روحانی: صاحبان فرهنگ نیاز به “ارشاد و گشت ارشاد” ندارند

به گزارش بصیر به نقل از  خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تبریک این رویداد مهم فرهنگی به اصحاب فرهنگ و فعالین صنعت نشر کتاب گفت: کلمه کتاب هم با فرهنگ ایرانی و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است. اگر موسی کلیم را به عنوان شکافنده نیل و عیسی را به عنوان زنده کننده مردگان می‌دانند، پیامبر عظیم‌الشان اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌دانند.

وی افزود: معجزه پیامبر ما کتاب است و ما مسلمانان و خانواده‌های ایرانی از دوران خردسالی جزو اولین اشیایی که در قفسه مشاهده می‌کردیم، کتاب و قرآن مجید به عنوان یک کتاب آسمانی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی با کلمه کتاب شکل گرفته است، تصریح کرد: ما آنان را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه خرد و ادیانی است که بر نزول کتاب آسمانی معتقد هستند.

روحانی ادامه داد: کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است. به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است، کتاب و نویسنده کتاب و نشردهنده آن و خواننده کتاب نیز دارای حرمت و احترام هستند البته حرمت کتاب و آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست.

“ما باید در قانون و مقررات‌مان و در حمایت‌هایمان و امنیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم و حرمت اهل قلم را نگه داریم که این قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به این قلم، او قسم یاد کرده است چرا که قلم دارای حرمت است و صاحب‌قلم دارای حرمت بیشتر.”

وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم که مسیر خلق کتاب و کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یار کتاب بودن را بیشتر و بیشتر کنیم، چرا که آن حبل متینی که ما را به همه عرصه‌ها و دوران‌ها و همه کشورها متصل می‌کند، کتاب است و کتاب است که ما را به دیار دور و نزدیک و دیگر اقوام‌ها آشنا می‌سازد، تصریح کرد: کتاب حلقه اتصال همه انسان‌هاست و ما را به هم متصل می‌سازد. اسلام آیینی است که تعلق به هیچ قوم و قبلیه‌ای ندارد و همه چیز را در عقل و دل می‌داند، نه طایفه و سرزمین و کتاب.

به گفته روحانی، اگر دنبال جایگاه اصلی کتاب هستیم باید برای آفریننده و ناشر کتاب و عرضه کننده کتاب نیز در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم چرا که بدون آزادی، فکر، خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و یا هر صفحه دیگری حتی صفحه مجازی نمی‌نشیند. کتاب به معنای آن چیزی است که در دل و جان دارد چه بر روی سنگ باشد، چه بر روی برگ باشد و چه بر روی صفحه مجازی باشد و چه به صورت نقاشی باشد و چه به صورت خلق ساختمان یا همان معماری باشد.

” کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان باز نمی‌مانیم و از فردایمان فاصله نمی‌گیریم. اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهد، باید با نقد توام باشد. کتاب و نقد و همچنین، اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگرند.”

رئیس جمهور با بیان این مطلب که کدام اندیشه می‌تواند بدون نقد و کتاب به پیش برود و کمال یابد و کدام نقد است که بدون اندیشه بتواند مفید فایده باشد، افزود: ما باید زمینه را برای نوشتن آرام‌تر و آسان‌تر برای خالقین کتاب فراهم کنیم.

** دولت در پی سانسور دولتی نیست/ دولت شرایطی بوجود آورده که همه به راحتی حرف می‌زنند و نقد می‌کنند

روحانی بر همین اساس خاطر نشان کرد: بگذاریم آنچه در دل و اندیشه وجود دارد بر روی صفحه کاغذ خودنمایی کند. دولت در پی سانسور دولتی نیست. همانطور که می‌بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می‌شود و من به این دولت افتخار می‌کنم که شرایطی بوجود آورد که همه به راحتی نقد می‌کنند و سخن می‌گویند گاهی هم از کاه کوه می‌سازند.

** همه با شناسنامه حرف بزنند و بگویند از کجا هستند

وی با بیان اینکه نقد حق مردم و همه گروه‌ها، چه اقلیت و چه اکثریت است تصریح کرد: اما در این بین آنچه پسندیده نیست آن است که با پول و بیت‌المال مردم از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده کسی بخواهد به جای نقد، تخریب را پیشه کند و این چیزی است که دولت نمی‌پسندد ما از همه می‌خواهیم که با شناسنامه حرف بزند و بگویند از کجا هستند و وابسته به کدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران. ملت ایران راهش روشن است، ملتی که در عصر حاضر به دنبال آرامش است، به دنبال اعتدال، پیشرفت و اخلاق است.

روحانی ادامه داد: اگر گروهی می‌خواهد ذهن مردم را از تعالی اخلاق باز دارد و بخواهند با اتهام، تخریب، تهمت، دروغ، ضربه به اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است. سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب و دروغ، نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیر واقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همانگونه که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم، باید به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم. فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هویت‌های یکدیگر تضمین کند و بتوانند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند، بنابراین نیاز به فرهنگ مقاومتی داریم همانگونه که نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم. ما نیاز به فرهنگ دانش‌بنیان داریم همانگونه که نیاز به اقتصاد دانش‌بنیان داریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به خصوصیات فرهنگ ایرانی اشاره کرد و افزود: این فرهنگ، فرهنگی است که از دیرباز همراه با ادبیات، خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است. البته جامعه ما، اعتقادات ما چارچوبی را برای همه آفرینندگان و همه نویسندگان و همه مولدان فرهنگ پیش رو گذاشته و آن چارچوب منافع ملی است. آن چارچوب مصلحت ملی است. آن چارچوب احترام به فرهنگ مردم، به دین مردم، به عقاید مردم، به اقوام و اصرار کشور است. احترام به تمامیت ارضی و احترام به وحدت ملی است.

وی ادامه داد: البته که ملت ما اجازه نمی‌دهند به آنهایی که بخواهند در جامعه ما تفرقه ایجاد کنند و بین اقوام، طوایف و مذاهب شکاف و فاصله بیفکنند. همه آنهایی که ارزش‌آفرینان این جامعه بودند حتی نام آنهایی که کمتر برده می‌شود ارزش‌آفرینان جامعه ما بودند. اگر امروز دنبال ثروت ملی هستیم، باید سهم ارزش‌آفرینانی که کمتر نام آنها برده می‌شود باشیم. آنها به ما اعتماد به نفس دادند. آنها بودند که انگیزه لازم را برای حرکت و تعالی به جامعه ما دادند و پایه‌های اولیه اخلاق را در جامعه خلق کردند.

** اجازه ندهیم، برخی شرایط امروز بین‌المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم‌تر است را بر هم زنند.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که ما امروز اگر دنبال فرهنگ و اقتصاد هستیم راهی جز اعتدال، وحدت، همراهی، همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز نداریم، گفت: اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه ایجاد کنند و اجازه ندهیم شرایط امروز منطقه و بین‌المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم‌تر است عده‌ای بخواهند این فضا را بر هم زنند.

روحانی در بخش پایانی سخنانش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مورد توجه قرار داد و افزود: خود نمایشگاه بین‌المللی نوعی تعامل سازنده با جهان است و در واقع یک دیپلماسی عمومی است که محل تلاقی فرهنگ‌ها واندیشه‌هاست.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تنها محل فروش کتاب نیست بلکه جولانگاه فرهنگ است. جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه‌هاست که باید از همدیگر استفاده کنیم و به همدیگر نزدیک شویم ما تابع همان پیامبری هستیم که به ما یاد داد تا اقصی‌نقاط جهان حتی تا چین هم راه را بپیماییم تا علم را بیاموزیم.

رئیس جمهور با تاکید بر فراهم کردن زمینه‌ها و بسترها برای فعالیت فرهنگی ناشران، تصریح کرد: باید مشکلات را از پیش روی نشر و از جمله نشر کتاب برداریم و فضا را برای همه آنهایی که تلاش می‌کنند چه آفرینندگان اثر و چه آنهایی که ویراستار و حروفچین و یا در چاپخانه کار می‌کنند و مغازه خود با محصول اندیشه‌ها آراسته می‌کنند، مهیا کنیم.

** هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست

روحانی ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌اندرکاران امور فرهنگی در برگزاری این نمایشگاه خاطر نشان کرد: باید راه را برای همه ناشران آسان کنیم و تشخیص خوب و بد را به صاحبنظران واقعی و انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم که هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست. آنها بهترین ممیزان جامعه ما هستند و می‌دانند سراغ چه کتاب‌هایی بروند و چه کتاب‌هایی را در انزوا قرار دهند.

به گفته وی، این دولت معتقد است که دخالتش را در همه امور کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان آن حوزه و پیشکسوتان واگذار کند. همه ما و همه دولتمردان و همه دولت‌ها نیازمند ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور کنند و تماشا کنند دیگران را ارشاد کنند و این‌ها احترام فرهنگ، دین و جامعه را به خوبی حفظ می‌کنند.

به گزارش تسنیم، در مراسم افتتاحیه بیست‌‌‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران و سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور داشتند و  روحانی قبل از سخنان خود از بخش مربوط به ناشران برگزیده بازدید کرد.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا