عضو جدید تیم مذاکره کننده ایران کیست؟

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، هر چند از سوی تیم ایرانی اعلام شده است که روند مذاکرات تنها در مورد مسائل هسته ای است اما سکوت اعضای مذاکره کننده و شواهد و قرائنی که در گوشه و کنار مطرح می شود، این شائبه را به وجود می آورد که مذاکرات ایران با غرب به مسائل هسته ای محدود نیست و در زمینه های دیگری نیز به طور غیررسمی صحبت هایی بین طرفین رد و بدل شده است.


اما سوال اینجاست که چرا تیم مذاکره کننده ایرانی با مردم روراست نیست و گزارشات خود از این جلسات را به اطلاع مردم نمی رساند. این عدم اطلاع رسانی دقیق در حالی است که طرف غربی با خیالی آسوده و پس از هر دور مذاکره، علاوه بر اینکه روند مذاکرات را با سران رژیم صهیونیستی در میان می گذارند، گزارشات خود را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم نیز می رسانند.علی ایحال شاید بتوان تا حدی قبول کرد که افشای تام مراحل مذاکره کار را برای آینده سخت تر از قبل می کند، اما از تیم مذاکره کننده هسته ای انتظار می رود که با در میان گذاشتن اتفاقات در حال جریان، با نمایندگان مجلس، نخبگان و اساتید دانشگاه حداقل از مشاوره آنان بهره جویند.

کمتر کسی است که فراموش کند حسن روحانی چندی پیش با بی سواد خواندن منتقدان ژنو از اساتید دانشگاه خواسته بود که در مورد آن اظهار نظر کنند اما واقعیت این است که امروزهمان اساتید دانشگاه هم هیچ اطلاعی از روند مذاکرات ندارند و مشخص نیست که باید در مورد چه چیزی نظر دهند.

نکته دیگری که در مورد هیات مذاکره کننده ایرانی مهم به نظر می رسد، اضافه شدن “امیرحسین زمانی‌نیا” و “جمشید ممتاز” به‌عنوان وکلای مشاور به این تیم همزمان با آغاز مذاکرات وین ۳ است.

“امیرحسین زمانی‌نیا” دیپلمات ایرانی و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت هشتم ایران است و هم‌اکنون در مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت می‌کند که از سوابق شغلی وی می‌توان به معاونت پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک، مدیرکل اسبق سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، سفیر سابق ایران در مالزی و از مدیران ارشد دفتر ایران در سازمان ملل متحد در دوره کمال خرازی اشاره کرد.

اما دیگر مشاور جدید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان “جمشید ممتاز” متولد ۱۳۲۱ از اساتید برجسته دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۸۳ مدیر گروه حقوق بشر دانشکده مذکور شده و نشان درجه۲ علمى ایران را در همان سال از رئیس جمهوری وقت ایران دریافت کرد و استاد مدعو دانشگاه‌های سوربن، کن و گرنوبل در فرانسه است.
جمشید ممتاز از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ عضو کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد بود و در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان رئیس آن انتخاب شد. همچنین شایان ذکر است وی مشاور صلیب سرخ و از اعضای آکادمی حقوق بین‌الملل لاهه است. ممتاز برای ارائه درس عمومی سال ۲۰۱۴ آکادمی حقوق بین‌الملل لاهه انتخاب شده و به این ترتیب اولین ایرانی و آسیایی است که افتخار ارائه این درس را پیدا کرده است.جالب است بدانید پدر دکتر ممتاز دانش آموخته مدرسه نظامى سن سیر فرانسه بوده که به سیاست روى آورده بود و در زمان تولد پسرش به‌عنوان کنسول ایران در ازمیر مشغول خدمت بود اما بعد از تغییر محل خدمت پدرش به مصر مى رود و سال اول تا سوم ابتدایى را در مدرسه فرانسوى قاهره به تحصیل می پردازد.

این استاد دانشگاه عضو هیات نمایندگى جمهورى اسلامى ایران در مجمع عمومى سازمان ملل متحد از نشست چهل و چهارم تا پنجاه و نهم و عضو هیات نمایندگى ایران در کمیسیون آماده سازى براى سازمان منع استفاده از سلاح هاى شیمیایى، همچنین نماینده و سرپرست گروه مشاوران حقوقى ایران در پرونده انهدام سکوهاى نفتى ایران(توسط آمریکا) در دیوان بین‌المللى دادگسترى در سال هاى ۲۰۰۳ – ۱۹۹۲ بوده است. ممتاز از اعضای تیم کشورمان در مذاکرات ایران و عراق برای اجرای “قطعنامه ۵۹۸ ” در ژنو بوده است.

از پرونده‎های مهمی که وی مسئولیت آنها را برعهده داشته است، می‎توان به جزیره ابوموسی، سرنگونی هواپیمایی ایرباس ۶۵۵ توسط آمریکا، غرامت بابت جنگ عراق با ایران و حملات آمریکا به سکوهای نفتی ایران و آزادی پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا در طی آن اشاره کرد که البته او در اکثر این پرونده ها مخصوصا غرامت بابت جنگ عراق با ایران و آزادی پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد اما همین که وزارت امور خارجه با اضافه شدن یک حقوقدان به عنوان مشاور و سرپرست تیم حقوقی موافقت کرده، نکته مثبتی است اما ای کاش موفقیت های این فرد نیز بیشتر از گزینه های سیاسی مورد توجه قرار می گرفت و فردی برای این سمت انتخاب می شد که حداقل به موفقیت های چشمگیری در قبال بازگرداندن حق ملت ایران به آنها دست یافته بود.

با تمام کارنامه مثبتی که ممتاز در امور حقوقی از خود بر جای گذاشته است، اما از گوشه و کنار خبر می رسد که وی هزینه های کلان میلیاردی از نظام بابت غرامت جنگ عراق با ایران و آزادی پول های بلوکه شده ایران به عنوان حق وکالت دریافت کرده اما نتوانسته این پرونده ها را با موفقیت به انتها برساند و عملا دست ایران از این پرونده ها خالی مانده و او امروز باید بر روند حقوقی مذاکرات هسته ای ایران و غرب نظارت داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا