انفجار ۲۵۰ گرم مواد محترقه باعث تخریب یک ساختمان می‌شود

به گزارش بصیر به نقل از تسنیم، درباره صدمات مراسم چهارشنبه سوری اظهار داشت: چهارشنبه سوری هر ساله با حوادث ناگواری همراه است و به کشته یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می‌انجامد. بطوریکه در سال گذشته یک هزار و ۹۸۷ مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شد که بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دید ند مربوط به گروه سنی ۱۵ – ۲۴ ساله بود.

ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث چهارشنبه سوری

وی ادامه داد: فراوانی مصدومان حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس مذکر حدود ۳٫۵ برابر جنس مونث بود و در سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کردند.

مصدومان تماشاچی چهارشنبه سوری

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور افزود: در سال گذشته ۴۷٫۹ درصد حین بازی با مواد محترقه و ۲۶٫۲ درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده و یا حین تماشا دچار حادثه شدند.

دهقانی در ادامه و ارائه توصیه‌های در این باره عنوان کرد: خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفاء می‌کنند. باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند. باید به آنها آموزش داد که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند. آموزش آسیب‌پذیری در مقابل خطرات مذکور، از اهمیت خاصی برخوردار است. هشدارها ممکن است تکراری باشد، اما باید باز هم تکرار شود.

خرید و فروش مواد محترقه به ماموران نیروی انتظامی‌ اطلاع رسانی شود

وی با خطاب قرار دادن با والدین بیان داشت: والدین و مسئولان واحد‌های آموزشی باید با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند و به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه به هر شکل سریعاً ماموران نیروی انتظامی‌ را در جریان قرار دهند.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور تصریح کرد: کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و امثال آن را باید از دسترس کودکان دور نگاه داشت و والدین اجازه ندهند که با آتش زدن بته و هیزم و امثال آن در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

چرا ترقه و مواد آتش‌زا در داخل کمد و کیف مخفی می‌شود

دهقانی ادامه داد: معمولاً کودکان خود زشتی آتش بازی را به دلیل خطرات آن درک می‌کنند و به همین دلیل اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، زیرزمین یا در داخل کمد و کیف و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند که این امر از عوامل اصلی  بروز حریق و حادثه است، بنابراین باید کنترل بیشتری را اعمال کرد.

وی اظهار داشت: در صورت بروز هر گونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعاً افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده شود و سریعاً با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده شود و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان صورت پذیرد.

مالیدن مواد مثل خمیر دندان و سیب زمینی بر روی محل سوختگی ممنوع

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور خاطرنشان کرد: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده است، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و … بر روی محل سوختگی خودداری شود و مصدوم را هر چه سریعتر به مرکز درمانی منتقل شود و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

انفجار ۲۵۰ گرم مواد محترقه به تخریب شدید یک ساختمان منجر می‌شود

دهقانی خاطرنشان کرد: انفجار ۲۵۰ گرم مواد محترقه می‌تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان منجر به شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های مجاور تا شعاع زیادی شود. پرتاب ترقه و نارنجک‌های دست ساز به ویژه از روی پشت بام‌ها می‌تواند خسارات فراوانی به خودروهای در حال عبور وارد کند و حتی منجر به مرگ عابران شود. همچنین صدای ناشی از انفجار برای نوزادان، زنان باردار، بیماران و سالمندان بسیار خطرناک است، صداهای ناهنجار ناشی از انفجار می‌تواند موجب اختلال آنی در سیستم عصبی افراد یاد شده شود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا