آیا مرزبانان اضافه خدمت می خورند؟

به گزارش بصیر، روز هفدهم بهمن ماه سال گذشته ۵تن از مرزبانان ایرانی در منطقه مرزی سراوان ربوده شدند که ۳ روز بعد گروهک جیش الظلم این مسئولیت را برعهده گرفت و چندی بعد اعلام کرد که این مرزبانان را در قبال آزادی زندانیان اهل سنت آزاد می کند.

تلاش های مسئولین در قبال آزاد سازی این مرزبانان به نتیجه ای نرسید و هر روز خبر تازه ای از ازادی یا شهادت آن‌ها منتشر می شد که موج نگرانی را به خانواده آنها وارد کرده بود.

در اواخر سال ۹۲ خبر انجام یک عملیات در منطقه ای از پاکستان منتشر شد که در پی آن اعلام شد مرزبانان ایرانی طی این عملیات آزاد شده اند.

اما با گذشت جند ساعت مشخص شد که افراد آزاد شده مرزبانان ایرانی نبودند.

برخی از مسئولین قول آزادی مرزبانان در شب های عید را به مردم دادند.

در همین حال کمپین آزادی مرزبانان ایرانی تشکیل شد و تعداد زیادی از هنرمندان و مردم با امضای این کمپین و ارسال نامه آن به سازمان حقوق بشر خواستار آزادی مرزبانان ایرانی شدند.

در همین حال در ایام نوروز گروهک جیش الظلم برای اثبات ادعای خود خبر شهادت یکی از مرزبانان را منتشر کرد.

با این اتفاق مردم زیادی برای آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده در مشهد در مقابل کنسولگری پاکستان تجمع کردند که در نهایت مقامات پاکستانی اعلام کردند اثری از مرزبانان در پاکستان نیست.

برخی از مقامات ایرانی این ادعا را رد کرده و اعلام کردند توانسته اند حتی محل اسکان این گروهک را ردیابی کنند.

در ادامه این اتفاقات و تجمع های دیگری در کشور، گروهک جیش الظلم اعلام کرد فعلا آسیبی به دیگر مرزبانان نمی رساند.

صبح روز گذشته در پی انتشار خبری در سایت مربوط به گروهک جیش الظلم در خصوص آزادی مرزبانان، برخی از مسئولین در وزارت کشور این خبر را تکذیب کردند اما در نهایت یک مقام آگاه ، با اشاره به خبر آزادی مرزبانان ربوده شده در سراوان گفت:‌ این سرباز‌ها ساعاتی قبل از سوی گروهک جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.

درنهایت ۴ سرباز هنگ مرزی در حوالی میل مرزی ۱۳۲ تحویل مقامات امنیتی جمهوری اسلامی داده شدند.

البته علی رغم اظهارات اولیه مبنی بر تحویل پیکر شهید دانایی فر، پیکر این شهید تحویل داده نشد. وزارت کشور نیز در این خصوص اعلام کرده که تا زمانی که پیکر شهید دانایی فر به دست ما نرسد نمی‌توانیم شهادت وی را تایید کنیم.

 ورود مرزبانان ربوده شده به خاک کشور حاشیه های بسیاری را به همراه داشت.  برخی از مسئولان در پیام های مختلفی این اتفاق را به مردم و خانواده مرزبانان تبریک گفتند و بیان کردند که باید جلوی تکرار این اتفاقات گرفته شود و از تلاش های مسئولان و معتمدین محلی قدردانی کردند. اما در این میان برخی از مسئولان  نیز معتقد بودند که این مربانان دچار سهل انگاری شدند و برای اینکه درس عبرت دیگران باشند، باید تنبیه شوند. در همین رابطه فرمانده مرزبانی گفته بود: این سربازان از لحاظ جسمی و روحی مشکلی ندارند و به خدمت خود ادامه خواهند داد.

 فرمانده ناجا و فرمانده مرزبانی کشور در اظهاراتی جداگانه گفتند که این مرزبانان به خدمت خود ادامه خواهند داد و قرار نیست که از ادامه خدمت معاف شوند و حتی باید به دلیل کم کاری و سهل انگاریشان تنبیه شوند.

همچنین اسماعیل کوثری نیز ، درباره نحوه رفتار با ۴ مرزبان آزاد شده از دست گروهک تروریستی جیش العدل بر اساس قانون ایثارگری، گفت:‌ آنها مشمول قانون خدمات مربوط به آزادگان نمی‌شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: معتقدم باید با ۴مرزبان آزاده شده از دست گروهک ترویستی جیش الظلم به‌علت تخلفات و کوتاهی در انجام وظیفه برخورد شود.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس، با تأیید خواب بودن ۵ مرزبان آزاده شده هنگام انجام وظیفه در مرز، افزود: من بودم به جای برخورداری از خدمات آزادگی، آنها را تنبیه می‌کردم تا در زمان انجام وظیفه دیگر این تخلفات را تکرار نکنند.

به هر صورت باید منتظر بود و دید که این اظهارات عملی شده و سربازان در کنار ادامه خدمت تنبیه می شوند و یا این مرزبانان از ادامه خدمت معاف می شوند؟!

 

 

منبع: دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا