دانشگاه شاهد کارگردان شیار۱۴۳ را راه نداد!

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز، روز گذشته فیلم شیار ۱۴۳ در دانشگاه شاهد تهران برای دانشجویان به اکران درآمد. این مراسم که با استقبال دانشجویان مواجه شده بود، طبق برنامه قرار بود با حضور کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ برگزار شود؛ اما نکته قابل توجه ممانعت حراست دانشگاه شاهد از ورود نرگس آبیار به دلیل عدم استفاده از چادر بود!

دانشگاه شاهد که زیر مجموعه بنیاد شهید محسوب می شود، در آیین نامه خود استفاده از چادر را برای همه بانوان الزامی اعلام نموده است و این امر موجب وهن چادر در مواردی نیز شده است تا جایی که برخی اساتید این دانشگاه نیز با توجه به اجبار در استفاده از چادر به صورت نامناسبی از این پوشش استفاده می نمایند.

هرچند کارشناسان فرهنگی و مذهبی بارها اعلام نموده اند در امور فرهنگی و اعتقادی مانند نمونه حاضر شیوه های سلبی عملکرد منفی داشته و موثر نیست و باید از شیوه های فرهنگی و زیربنایی استفاده شود، اما هنوز در چنین محیط های علمی و فرهنگی با مواردی از این دست مواجه هستیم.

در این خصوص باید توجه مسئولان امر را به این نکته جلب نمود که در مجموعه های تحت مدیریت خود که ازقضا وظیفه هدایت فرهنگی جامعه را نیز بر عهده دارند، به چه میزان به موضوع حجاب و استفاده از حجاب برتر یعنی چادر، آن هم به صورت بنیادی و اثرگذار پرداخته شده است؟ آیا میزان آموزش هایی که درخصوص اهمیت حجاب در دانشگاه های کشور برگزار می شود با میزان اقدامات سلبی که عمدتاً با رفتاری غیر از آنچه که موثر است نیز صورت می پذیرد برابر است؟

لازم به ذکر است این شرایط در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان هایی با بافت مذهبی-سنتی نیز به نحوی شدیدتر و متاسفانه وضع حجاب بدتر نیز در جریان است. وضع اسفباری که فقط موجب وهن چادر شده است و دانشجویان این دانشگاه ها که با انواع آرایش و حجاب بسیار نامناسب چادر را به اجبار و نصف و نیمه بر سر می کنند چهره زشتی را از چادر به نمایش گذاشته اند.

هرچند نهادهای دانشگاهی مانند بسیج دانشجویی و دفتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها فعالیت های متعددی را در این خصوص انجام داده اند، اما تا زمانی که سیستم مدیریتی دانشگاه ها و تفکر حاکم بر آن به واقع به حجاب و ترویج آن بر اساس آموزه های اصیل دینی معتقد نباشند، حرکت همه جانبه و موثری در این زمینه صورت نخواهد گرفت و در عمل نمی توان نسل دانشجویی را انتظار داشت که با کمال میل حجاب برتر را انتخاب نماید.

به نظر می رسد لازم است با توجه به اهمیت موضوع ترویج حجاب در دانشگاه ها کارگروه هایی با حضور اساتید حوزه، فعالان دانشجویی و کارشناسان فرهنگی و با حمایت وزارت علوم و نهادهای فرهنگی دیگر همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل گردد و مصوبات آن از طریق دستگاه های ذیربط لازم الاجرا گردد تا هم از فعالیت های سلیقه ای که گاه ضد فرهنگ است جلوگیری شود و هم موضوع مهم حجاب در مهم ترین فضاهای فرهنگی کشور، مغفول نماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا