تامین نشدن دغدغه رهبری درباره معماری و فرهنگ اتفاق تلخ سال ۹۲ بود

به گزارش بصیر :

مرتضی گودرزی‌دیباج مدیر امور تجسمی حوزه هنری و هنرمند نقاش درباره وضعیت فرهنگ و هنر در سال ۹۲ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال ۹۲ یکی از سالهای پر از مشکل و در عین حال موفقیت بود. خبرها و اتفاقات تلخ و شیرین، همگی مجموعه‌ای از خاطرات به یاد ماندنی را در این سال رقم زدند.

وی افزود: خبرهای تلخ و مشاهدات نه چندان خوشایند کم نیستند، از نصب مجسمه گورخر در نبش بلوار کشاورز و پارک لاله گرفته تا برگزاری جشنواره‌های بی‌ثمر؛ از اشغال برخی از موقعیت‌های فرهنگی- هنری توسط کسانی که اساساً به این حوزه تعلق ندارند تا راه‌اندازی دانشگاه‌هایی که اصولاً تأسیسشان برای افراد دیگر ممنوع است. اگر باور ندارید به وزارت مربوطه مراجعه کنید.

گودرزی‌دیباج یادآور شد: از فراموشی ظلم در حق مسلمانان مظلوم آفریقا و غزه گرفته تا راه‌اندازی شبکه‌های جدید فارسی زبان و تجلی چهره جدید دشمن در خانه‌های مردم ما و غفلت مسئولان نیز از دیگر اتفاقات ناخوشایند سال گذشته بودند. نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص معماری و فرهنگ نیز از اتفاقات تلخ سال ۹۲ است. همچنین از دیگر اتفاقات و خبر ناخوشایند سال گذشته می‌توان به برگزاری جلسات بی‌حاصل و وعده‌های تهی و بی‌انتها، از گرسنگی و فشار استخوان خردکن گرانی و اینکه خرید خانه برای افراد اهل طبقه فرهنگ و هنر به رؤیا و آرزو پیوست، اشاره کرد.

مدیر امور تجسمی حوزه هنرهای ادامه داد: مرگ تدریجی هنرمندانمان، تنهایی آنها و اینکه به روز مناسبت و البته به هنگام مرگ چه نام و چهره‌شان خوب به کار می‌آید همه و همه اخبار ناگوار سال ۹۲ بودند.

گودرزی‌دیباج در بخش دیگر سخنانش به اخبار خوب حوزه فرهنگ و هنر پرداخت و بیان کرد: اما خبرهای خوب هم کم نیستند؛ از جاری شدن عدالت محض و کامل در محاکم تا رفاه و آسایش کارمندان و هنرمندان و پژوهشگران، از اینکه دوست هنرمندی برای مدتی رنج مسافرکشی را تحمل کرد تا بتواند کسری معاش خانواده خود را تأمین کند و پشت در اتاق کسانی که از او شایسته‌تر نیستند، ننشیند

این هنرمند نقاش با طنز و کنایه به نوشته‌هایش که چاپ نشده‌اند اشاره کرد و گفت: خبرهای خوب دیگر اینکه پروژه پژوهشی هنر انقلاب و دفاع مقدس که من بیش از ۱۰ سال است که با سختی و مشکلات فراوان و به تنهایی در حال اجرای آن هستم خوشبختانه به علت عدم تأمین مالی و اینکه هیچکس و هیچ سازمانی خود را موظف به حمایت از آن نمی‌داند، زمین‌گیر شده! خبر خوب دیگر اینکه صاحبخانه‌مان پیغام داد که ۲۰٪ باید روی رهن و اجاره خانه‌تان اضافه کنی و من چقدر خوشحال شدم که افزایش پیدا کرد. قبض برق و آب و گار و تلفن را هم که دیدم خدا را شکر کردم که چه قدرت و نیرویی به بنده عطا فرموده که سکته نمی‌کنم.

وی تصریح کرد: خبر خوب دیگر اینکه در فرهنگ و هنر به روی همه باز است از کنکور گرفته که هر کسی در هر رشته‌ای می‌تواند در آن شرکت کند تا پست‌های هنری و فرهنگی که باز هم همه می‌توانند آن را به عهده بگیرند، الحمدالله متر و معیاری هم که نیست.

گودرزی‌دیباج برگزاری نمایشگاه و یادمان برای کاظم چلیپا و ایرج اسکندری در موزه هنرهای معاصر تهران را از برنامه‌های خوب سال ۹۲ در حوزه تجسمی دانست و بیان کرد: خبر خوب دیگر اینکه مراسم نکوداشتی از ایرج اسکندری و کاظم چلیپا در موزه برگزار شد که خوشبختانه کسی سراغ نمی‌گیرد که ادامه کار آنها، آموزش سینه به سینه و اساساً تکثیر هنرمندانی اینچنین نیاز هست یا نه و چگونه. ما هم صدایش را در نمی‌آوریم.

مدیر امور تجسمی حوزه هنری در پایان سخنانش گفت: خبر خوب دیگر اینکه بنا داشتم کتابی را در تحلیل اندیشه‌های مقام معظم رهبری درباره هنر بنویسم که قطعاً برای نسل امروز و فردا به کار می‌آمد و جزو کتابهای مرجع می‌شد. طرح آن را برای ۲ سازمان فرستادم، خوشبختانه اول پاسکاری کردند و بعد اصلاً پاسخ ندادند و من کلی خوشحال شدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا