جایگاه زنان در هندسه مدیریتی آموزش و پرورش مازندران کجاست؟

بصیر،  پس از جنگ تحمیلی همراه با افزایش چشمگیر شمار دختران فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دهه ۷۰ زنان سهم بیشتری در دانشگاه‌ها و اشتغال استان به دست آوردند. اگرچه زنان استان مازندران همانند سایر نقاط کشور، در مقایسه با مردان از فرصت‌های شغلی بسیار محدودتری برخوردارند ولی علیرغم این محدودیت‌ها، سهم زنان در کل شاغلین به تحصیل استان در طول دو دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و از ۳/۳۶ درصد در سال ۱۳۵۵ به بیش از ۶۰ درصد در سال‌های اخیر رسیده است.

با آنکه رشد زنان شاغل به تحصیل در تمامی سطوح ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و عالی بیش از مردان بوده است ولی این افزایش در مقطع دانشگاهی بسیار بیشتر از سایر مقاطع تحصیلی بوده است. و از آنجا که در اکثر رشته‌های آموزش دانشگاهی تعداد دانشجویان زن بیشتر از مردان می‌باشد. لذا انتظار می‌رود که گرایش زنان برای ورود به بازار کار و تقاضای آنان برای اشتغال به مشاغل تخصصی و مدیریتی در سال‌های آتی شدیداً افزایش یابد.

 با این همه افزایش حضور زنان در مشاغل مدیریتی، علمی و تخصصی، مشاغل اداری و… بسیار کندتر از آهنگ رشد سطوح آموزشی زنان بوده است و بدیهی است که تداوم چنین شرایطی سبب بروز نارضایتی جدی در میان زنان تحصیل کرده استان خواهد گردید.

با افزایش شمار زنان فارغ التحصیل از مراکز آموزش عالی، ورود زنان به بازار کار در استان مازندران، آهنگ شتابان یافته و الگوی اشتغال زنان متحول گردیده است.

اما این روند آنان را راضی نمی‌کند زیرا زنان تحصیل کرده خواستار تامین عدالت در توزیع امتیازات اجتماعی، از جمله مهمترین آنها، حق اشتغال هستند. آموزش و پرورش یکی از نهادی‌هایی است که در شاغل شدن زنان بسیار نقش داشته است.

شاید آموزش و پرورش بعد از استانداری مهمترین نهاد اجرایی برای هر استان باشد. تعداد بسیار بالای کارمندان و معلمان و نیز حدود نیم میلیون دانش آموز در سطح استان مازندران جایگاه آموزش و پرورش را در مازندران بسیار مهم و حساس نموده است در این میان اما همچونان که حدود نیمی از معلمان این استان را زنان تشکیل داده‌اند به همین میزان نیز مدارس مازندران را دانش آموزان دختر از خود پر نموده ‌اند.

همچنین جامعه دانشجویی ما نیز بیش از ۶۰ درصد خود را به قشر بانوان اختصاص داده است اما افکار عمومی با علامت سوال بزرگی مواجه است که جایگاه زنان در مدیریت آموزش و پرورش مازندران کجاست؟

این درحالی است که ربیع فلاح جلودار پیشتر در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در باشگاه با بیان اینكه در دولت تدبیر و امید عرصه مدیریت، جنسیت معیار نخواهد بود، تصریح كرد: بهره گیری از توان بالای مدیریتی بانوان هم در عرصه آموزش و هم مدیریتها، راهگشای آموزش و پرورش استان خواهد بود. استاندار چندی پیش نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه بانوان می‌توانند در سطوح مدیریتی آموزش و پرورش بهترین عملکرد را داشته باشند،خطاب به مدیر کل جدید آموزش و پرورش گفت: از زنان در مدیریت ادارات و معاونت های آموزش و پرورش استانی و شهرستانی بیشتر استفاده شود. حال باید دید «سید علی قاسمی» به عنوان اولین مدیرکل آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید در مازندران برای ورود زنان به هندسه مدیریتی آموزش و پرورش این استان چه تدبیر خواهد کرد.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا