مامور سابق اف بی آی آمریکا

مشکلات اخیر آمریکا نتیجه سالها فریب کاری با نام جنگ با تروریسم است

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، کولین رولی، مامور سابق اف بی آی در گفتگو با مشرق:

بازگرداندن حاکمیت قانون به آمریکا نیازمند چندین اقدام است: اول، پایان دادن به جنگ با تروریسم. دوم، تمرکز بر مجرمین و نه افراد بی‌گناه. سوم، کاهش پنهان‌کاری‌های دولت تا حد ضروری…

 “کولین رولی مأمور بازنشسته و مشاور سابق قضایی اف‌بی‌آی و از منتقدین و افشاگران آمریکایی درباره حادثه ۱۱ سپتامبر و فریب‌کاری‌های دولت آمریکاست که منتهی به جنگ عراق شد. وی توسط مجله تایم آمریکا به عنوان فرد برتر سال ۲۰۱۲ انتخاب شد. رولی در یکی از سخنرانی های خود عنوان کرده است که وی جزو یکی از آخرین افشاگران در آمریکا بوده است که توانسته است بعد از افشاگری در آمریکا بماند و بقیه مانند اسنودن مجبور شده اند که به کشورهای دیگر دنیا پناهنده بشوند. وی معتقد است سیستم اطلاعاتی آمریکا به سمتی می رود که تهدیدی جدی برای موجودیت آمریکا محسوب میشود.

کولین رولی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل مشرق گفت: رئیس‌جمهور باید به تعهدات خود در تغییر نظام فاسد آمریکا عمل کند که نتیجه سال‌ها فریب‌کاری به اسمجنگ با تروریسماست. وی یکی از دلایلی را که دولت آمریکا می تواند به فریب کاری های خود ادامه دهد را همراهی رسانه های جمعی با دولت این کشور عنوان کرد و افزود: مشکل ما در داخل آمریکا این است که رسانه‌های جمعی در این کشور بسیار فاسد هستند. دلایل زیادی هم وجود دارد و موضوع بسیار پیچیده است و نیویورک تایمز هم در این‌باره نوشته که آزادی رسانه‌ای در آمریکا به بن‌بست رسیده است. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا زمانی که آزادی بیان در خود آمریکا نیست دولت این کشور تلاش می کند کشورهای دیگر مانند ایران را به نبود آزادی بیان متهم کند با خنده گفت: دوگانگی در دولت آمریکا موج می‌زند. آمریکا در چاله‌ای تاریک فرو رفته و باید خود را از آن بیرون بکشد. مردم باید بدانند که به نفع کشورشان است که دولتشان شفاف و صادق باشد.

مشکلات اخیر آمریکا نتیجه سالها فریب کاری با نام جنگ با تروریسم است/آزادی رسانه ای در آمریکا به بن بست رسیده است/پاسپورت اسنودن توسط افرادی باطل شده که ترور مردم دنیا را برنامه ریزی می کنند

درباره مراسمی که در حمایت از ادوارد اسنودن در آمریکا با حضور مامورین سابق امنیتی برگزار شد توضیح دهید

کولین رولی: اوباما اخیراً اعلام کرده که قرار است بخشی از فعالیت‌هایی را کاهش دهد که خود آن‌هاجمع‌آوری پراکندهاطلاعات از افراد بی‌گناه در سراسر دنیا و از جمله آمریکا می‌نامند. چند روز پیش اعلام کرد که اقداماتی جزئی و در واقع قدم اول را برای حل این مسئله برمی‌دارد و دولت آمریکا از این به بعد از اطلاعات شخصی افراد استفاده نخواهد کرد. وی در واکنش به اقدامات ادوارد اسنودن این صحبت‌ها را کرده، در حالی که دو عریضه با بیش از صد هزار امضا خطاب به وزارت دادگستری آمریکا و شخص جان کری وزیر خارجه تهیه شده تا امکان سفر اسنودن به کشورهای دیگر و خروج او از روسیه فراهم شود.

در کنفرانس مطبوعاتی که برگزار شد من در آن به طور کلی درباره مقاله‌ام صحبت کردم و درباره اینکه ادوارد اسنودن که شعار تغییر” سر داده است، دقیقاً توسط رئیس‌جمهور تغییر” تهدید و محکوم شده است به گونه‌ای که دیگر نمی‌تواند به خارج از روسیه سفر کند. به عقیده من باید از بازگشت ادوارد اسنودن به آمریکا استقبال کنند.رئیس‌جمهور باید به تعهدات خود در تغییر نظام فاسد آمریکا عمل کند که نتیجه سال‌ها فریب‌کاری به اسم جنگ با تروریسم است. قدم اول می‌تواند پذیرش این واقعیت توسط اوباما باشد که افشاگرانی مثل اسنودن می‌توانند به رئیس‌جمهور آمریکا کمک کنند تا از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده نجات پیدا کند.

بعد از افشای اطلاعات درباره جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت و برای بررسی قضایی فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی سیا، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی “کمیته چرچ” تشکیل شد. در همین زمان بود که سناتور “دایان فاینستاین” متوجه شد که سیا از کمیته مجلس سنا هم جاسوسی می‌کند و برخی پرونده‌های مربوط به شکنجه‌های سیا را حذف می‌کند، در حالی که کمیته سنا وظیفه داشت بر فعالیت‌های سیا نظارت داشته باشد. فاینستاین چند هفته پیش هم اعلام کرد که این یک بحران قانون اساسی در آمریکا است.

وقتی اسنودن افشا می‌کند که دولت امنیتی آمریکا از شهروندان خود هم جاسوسی می‌کند، اعضای سابق کمیته چرچ خواهان انجام تحقیقاتی به سبک همان کمیته درباره فعالیت‌های جاسوسی دولت آمریکا می‌شوند. البته انجام چنین تحقیقاتی و بازگرداندن حاکمیت قانون به آمریکا نیازمند چندین اقدام است: اول، پایان دادن به جنگ با تروریسم. دوم، تمرکز بر مجرمین و نه افراد بی‌گناه. سوم، کاهش پنهان‌کاری‌های دولت تا حد ضروری. چهارم، افزایش نظارت مستقل بر آژانس‌های اطلاعاتی و پیمان‌کارهای امنیت ملی و حفاظت از افشاگران. پنجم، کاهش فساد در دولت. و ششم، لغو دو تبصره لایحه ضد جاسوسی ۱۹۱۷ که برای محکوم کردن افشاگران از آن‌ها استفاده می‌شود.

مشکلات اخیر آمریکا نتیجه سالها فریب کاری با نام جنگ با تروریسم است/آزادی رسانه ای در آمریکا به بن بست رسیده است/پاسپورت اسنودن توسط افرادی باطل شده که ترور مردم دنیا را برنامه ریزی می کنند

آیا اقداماتی که توسط دولت آمریکا صورت میگیرد به نفع مردم آمریکا است؟ اگر اینطور نیست چرا رسانه ها جمعی آمریکا به کمک مردم نمیایند؟ چند روز پیش سالگرد کشته شدن راشل کوری بودیم که دولت آمریکا درباره او سکوت کرد. چرا رسانه ها به کمک مردم آمریکا نمی آیند؟

کولین رولی: مشکل ما در داخل آمریکا این است که رسانه‌های جمعی در این کشور بسیار فاسد هستند. دلایل زیادی هم وجود دارد و موضوع بسیار پیچیده است و نیویورک تایمز هم در این‌باره نوشته که آزادی رسانه‌ای در آمریکا به بن‌بست رسیده است. هیچ منبعی نمی‌تواند به خبرنگاران واقعیت را بگوید، چون مثل اسنودن بلافاصله به جاسوسی و خیانت متهم و حتی گاه به اعدام محکوم می‌شود. به همین دلیل هم مردم آمریکا از حقیقت بی‌اطلاع هستند، چون اغلب خبرنگاران راه ساده را انتخاب می‌کنند و بیانیه‌ها و متن سخنرانی‌های دولتی را به عنوان خبر منتشر می‌کنند.

باز هم امیدواریم اعضای کنگره درک کنند که آزادی رسانه، آزادی بیان، آزادی دین و آزادی در مقابل تفتیش بی مورد عقاید و اطلاعات اساس های دموکراسی هستند. و امیدواریم وقتی اعضای کنگره می‌فهمند که جاسوسی دولت آمریکا علاوه بر افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها درباره خود آن‌ها هم صورت می‌گیرد، به این نتیجه برسند که دیگر هیچ‌کس از جاسوسی دولت آمریکا در امان نیست.

چرا وقتی رسانه‌های آمریکایی از آزادی بیان بهره‌ای ندارند، دولت آمریکا کشورهای دیگر مثل ایران را به جلوگیری از آزادی بیان متهم می‌کند؟

کولین رولی: دوگانگی در دولت آمریکا موج می‌زند. آمریکا در چاله‌ای تاریک فرو رفته و باید خود را از آن بیرون بکشد. مردم باید بدانند که به نفع کشورشان است که دولتشان شفاف و صادق باشد. البته اوباما و مسئولین دیگر سنخرانی‌هایی با این مضمون داشته و حرف‌هایی شبیه این را زده‌اند، اما الآن زمان آن رسیده که وارد عمل شویم.

مشکلات اخیر آمریکا نتیجه سالها فریب کاری با نام جنگ با تروریسم است/آزادی رسانه ای در آمریکا به بن بست رسیده است/پاسپورت اسنودن توسط افرادی باطل شده که ترور مردم دنیا را برنامه ریزی می کنند

با توجه به دیداری که شما و چند تن دیگر از مامورین امنیتی سابق آمریکا با ادوارد اسنودن داشتید، در چه شرایطی بود و این‌که درخواستش از دولت آمریکا چیست؟

کولین رولی: ما اواخر اکتبر گذشته در مسکو با اسنودن دیدار داشتیم. هیچ مقام آمریکایی قبل از این با او دیدار نکرده بود. بعد از این دیدار این امکان برای اسنودن فراهم شد تا با اسکایپ و روش‌های دیگر سخنرانی کند و صحبت‌هایش را در اینترنت پخش کند. اسنودن همان چیزی را می‌خواهد که من هم گفتم: آزادی بیان. و اتفاقاً بسیار میهن‌پرست است، می‌خواهد نه تنها آمریکا بلکه دنیا را با آزادی بیان آشنا کند.

در مقابل، مقامات آمریکایی که اسنودن را خائن و جاسوس می‌نامند، خودشان بسیار افتخار می‌کنند که ترورهای پهبادی برنامه‌ریزی‌شده و زندان‌هایی مثل گوانتانامو دارند. بنابراین نمی‌توانند به اسنودن بگویند برگردد و در مقابل کمیته‌ای مثل کمیته چرچ شهادت دهد. اما اگر مردم بفهمند که واقعیت به آن‌ها آسیب نخواهد زد، و جنبش‌های بنیادی تشکیل شود، بالأخره خواهیم توانست به دولت آمریکا فشار بیاوریم و آن‌گونه با اسنودن برخورد کنیم که شایسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا