پیشنهاد مجلس برای قطع مذاکرات هسته‌ای در واکنش به قطعنامه حقوق بشری اروپا

به گزارش بصیر به نقل از مشرق، اتحادیه اروپا سرانجام قطعنامه ضدایرانی خود را «به‌عنوان یک راهبرد در قبال ایران» به تصویب رساند. بنابر اخبار منتشر شده، این قطعنامه در ۲۳ بند توسط کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد و به تصویب رسیده که از این بندها، بیشترین تعداد یعنی ۸ بند به مسائل حقوق بشری اختصاص دارد.

بنابر اخباری که از این قطعنامه در رسانه‌ها منتشر شده است، در بند آغازین بخش حقوق بشری از آزادی كسانی كه زندانیان عقیدتی خوانده می‌شوند استقبال شده است. این بند همچنین از اعطای جایزه ساخاروف به «نسرین ستوده»، کسی که در رسانه‌های غربی فعال حقوق بشر خوانده می‌شود، استقبال كرده و آزادی زندانیان به اصطلاح سیاسی، مدافعان حقوق بشر و محكومان فتنه ۸۸ را خواستار می‌شود. این بند نسبت به طرح حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای تدوین منشور حقوق شهروندی ابزار تمایل كرده، اما درباره وضع حقوق بشر از جمله در خصوص اعدام‌ها، آزادی مذهبی نظیر آزادی بهایی‌ها در ایران ابراز نگرانی شدید می‌كند.

مشروح گزارش مشرق در مورد قطعنامه ضدایرانی اروپا؛ محصول عقب‌نشینی هسته‌ای را می توانید در اینجا بخوانید؛

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس، از پیشنهاد نمایندگان در جلسه علنی فردای مجلس شورای اسلامی برای توقف مذاکرات هسته‌ای در قبال قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا خبر داد.

وی افزود: این پیشنهاد فردا در قالب یک پیشنهاد ار سوی نمایندگان مجلس به دولت ارائه خواهد شد، چرا که ما انتظار واکنش جدی از سوی وزارت امور خارجه در قبال این مسئله را داریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در صورتی که این پیشنهاد مورد حمایت دولت قرار نگیرد، نمایندگان به صورت جدی با ارائه طرحی در این باره دولت را موظف به اقدام جدید در قبال این مسئله خواهند کرد.

آصفری گفت: امیدوارم دولت در قابل این پیشنهاد نمایندگان اقدام جدی را انجام دهد.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا طی قطعنامه‌ای خواهان مداخله جدی  در امور حقوق بشری ایران و منوط کردن هیئت های اروپایی به دیدار با عناصر مخالف سیاسی ایران کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا