهیدان یزدانخواه خاطرنشان کرد: ماموران رژیم به‌دنبال عادی جلوه دادن شهادت این دو کودک بودند و به همین خاطر با افزایش چندین برابری نیرو تلاش داشتند تا جنازه را خودشان تحویل بگیرند که با مقاومت مردم رو به رو شدند و در نهایت مردم این دو شهید را در مسجد امام سجاد(ع) دفن کردند.

وی با اشاره به اینکه دفن، پایان ماجرا نبود بلکه داستان طوبی و خدیجه همچنان ادامه داشت گفت: پس از چند روز رژیم مدعی شد که نقشی در شهادت این دو کودک نداشته و آن‌ها خودشان فوت شده‌اند که به همین علت با حضور پزشکان نبش قبر صورت گرفت و باتوجه به اینکه تیر در قلب خدیجه بود اثبات شد که این دو خواهر توسط ماموران ستمشاهی به شهادت رسیدند.

مامور شاه رزمنده انقلاب شد

وی با بیان اینکه فرمانده پاسگاه فریدونکنار که دستور تیراندازی داده بود پس از انقلاب، محاکمه و اعدام شده بود اما قاتل دو شهیده یزدانخواه به دامن انقلاب اسلامی بازگشت، تصریح کرد: پس از چند سال از شهادت طوبی و خدیجه و با آغاز جنگ تحمیلی پدر من و مامور رژیم شاه که اقدام به تیراندازی کرده بود با هم در یک گروهان قرار می‌گیرند و همسنگر می‌شوند که مامور سابق شاه، پدر ما را شناخته و به دلیل خجالتی که از پدر ما داشت به دنبال خروج از آن سنگر بود.

خواهر شهیدان یزدانخواه گفت: پدر ما که احساس شرمندگی و پشیمانی را در چهره آن فرد مشاهده کرده بود او را در آغوش کشید و ابراز بخشش کرد.

مسئولان آموزش و پرورش نام طوبی را به مدرسه بازگردانند

وی در پایان با انتقاد از مسئولان آموزش و پرورش فریدونکنار در حذف نام شهیده طوبی یزدانخواه تاکید کرد: درحالی که طوبی با ۱۰ سال سن در کلاس چهارم ابتدایی درحال تحصیل و به عنوان تنها دانش‌آموز شهیده انقلاب اسلامی در فریدونکنار و از نخستین شهدای دانش آموز انقلاب اسلامی در مازندران محسوب می‌شود اما هیچ اسمی از او در مدارس این شهرستان وجود ندارد.

خواهر شهیدان یزدانخواه یادآورشد: در سال های گذشته مدرسه‌ای به نام شهیده طوبی یزدانخواه وجود داشت اما به علت اینکه آن مدرسه تخریب و اداره آموزش و پرورش فریدونکنار در آن مکان مستقر شد نام شهید ما هم حذف شد و دیگر برای آن فکری نشد.

به گزارش بصیرنیوز، این تنها برگی از دفتر بزرگ جنایت‌های رژیم پهلوی و همچنین رشادت و ایثارگری ملت عزیز ایران اسلامی بوده که تقدیم همه شما خوانندگان محترم شد تا بدانیم برای این انقلاب چه خون‌هایی ریخته شد.

گفتنی است خانواده یزدانخواه در فریدونکنار دارای سه شهید دیگر به نام‌های نوروزعلی که پدر خانواده بوده و رحیم و قربانعلی هستند که در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و مادر این خانواده “شهربانو ثمنی” که به نام مادر ملی و فداکار لقب گرفته بود سال گذشته پس از چندین سال تحمل بیماری به همسر و فرزندان شهیدش پیوست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا