الگویی بی نظیر برای زنان و مادران عالم

به گزارش بصیر به نقل از  گروه فرهنگی- فرهنگ نیوز، انتخاب الگوی مناسب در تعلیم و تربیت یکی از مهمترین راه هایی است که می تواند به تعالی و رشد معنوی انسان ها منجر شود و اسلام بر این مهم تاکید و سفارش بسیاری کرده است. هرچند الگو گیری و الگو پذیری به جنسیتی خاص محدود و خلاصه نمی شود و در روایات و احادیث دینی همه ی انسان ها به بهره گیری از الگوی صحیح تربیتی فراخوانده شده اند؛ اما بنا بر اهمیت نقش هایی که زنان در طول زندگی ایفاگر آن هستند ضروری است تا با تمسک به الگویی صحیح و نمونه در راه و مسیری گام بردارند که در همه ی عرصه ها به ویژه عفاف، همسر داری و فرزند پروری دنباله روی سیره ی بزرگان دین باشد. در این مسیر کدام الگویی را می توان شایسته تر از فاطمه (س) یافت؟

ویژگی های حضرت فاطمه ی زهرا(س) در نهاد خانواده

اگرچه وسعت آموزه های اخلاقی و رفتاری آن حضرت به گونه ای است که هیچ قلمی توان پرداختن به آن را ندارد، اما به طور مختصر می توان گفت که از بارزترین خصوصیات آن حضرت که می تواند بهترین الگو برای تأسی کردن زنان و دختران جامعه باشد؛ خدامحوری و مقدم دانستن رضایت خداوند در همه ی امور و جنبه های زندگی پربرکت ایشان است. همین بینش خاص آن حضرت را می توان دلیل بر عملکرد مثال زدنی او در عرصه ی زندگی خانوادگی، همسرداری و تربیت فرزندان قلمداد کرد. بینشی که از همان ابتدای پیوند مبارک فاطمه (س) با علی (ع) نمود پیدا کرده و ایشان را که خواستگاران ثروتمندی در میان اعراب داشت به مهریه ای اندک و انتخاب علی (ع) به عنوان همسر ترغیب کرد.

در زندگی مشترک این دو بزرگوار همواره رابطه ای محبت آمیز و مستحکم برقرار بود و فاطمه که از پدرش آموخته بود، جهاد زن همسر داری نیکوی اوست. به بهترین شکل این فرمایش پیامبر را سرمشق و سرلوحه ی زندگی خویش قرار داد؛ به گونه ای که در همه ی ادوار زندگی بشری هیچ زنی در همسر داری به جایگاه شایسته و والای ایشان دست نیافت. از دیگر نکات برجسته ی زندگی فاطمه (س) قناعت و ساده زیستی آن حضرت بود.

زهد، وارستگی و زندگی ساده ی او از همان آغاز ورود ایشان به خانه ی امیرالمومنین مثال زدنی بود و هرگز از همسرش چیزی طلب نکرد که در توان نداشت. ایشان حتی در حسن معاشرت با همسر رضایت خدا را مقدم می دانست. تا جایی که وقتی علی (ع) از او پرسید چرا از رنج گرسنگی و بی غذا ماندن خانه وی را خبر نکرده است؛ فاطمه (س) در پاسخ فرمود: ای اباالحسن من از خدای خود شرم می کنم که به تو تکلیفی کنم که قادر به انجام آن نیستی.  

روزی پیامبر (ص) در خانه ی فاطمه (س) حضور یافت و ایشان را دید که جامه ای کم ارزش به تن داشت و درحالی که فرزندش را شیر می داد با دست دیگر گندم آسیاب می کرد. حضرت محمد (ص) با دیدن این صحنه متأثر شد و فرمود : دخترم سختی های دنیا را تحمل کن تا به شیرینی و حلاوت آخرت دست یابی.

تربیت عالی و شایسته ی فرزندان در کنار همسر داری نمونه ی آن حضرت نیز از ویژگی های خاص و منحصر به فرد ایشان است چرا که نوع تربیت او به پرورش فرزندانی انجامید که هریک را به بزرگ ترین افراد بشر تبدیل کرد و نامشان را در صفحه ی تاریخ جاودان نمود.

ویژگی ها و ابعاد زندگی اجتماعی حضرت فاطمه (س)

اما در کنار زندگی موفق و پربرکت خانوادگی آن حضرت حضور فعال ایشان در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز قابل توجه می باشد. خطابه های پر بار و کوبنده ی ایشان در دفاع از ولایت نشان داد که زن می تواند در عین پایبندی به نقش های مادری و همسری و حفظ عفاف، دوشادوش مردان، حضورتأثیر گذار و شایسته ای نیز در جامعه داشته باشد و در راه پیش برد اهداف عالی دین حرکت کند. جریان فدک که به شهادت ایشان منجر شد اهمیت احقاق حق و ایستادگی در مقابل ظلم و زور از نگاه حضرت فاطمه (س) را اثبات کرد.

بدون شک اشاره به این خصوصیات حضرت زهرا(س) تنها بیان گوشه ای از ویژگی های آن حضرت در ابعاد زندگی خانوادگی و اجتماعی ایشان است . اما آن چه که حائز اهمیت می باشد درک این خصوصیات و دریافت پیام این رفتارهاست که می تواند زنان و حتی مردان جامعه را با تأسی نمودن به آن به جایگاهی ممتاز در عرصه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی سوق دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا