با گذشت بیش از 200 روز کاری

دولت هنوز از فضای تبلیغاتی انتخاباتی در نیامد!

به گزارش بصیر، آنچنان که از اولین اظهارات رئیس جمهور در سال جدید بر می‎آید، برنامه دولت یازدهم در سال ۹۳ نیز تفاوت چندانی با برنامه این دولت در سال قبل ندارد؛ تخریب دستاوردهای دولت نهم و دهم و ارجاع همه مشکلات به این دولت‎ها بدون ارائه برنامه کلان، تحول آفرین و امیدوارکننده در سالی که باید با مدیریت جهادی و عزم ملی اقتصاد و فرهنگ محتول شود.

آقای روحانی در اولین شبنه کاری سال ۹۳، در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، معاونین و مدیران کل دستگاه های اجرایی که از نظر نوع برگزاری نیز در نوع خود اولین بود گفت: ساختمانی که در هشت سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی شود اما جای امیدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن آوارها هستیم؛ مسئولان جدیدی که بر سر کار آمده اند به کار خود کاملاً وارد هستند و کارها به خوبی در حال انجام است.

رییس قوه مجریه با تشریح مشکلات پیش رو در بحث سیاست خارجی، اظهار کرد: یک دوستی دیرینه و نزدیک را می شود با یک سخنرانی یا بیانیه خراب کرد، اما بازسازی این روابط و اعتماد از دست رفته بسیار زمان بر و سخت است. در عرصه اقتصاد نیز وضع به همین منوال است و مردم و سرمایه گذاران اگر به شرایط و دولت اطمینان نکنند کار درست نخواهد شد. از سویی هم ممکن است دولت ماهها تلاش کند اما یک مرتبه عده ای از جایی سر و صدایی راه انداخته و کار را خراب کنند.
 
روحانی افزود: ثبات و آرامش چند ماهه برای ایجاد اطمینان نزد سرمایه گذاران و مردم برای فعالیت های اقتصادی کافی نیست چرا که یک فعالیت اقتصادی واقعی بیش از یک سال زمان نیاز دارد تا پایه گذاری شود و به ثمر رسیدن آن ممکن است به اندازه عمر یک دولت وقت بگیرد و تازه با یک تزلزل کوچک هم ممکن است همه تلاش ها بی نتیجه شود.
 
رئیس جمهور در شرایطی بر رویکرد خود نسبت به تخطئه اقدامات مثبت و مهم دولت‎های نهم و دهم و ارجاع همه مشکلات کشور به این اقدامات اصرار دارد که رفتاری مشابه در صدمین روز از فعالیت دولت و ارائه اولین گزارش کار با همین شیوه، انتقادات و اعتراضات گسترده‎ای را در سطح رسانه‎ها و فعالین جریانات مختلف سیاسی به دنبال داشت.
 
این در حالی بود که آقای روحانی در گزارش یکصدمین روز از فعالیت دولت نیز به جای ارائه فهرست اقدامات دولت یازدهم در عرصه‎های مختلف فرهنگ و سیاست و اقتصاد، در یک گزارش مفصل به تخطئه اقدامات دولت گذشته پرداخت که  این اقدام تعجب و البته انتقادات گسترده‎ای را به دنبال داشت.
 
به نظر می‎رسد، با وجودی که انتظار می‎رفت در سال جدید، دولت با سپری کردن ۶ ماه ابتدایی کار خود و کسب تجربه دولت داری، بجای برخی اقدامات تبلیغاتی که بیشتر متناسب با شرایط انتخابات است، به ارائه برنامه‎های کلان و تحول آفرین در حوزه‎های مختلف بپردازد، رئیس جمهور همچنان اصرار به پیگیری شیوه قبلی خود دارد.
 
این در حالی است که تحقق یک تحول بزرگ در حوزه اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی، قطعا با ارائه چند طرح مقطعی و معمولی همچون بسته بیمه اجتماعی و یا بیان آمار کاهش دهم درصدی تورم در هر هفته و هر ماه به عنوان موفقیت اقتصادی محقق نخواهد شد و نیاز به نقشه راه و تیم قوی و توانمند اجرایی دارد، نکته‎ای که قطعا با به انتظار توافقات بین‎المللی نشستن و ارجاع همه مشکلات به دولت‎های گذشته متناسب نیست.
 
منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا