سلاحی جنگی که در صلح هم قربانی می گیرد

به گزارش بصیر:شانزدهم فروردین روز جهانی آگاهی از خطرات مین است،هر چند برای آن‌ها که اعضای خانواده یا اعضای بدنشان را از دست داده اند هر روز، روز آگاهی از خطرات مین است، اما این روز خاورمیانه معنای دیگری دارد.

 

در ایران، در حالی که مین‌های باقی مانده از هشت سال جنگ هنوز توی خاک جنوب غربی کشور قربانی می‌گیرد و مین‌های ضد نفر کاربرد مرزبانی پیدا کرده‌اند، این روز‌ها مین‌های دیگری هم هستند که خبر ساز شده اند، اما این بار نه در مرزها، و نه با قدمت به اندازه سال های گذشته از جنگ.این بار در قلب ایران، استان کرمان، حوالی کلوت های کویر لوت، منطقه ویژه گردشگری.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، انفجار مین در تعطیلات نوروز که در نتیجه‌اش یک کوهنورد گردشگر و راهنمای تور جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر به شدت آسیب دید، اولین انفجار مین در ناحیه شهداد در کویر لوت نبوده است.

 

سال گذشته، اوایل دی ماه هم یک نفر دیگر قربانی مین‌های روییده در کویر شده بود، امیر طالبی‌گل که خودش راهنمای کویرنوردی بود روی مین رفت و جانش را از دست داد تا موضوع مین‌گذاری در کویرهای ایران رسانه‌ای شود.

 

قربانی دوم، حمید هاشمی هم کوهنورد و راهنمای توری بود که خودرو اش دوم فروردین امسال روی مین رفت و جانش را از دست داد.

 

برادر حمید هاشمی، می گوید بعد از این که چرخ عقب خودرویی که چهار سرنشین داشت با مین ضد خودرو برخورد کرد، علاوه بر حمید که سی و دو سال داشت و پانزده سال بود کوهنوردی می‌کرد، محمدرضا آقایاری سرنشین دیگر خودرو هم به شدت مجروح شد؛ وی همچنین تاکید کرد که کوهنوردانی که در این حادثه آسیب دیده اند برای فدراسیون کوهنوردی افراد شناخته شده‌ای بودند.

 

رییس فدراسیون کوهنوردی، رضا زارعی در این مورد می گوید: حادثه برای یک گروه گردشگری اتفاق افتاده است که در ماهیت کارشان ارتباطی با فدراسیون نداشته‌اند، اما به هر حال این افراد کوهنورد بوده‌اند و برای فدراسیون شناحته شده. با این حال پای فدراسیون وقتی به ماجرا باز شد که نیروی انتظامی بازمانده‌های حادثه را بازداشت کرد و این افراد برای این که ثابت کنند ارتباطی با اشرار ندارند به نیروی انتظامی گفته‌ند که کوهنورد هستند و مجوز دارند.

 

دو کشته در کم تر از سه ماه آن هم در منطقه گردشگری که مقصد خیلی از طبیعت گردهای ایرانی و خارجی است؛ حادثه هم در نزدیکی مسیر اصلی دسترسی به شهداد رخ داده است در فاصله ای که احتمال ورود هر گردشگری به آن دور از نظر نیست، در شرایطی که فدراسیون کوه نوردی می‌گوید هیچ علامت گذاری برای هشدار مین در منطقه وجود نداشته و ندارد.

 

هر چند نیروی انتظامی مستقیما اعلام نکرده است که مین‌کاری در کویر توسط این نیرو و برای مقابله با قاچاقچیانی که از مسیر های صحرایی عبور می کنند، انجام شده است اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیش تر اعلام کرده بود که قرار است به عنوان یکی از راه‌های مقابله با قاچاق کالا در کشور اقدام به کاشت مین شود. فرمانده نیروی انتظامی هم قبلا تاکید کرده است که نیروی انتظامی مستقلا اقدام به مین گذاری نمی کند، اما منابع آگاه در این نیرو می گویند با توجه به این که مسیر کویر می تواند محل عبور قاچاقچیان موارد مخدر باشد مین‌گذاری نامحتمل نیست هر چند که نیرو های انتظامی معمولا در مناطق مین گذاری شده علامت های هشدار دهنده نسب می کنند.

 

پیگیری خبرنگار ایسنا برای تماس با مسوولان امنیتی استان کرمان و یا نمایندگان این استان در مجلس برای پاسخ به این سوال که چه کسی در این استان اقدام به مین‌گذاری می‌کند، یا این که چرا باید در میانه منطقه گردشگری در دل خاک کشور، بدون هیچ تابلو و علامت مشخصه ای مین‌گذاری شود، تا زمان انتشار این گزارش به نتیجه نرسیده است؛ اما فرج الله عارفی از اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان می‌گوید قاعدتا استاندار کرمان باید بتواند در این مورد که چه کسی و چرا مین‌گذاری در کویر را انجام می‌دهد، توضیح دهد.همچنین ریس دادگستری استان کرمان علی توکلی از ارائه هر گونه توضیحی در این مورد خودداری کرده است.

امروز در تقویم‌های جهانی، روز جهانی آگاهی از خطرات مین است. خطرات مین را مردم در افغانستان و پاکستان، در عراق و ایران می‌دانند و شاید حتی هر روز لمسش می‌کنند، وقتی مین‌گذاری توسط نیرو های دولتی انجام می‌شود، شاید بهتر باشد نام این روز را حد اقل در برخی نقاط جهان به روز آگاهی دولت ها از خطرات مین‌گذاری تغییر داد تا بلکه کسی در مورد قربانیان غیر نظامی این سلاح خاموش فکر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا