«دریای صلح»، ایده‌ای از خزر تا خلیج‌فارس

بصیر، «دریای صلح»؛ این نام جدیدی است که دیپلمات‌های کشورمان به دریای خزر داده‌اند و توصیفی از اوضاع حاکم بر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است.

 
 

هرچند سال هاست که اختلافات حقوقی درباره تقسیم منابع این دریاچه عظیم وجود داشته و نشست های متعددی نیز برای تدوین رژیم حقوقی این دریا برگزار شده است، اما این اختلافات هیچ گاه نتوانسته تاثیری بر کاهش مناسبات کشورهای حاشیه این دریا داشته باشد.

ایران و روسیه بزرگ ترین کشورهای حاشیه خزر نقش مهمی در روابط صلح آمیز کشورهای منطقه داشته اند و اکنون سفر وزیر امورخارجه کشورمان به مسکو گامی ورای این مناسبات صلح آمیز به شمار آمده و نوید تشکیل یک اتحاد استراتژیک میان کشورهای حاشیه خزر برای حفاظت از امنیت این دریای غنی محسوب می شود.

نزدیکی کشورهای حاشیه دریای خزر در حالی رخ می دهد که شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس با اختلافاتی داخلی مواجه شده و پس از رسانه ای شدن اختلافات قطر با امارات و عربستان، اکنون برخی تحلیلگران از احتمال فروپاشی این شورای عربی سخن به میان می آورند. به نظر می رسد مداخله کشورهای فرامنطقه ای در مناسبات کشورهای منطقه، مهم ترین عامل اختلافات محسوب می شود و این همان آسیبی است که کشورهای حاشیه دریای خزر باید از آن به دور بمانند.

هرچند نزدیکی تهران و مسکو می تواند عامل مهمی برای مصون ماندن از دخالت های بیرونی باشد، اما نباید از نظر دور داشت که بحران های پدید آمده در شرق اروپا ممکن است بهانه ای تازه برای درگیر ساختن برخی کشورهای آسیای میانه در بازی طراحی شده از سوی کشورهای غربی باشد.

دستگاه دیپلماسی کشورمان از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، منطقه گرایی و نزدیکی به کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داده و در همین راستا هم نزدیک شدن به کشورهای عربی مورد توجه دیپلمات های ایرانی قرار گرفته و هم گشایش در مناسبات با کشورهای آسیای میانه و اکنون حرکت به سمت اتحاد میان کشورهای حاشیه دریای خزر تحت عنوان حفاظت از دریای صلح، می تواند هم تهدید فقدان رژیم حقوقی برای این دریا را به فرصت تبدیل کند و هم به الگویی برای نزدیکی دیگر کشورهای منطقه تبدیل شود.

ایران که به دنبال توافق ژنو شاهد بهبود روابط خود با کشورهای مختلف است، اکنون می تواند ورای مذاکرات فرامنطقه ای به کانونی برای مذاکرات منطقه ای نیز تبدیل شده و بخوبی در منطقه پرتلاطم خاورمیانه ایده دریای صلح را از خزر به خلیج فارس تعمیم داده و چارچوبی برای پیوند کشورهای منطقه طراحی کند.

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا