انسجام و برادری مردم سیستان و بلوچستان زمینه ای برای توسعه استان و منطقه خواهد بود

به گزارش بصیر به نقل از صدخبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ،متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

مردم عزیز، قهرمان، مرزدار، بزرگوار و فهیم زابل، مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان،خدا را شاکرم که این توفیق را به من و هیات همراه داد که امروز در محضر شما قهرمانان و بزرگمردان و زنان در سرزمین اسطوره ها باشیم.
برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار بگیرد و معضلات و مشکلات مردم، بیکاری‌ها و عدم اشتغال ها حل و فصل شود، اولین قدم آن است که همه مردم استان، وحدت، انسجام و یکپارچگی و برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.
نام سیستانی، بلوچی یا زابلی نباید دستمایه فعالیت‌های حزبی قرار گیرد
تمام مردم این استان، اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی، همه با هم برادرند و باید زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت و برادری و مهربانی و یکپارچگی زندگی کنند. این دستور خداوند، قرآن مجید، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بر همه ماست که نگاه ما به هم نگاه برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه، موفقیت و پیروزی مردم و امنیت آنان است.
امنیت استان سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است. امنیت استان هم باید به دست شما مردم و به دست همه طوایف، قبایل، مرزداران و همه آنهایی که عشق وطن و اسلام و قرآن در دل آنها زنده است حفظ و پایدار بماند.
نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل خواهند کرد. اما باید طوایف ، قبایل و همه مردم این بارسنگین مسئولیت را بر دوش بگیرند.
هیچ کس نباید برای منافع حزبی یا گروهی و تشکل‌های خاص از نام سیستانی، بلوچ یا نام زابلی به نفع حزبش استفاده کند.
فعالیت‌ها و رقابت های احزاب و تشکل آزاد است، اما خدای ناکرده کسی از برادری ، اخوت، وحدت و انسجام مردم کم نگذارد یا سوء استفاده نکند. راه برای رقابت باز است. این مردم قرن‌هاست که با برادری، اخوت و مهربانی در کنار همدیگر زندگی کرده‌اند. مردم این استان،غیور، هوشمند و با استعداد هستند.
ما در حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها شخصیت‌های بزرگ، فهیم، عالم و دانشمند داریم؛ تا جایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه از منطقه سیستان است.
این استعداد، انسجام، برادری و این امنیت ان شاء الله زمینه‌ای خواهد بود برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان. اولین قدمی که این دولت مصمم است آن را انجام دهد مسأله کشاورزی منطقه سیستان است. با اینکه بار سنگینی بر دوش دولت خواهد بود اما این تصمیم را در جمع وزیران در تهران اتخاذ کرده ایم.
دولت مذاکرات موثری برای تامین حقابه ایران از هیرمند با افغانستان داشته است
برای اینکه کشاورزی این منطقه توسعه یابد، مشکل اساسی کمبود آب در استان و در این منطقه است. برای کمبود آب هم چند راه حل بیشتر نداریم.
راه حل اول دیپلماسی آب است؛ یعنی بتوانیم حقابه مردم و آب مورد نیاز این منطقه را طبق قرارداد بین ما و کشور همسایه مان تامین کنیم. در سفر هفتم فروردین امسال به کابل، در جلسه دو جانبه با رییس جمهوری و وزیران افغانستان بحث اصلی ام مسأله آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بود.
تمام مقامات افغانی و از جمله رییس‌جمهوری محترم افغانستان قول دادند که به قرارداد بین ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و حقابه مردم نسبت به دریاچه هامون مقررات بین المللی را مراعات کنند.
به زودی هیاتی از افغانستان به تهران خواهد آمد برای مذاکره و بحث درباره اجرای دقیق قرارداد نسبت به هیرمند و هامون و همچنین هریررود.
این مساله را که در سطح دولت و ملی دنبال می کنیم، در استان، استاندار و فرماندار و همه مقامات مسئول آن را دنبال خواهند کرد و این حق مردم است. آبی که متعلق به این سرزمین است ان شاء الله در این دشت جاری شود.
دومین مساله آن است که به دلیل اوضاع آب هوایی آب تبخیر می شود.برای رساندن آب به مزارع از طریق خطوط لوله باید اقدام کنیم و برای این کار ان شاء الله ۴۶ هزارهکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهره‌ورانه از آب قرار خواهیم داد.
این طرح، به حول قوه الهی ظرف سه سال آینده اجرا می شود که این پروژه نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. یعنی هر سال باید ۵۰۰ میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا این طرح ظرف ۳ سال اجرا و پیاده شود و با اجرای این طرح ، تحولی بزرگ در کشاورزی منطقه به وجود خواهد آمد.البته طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر است که آن طرح هم
ان شاء الله مصوب اجرایی و عملیاتی خواهد شد؛ در این طرح تقریبا حدود صد هزار هکتار از کل استان زیر پوشش قرار خواهد گرفت که این تحول بزرگ در زمینه کشاورزی خواهد بود.
زابل نیز از طرح انتقال گاز به زاهدان و خاش بهره‌مند خواهد شد
در زمینه مسأله گاز هم طرح گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش قبلا مورد تصویب قرار گرفته و عملیاتی و اجرایی خواهد شد و ان شاء الله تا پایان سال ۹۴ برای زاهدان و خاش اجرا خواهد شد. البته در این سفر هیات وزیران، مساله زابل را در این طرح اضافه کردیم. لوله گاز از زاهدان به زابل اجرا یی و عملیاتی خواهد شد و امیدوارم همزمان با اجرای لوله گاز در ایرانشهر طرح از زاهدان به زابل را هم اجرا کنیم.
این طرح البته برای اجرای لوله ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که دولت ظرف ۲ سال آن را تامین خواهد کرد و مردم از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
البته همزمان با اجرای لوله گاز، یک نیروگاه گازی هم در زابل اضافه و اجرا خواهد شد.
همچنین برای این منطقه دو نیروگاه بادی، هریک به قدرت ۱۰۰ مگاوات از چند ماه دیگر عملیات اجرایی اش شروع خواهد شد.
امیدوارم این طرح هم در دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد. البته دولت تسهیلات لازم را در اختیار می گذارد اما بخش خصوصی این طرح را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.
طرح‌های دیگری هم برای کل استان وجود دارد؛ از جمله منطقه سیستان، اولاً بازارچه‌های مرزی
ان شاء الله احیاء خواهد شد.در همین سفر، وزیر کشور محترم همراه هیات است و دیروز هم به منطقه میرجاوه رفته بودند و همه مناطقی را که بازارچه مرزی‌اش تعطیل و نیمه تعطیل بوده ان شاء الله احیاء خواهیم کرد تا تجارت در این استان رونق بگیرد.
مساله بعد، مشکل زیست محیطی و تثبیت شن‌های روان در این استان است. برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد؛ همچنین طرح های مختلفی را که برای بیابان زدایی وجود دارد گسترش خواهیم داد.
بگذارید تصمیمات را بگوییم.ان شاء الله همه این طرح‌ها به توسعه این استان کمک خواهد کرد. این استان باید به استانی تجاری و تزانزیتی تبدیل شود، نه تنها برای ایران و این منطقه، بلکه برای کل منطقه شرق ایران و شمال ایران.
طرح توسعه بندر چابهار برای این منظور است؛ راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و در نهایت اتصال راه‌آهن به افغانستان و تاجیکستان قرقیزستان تا چین.
البته ما از طرف چابهار این کار را آغاز کرده ایم و چینی ها هم از طرفی دارند آغاز می کنند. ان شاء الله در این منطقه شاهد شکوفایی اقتصادی خواهید بود.
تسهیلات ویژه دولت برای سرمایه‌گذاران در سیستان و بلوچستان
شب گذشته جلسه مفصلی داشتیم با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و ایرانیان عزیزی که مربوط به استان سیستان و بلوچستان هستند و بسیاری از آنان در کشورهای مختلف زندگی می کنند. درباره طرح‌های بسیار مفصلی با آنها صحبت شد و دولت زمینه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کند.
هر کس که در این استان بخواهد سرمایه گذاری کند، صندوق توسعه با تخفیف ۴ درصد وام در اختیار کارآفرین می گذارد. برای تشویق همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاری در این استان، زمان بازپرداخت وام دو سال برای این استان اضافه خواهد شد.
استان شما از لحاظ معادن بسیار غنی است. معادن بسیار ارزشمندی در این استان و مخصوصا در منطقه نوار شرقی استان وجود دارد که دیشب در نمایشگاهی در زاهدان همه اینها نقشه‌هایش، معادنش و نمونه‌هایش به نمایش گذاشته شده بود. ان شاء الله دولت امسال بودجه لازم برای اکتشاف این معادن، را در اختیار خواهد گذاشت. اکنون هشت گروه شروع کرده اند به کار اکتشاف و این گروه‌ها اضافه خواهند شد. امیدوارم تا پایان سال گروه‌های اکتشاف بتوانند خبرهای خوشی را به مردم این استان عزیز و دلاور بدهند.
دولت به عنوان خدمتگزار مردم و به عنوان مردم شریف و بزرگوار استان سیستان و بلوچستان اولین سفر سال ۹۳ را برای این استان قرار داده است. مطمئنم با وحدت و یکپارچگی و اخوت و دلاوری و استعدادهای درخشانی که در استان وجود دارد، شاهد تحرک بسیار خوب در این استان خواهیم بود. همچنین طرح‌های متعددی برای این استان وجود دارد که امشب در شورای اداری همه آن ها مورد بررسی قرارمی گیرد و اعلام خواهد شد.
موضوعی را هم که به عنوان منطقه آزاد اعلام می‌کنید، ان شاء الله در دستور کار هیات وزیران در تهران قرار خواهیم داد.
بسیار سپاسگزارم از مردم شریف زابل زهک، نیمروز و هامون. برای شما مردم متدین و ولایتمدار، مردم مسلمان و عاشق خاندان رسالت و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) استانی توام با آبادانی در سالهای پیش رو و نشاط و توفیق بیشتر آرزو می کنم،.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا