مدیریت جهادى وقرارگاه خاتم الانبیاء

بصیر،  انقلاب اسلامى در حوزه سازندگى و عمران کشور با وجود تمامى مشکلات و موانعى که با آن مواجه بوده است، دستاوردهاى شگرفى به همراه داشته است که مى‌‏توان شاخصه محورى آن‌ ‏را در گام‌‏نهادن در مسیر استقلال، قطع وابستگى و تکیه بر توانمندى‏‌هاى خود و باور به ایجاد تحول و پیشرفت دانست. در شرایطى که اقتصاد کشور در رژیم ستم‌شاهى کاملاً وابسته به غرب و قدرتهاى بزرگ بود و وابستگى شدیدى به نفت داشت، پس از پیروزى انقلاب اسلامى، سیاست کشور به‏‌سوى استقلال و کاهش وابستگى به نفت و فروش ضابطه‌‏مند آن در چارچوب منافع کشور متمایل گردید. بخش عمده این دستاوردها در گرو مدیریت جهادى مدیرانى بوده است که با استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس به توسعه و پیشرفت کشور همت گماردند.

بى‏‌شک اضمحلال اقتصادى کشور در نظام سرمایه دارى جهانى، تک‏‌محصولى بودن و وابستگى گسترده و انحصارى به نفت، واردات مواد غذایى و کالاهاى مصرفى، صنایع مونتاژ و وابسته، شکاف شدید طبقاتى و بى‌‏توجهى به تهیه زیرساخت‏هاى اقتصادى، بخشى از ویژگى‌‏هاى اقتصاد ایران در رژم پهلوى به‏‌شمار مى‏‌آمد که پس از پیروزى انقلاب با وجود تحمیل جنگ هشت‏‌ساله که به شهرها و صنایع کشور زیان‏هاى مالى عظیمى وارد ساخت و نیز افزایش بى‌‏رویه جمعیت، گام‏هاى بزرگى در راه دستیابى به اهداف اقتصادى مطلوب برداشته شد که از جمله آن‏ها مى‌‏توان به ایجاد سدها و مهار آبها، گسترش صنایع مادر، حرکت در جهت خودکفایى در محصولات کشاورزى و کالاهاى ضرورى، صنایع دفاعى و… اشاره کرد.
در این میان نکته کلیدى آن است که هرجا با تکیه بر مدیریت جهادى گام نهادیم، این پیشرفت‏ها سریعتر و شگرف‌‏تر بوده به‏‌گونه‏‌اى‏‌که مى‏‌توان یکى از بزرگترین دستاوردهاى کشور را استقلال در سازندگى کشور دانست.
در این میان جا دارد نیم نگاهى به فعالیت‏هاى سازندگى یکى از دستگاه‏‌هایى که با بهره‌مندى از تجربیات دفاع مقدس، نقش بى‏‌بدیلى در سازندگى و پیشرفت کشور داشته یعنى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏ داشته باشیم.

نقش مدیریت جهادى در بازسازى و سازندگى کشور

پس از پایان پیروزمندانه‏‌ى دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب اسلامى، نیروهاى نظامى را به شرکت در بازسازى و سازندگى کشور و استفاده از تجربیات هشت سال دفاع مقدس و قراردادن توانمندى‌‏هاى مهندسى خود به ملت ایران، فرمان دادند و فرمودند: «ارتش و سپاه و نیروهاى مشمول، ضمن آن‏که آمادگى‏‌هاى رزمى را حفظ مى‏‌کنند، در شرایط صلح کامل، باید در خدمت آبادانى و بازسازى کشور باشند. نیروهاى مسلح، ارتش و سپاه مى‏‌توانند سهم خود را در بازسازى عمومى کشور هم ایفا کنند، هم‏چنان‌‏که امروز هر دو سازمان و به‏‌خصوص سپاه، طرح‏‌هاى بزرگى را از سازندگى عمومى کشور بر عهده گرفته و شریک شده‌‏اند. ملت ما باید حس کند که نیروهاى مسلح نه فقط در دوران جنگ، بلکه در دوران بازسازى هم مى‌‏توانند پیشگام و پیشقدم باشند.»
در طول سال‏هاى دفاع مقدس، یگان‏هاى مهندسى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و جهاد سازندگى باتوجه به روحیه اعتقادى و مردمى، با به‏‌کارگیرى امکانات محدود موجود و استفاده از ابتکار و خلاقیت‏ها در امور مهندسى، اقدام به احداث خاکریز، راه، پل، سنگر و…. مى‌‏نمودند. سه نمونه از آن ابتکارها که در عملیات‏ها تأثیر تعیین‏‌کننده‌‏اى داشت، شامل: ۱- ایجاد جاده هورالعظیم به طول چهل کیلومتر؛ ۲- احداث پل شناور خیبر به طول ۱۴ کیلومتر؛ ۳ – احداث دو پل عظیم بر روى رودخانه اروندرود به طول ۹۰۰ متر.
پس از پایان دفاع مقدس به‏‌لحاظ ضرورت‏هاى بازسازى و تکنولوژى، شرایط ویژه‌‏اى جهت فعالیت‏هاى مهندسى در مجموعه سپاه ایجاد گردید. بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران که نیروهاى مسلح را در زمان صلح موظف به مشارکت در بازسازى و سازندگى مى‏‌نماید و بر مبناى ابلاغ فرماندهى کل قوا در سال ۱۳۶۸ مبنى بر مشارکت مهندسى سپاه در بازسازى و سازندگى کشور، پس از جنگ با استفاده از تجارب گذشته، بخشى از امکانات و منابع انسانى در سازمان مستقلى تحت عنوان قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) سازماندهى شده و وارد عرصه سازندگى گردیدند.
از آن سال تاکنون با رشد شاخص‏هاى کمى (تعداد کارکنان، حجم بالاى پروژه‏‌ها، میزان سرمایه) و کیفى(توان فنى و مدیریتى) با ورود به عرصه‏‌هاى جدید و پروژه‌‏هاى پیچیده‏اى که قبلاً توسط پیمانکاران خارجى انجام مى‌‏شد و هم‏چنین با حضور در مناطق محروم، ناامن و دورافتاده، خدمات چشمگیر انجام داده است.
این قرارگاه سازندگى با به‌ره‏گیرى از ده‏ها گروه اجرایى و شرکت‏هاى تابعه و همکار تا کنون تعداد ۱۸۳۶ پروژه در رشته‏‌هاى تخصصى نظیر سد و بند، شبکه آبیارى و زه‌کشى، ابنیه مسکونى و ادارى، راه و ابنیه، تونل و سازه‏‌هاى زیرزمینى، بندر و سازه‏‌هاى دریایى، خدمات مهندسى، تأسیسات نفت-گاز و پتروشیمى، مخازن و تصفیه‏‌خانه، سازه‌‏هاى فلزى، خدمات صنعتى، حمل و نقل، خطوط انتقال (نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازه‏‌ها و شناورها، معدن و کشاورزى را به اتمام رسانیده و تعداد ۲۸۸ پروژه دیگر را هم در دست اجرا دارد که بخشى از این فعالیت‏ها در مناطق محروم انجام مى‏‌شود.

مدیریت جهادى چه ویژگى‏‌هایى دارد؟

مدیریت جهادى مبتنى بر ویژگى‏‌هایى است که عبارت است از:

۱- تکیه بر تفکر اسلام ناب و تلاش براى گسترش ارزشهاى دینى؛
۲- محصول و مولود انقلاب اسلامى؛
۳- تکلیف‏‌گرایى معطوف به نتیجه؛
۴- عقلانیت و درایت‏‌محور توأم با اخلاق و معنویت؛
۵- دانش‏‌پایه همراه با تعهد و برخوردارى از نیروى انسانى متعهد، متخصص و باانگیزه؛
۶- آرمان‏گرایى واقع‌‏بینانه؛
۷- ایثار و اخلاص و تقید به اخلاق اسلامى در فعالیتهاى سازمانى؛
۸- باور عمیق به توانایى فردى، گروهى و ملى و اعتماد به جونان و برقرارى ارتباط سالم و سازنده میان مردم و مسؤولین جهادى؛
۹- کار و تلاش بى‏‌وقفه با نیت الهى و مبتنى بر علم و درایت و قراردادن رضاى حق در انجام کارها، تلقى عبادت از کار؛
۱۰- استفاده از همه ظرفیتها و راه‏هاى میان‏‌بر براى رسیدن به هدف؛
۱۱- روحیه مبارزه با فقر و عشق به محرومان.

حزب‏‌الله مى‌‏تواند

مقام معظم رهبرى در حمایت از فعالیت‏هاى سازندگى سپاه پاسداران به‏‌عنوان تبلورى از مدیریت جهادى در فرازى مى‌فرمایند: «مسؤولیت‌‏پذیرى سپاه پاسداران در طرح‏‌هاى سازندگى کشور نشان‏‌دهنده عظمت روح، تعهدپذیرى، شجاعت و خطرپذیرى در میدان‏هاى بزرگ تجربه‏‌نشده و عزم و همت انقلاب اسلامى است.»
پرویز فتاح مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه در توصیف روحیه جهادى در سازندگى کشور مى‌‏گوید: در حوزه‌‏هایى که ریسک و شهامت و جسارت بیشتر و جهادى مى‏‌خواهد، بچه‏‌هاى حزب‌‏اللهى و ارزشى هر موقع در این عرصه‏‌ها وارد شدند موفق بوده‌‏اند یعنى در وادى‌‏هاى ناشناخته، جدید و ریسک‌‏پذیر خوب عمل مى‏‌کنند و ما هر موقع در این وادى‏‌ها رفتیم موفق شدیم و خوب عمل کردیم. وادى سازندگى از همان موارد است.
زمانى نسبت به این‏که بخواهیم خودمان سدى را بسازیم، همه ترس داشتند چراکه همه سدهاى داخلى را خارجى‏‌ها ساخته بودند، اما کرخه را فرزندان انقلاب ساختند. بچه‌‏هاى انقلاب در اولین تجربه سدسازى بالاترین وزنه را زدند. چراکه کرخه بزرگترین سد تاریخ ایران بوده و خواهد بود و سد دیگرى به اندازه کرخه در این کشور ساخته نخواهد شد. این سد را بچه‌‏هاى ارزشى ساختند.
زمانى که حضرت آقا اواخر اسفند سال ۷۵ آمدند از سد کرخه بازدید کنند، نیروهاى کارفرما که وزارت نیرو بود یک پارچه زدند که ما توانسته‌‏ایم. نیروهاى قرارگاه سازندگى رفتند از بازار اندیمشک و دزفول هر پارچه برزنتى بود خریدند و شعار صدمترى روى آن نوشتند که «حزب‌‏الله مى‌‏تواند».
زمانى که حضرت آقا با بالگرد براى بازدید از پروژه آمدند، هر ۲ این شعارها را دیدند. زمانى هم که صحبت مى‏‌کردند با خنده فرمودند که هر ۲ شعار را دیدم یعنى به ما فهماندند گرایش شما را متوجه شدم که یکسرى بچه‌‏هاى ارزشى‏‌ مى‌گویند حزب‏‌الله مى‏‌تواند. حضرت آقا نیز فرمودند که این شعار را حفظ کنید که شعار بسیار خوبى است.
فتاح با تأکید بر این‏که هر دولتى ظرفیت نیروهاى ارزشى را مغتنم بشمارد و از آن استفاده کند، سود برده و ضرر نکرده است، اظهار داشت: بنده چند ماه قبل خدمت آقاى مهندس جهانگیرى معاون اول دولت رسیدم و گفتم آقاى‏‌جهانگیرى خود شما مدیرى انسانى اجرایى هستید در بیرون خیلى حرف‏ها مى‏‌زنند و نمى‏‌دانم این دولت اعتقاد دارد یا ندارد اما بیایید از این ظرفیت استفاده کنید که والله به نفع شماست.
وى افزود: بنده نگاه کلى‌‏ام را مى‌‏گویم که نباید به این سمت برویم چراکه تازه طعم استقلال در سازندگى و مهندسى را مى‏‌چشیم و هیچ عاقلى مسیر صحیح خود را بر نمى‌‏گردد. اگر حمایت و عنایتى شود به نظر مى‌‏آید این ظرفیت بزرگ عرصه سازندگى که دست قرارگاه سازندگى و نیروهاى ارزشى است، در اختیار این دولت قرار مى‌‏گیرد و افتخارات آن‏‌را تکمیل مى‏‌کند.
مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با بیان این‏که بنده نمى‏‌گویم وزارت نفت شرکت‏هاى خارجى را به کشور بازگردانده است، بلکه توصیه کلى مى‏‌کنم، اظهار داشت: صنعت نفت کشور تماماً از نظر پالایشگاه و غیره ۱۰۰ درصد وابسته به خارج بود. طى این مدت به تلاش دانشمندان ایرانى تا حد زیادى بومى شده است و بنده مى‏‌گویم این چرخه باید هم از نظر لوازم، ابزار و امکانات و هم از نظر طراحى و احداث و تکمیل، بومى‏‌تر و داخلى شود.
فتاح خاطرنشان کرد: فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبى در اختیار نیروها حزب‏‌اللهى و ارزشى قرارگاه سازندگى سپاه است که یک افتخار ملى است. حضرت آقا نیز ۲ سال قبل از آن بازدید داشتند. صنعت به این پیچیدگى در دنیا که در اختیار چند شرکت است، نیروهاى ارزشى توانستند انجام دهند لذا نباید این مسیر را برگردیم.

عناصر اساسى فرهنگ جهادى‏

فرهنگ جهادى بر سه عنصر کلى و اساسى استوار است که بدون این عناصر شاکله وجودى آن از میان مى‏‌رود. این عناصر عبارتند از:
اول) عشق به ارزشهاى مقدس اسلام ناب محمدى؛ اسلامى که به‌‏زعم امام راحل «غرب و در رأس آن آمریکاى جهانخوار و شرق در رأس آن شوروى جنایتکار را به خاک مذلت خواهد نشاند. (که خوشبختانه شوروى سابق چنین شد و آمریکا نیز چنین خواهد شد) اسلامى که پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومین و فقراى جهان‌اند و دشمنان آن ملحدان و کافران و سرمایه‌‏داران و پول‏‌پرستان‌اند. اسلامى که طرفداران واقعى آن همیشه قدرتمندان بازیگر و مقدس‌‏نمایان بى‏‌هنرند.»
در فرهنگ جهادى، اسلام راستین اسلام ناب محمدى است و به‌‏لحاظ همین ویژگى است که حضرت امام خطاب به حاملان این فرهنگ مى‏‌فرماید: «فرزندان عزیز جهادى‌‏ام! به تنها چیزى که باید فکر کنید، به استوارى پایه‌‏هاى اسلام ناب محمدى(ص) است.»
دوم) عشق به امام و ولایت؛ در تار و پود فرهنگ جهادى، اطاعت از امام و ولایت موج مى‏‌زند و چنان شور و نشاطى در وجود جهادگران ایجاد مى‏‌کند که چون رایحه دل‏‌ا‌نگیز جنة الماوى شیفتگانش را مجذوب خود مى‌‏نماید به‌‏طوری‌که با هر فرمان او سر از پا نشناخته و چون پیروان موساى کلیم به هر بحر و بر پرخطرى پا مى‌‏نهند. از سازندگى روستاها و سنگرسازى دفاع مقدس و بازسازى مناطق جنگ‌‏زده گرفته تا خطه‏‌هاى سیل‌‏زده، زلزله‌‏زده و محروم و اقصى نقاط دورافتاده، عرصه گام‌هاى مستحکم و سازنده آنان است.
به‌‏راستى که تعبیر دل‏نشین «از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن» مصداق بارز چنین فرهنگى است. چنان‏که رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته تصریح فرموده‌‏اند که جهادگران، عاشق امامند و رگ جانشان به امام وصل است.
به‏‌همین‌‏علت بود که حضرت امام از همان ابتدا نماینده‏‌اى از سوى خود در میان جهادگران تعیین کردند که نقش اساسى در برقرارى ارتباط متقابل و استحکام و استقرار فرهنگ جهادى ایفا نموده است.
سوم) عشق به خدمتگزارى خالصانه؛ بدون‏‌شک شیفتگى به اسلام ناب و ولایت، بسترساز عشق دیگرى است که همان «خدمتگزارى به مردم» مى‏‌باشد چراکه در فرهنگ جهاد، کار نه فقط یک وظیفه صرف ادارى بلکه امرى مقدس و عبادى شمرده مى‏‌شود. در حقیقت فلسفه اجرایى همه سیاستها، طرحها، برنامه‏‌ها و پروژه‌‏هاى سازمانى در فرهنگ جهاد، خدمت خالصانه و صادقانه به مردم خصوصاً محرومان و مستمندان است. به‌‏همین‌‏سبب در فرهنگ جهاد، خدمت خالصانه به بندگان خدا و رفع مشکلات و مصائب آنان و تأمین نیازهاى اساسى‏شان عبادت محسوب مى‌‏گردد.
چنان‏که کارنامه درخشان این فرهنگ حاکى از آن است که وجب به وجب نقاط دورافتاده و ناشناخته و محروم این مرز و بوم مزین به تلاش و پیکار جهادگران مى‏‌باشد. به‏‌طورى‏که ستم‏دیدگان و خان‏‌گزیده‏‌ها و روستائیان عزیز هنوز خاطرات خوش آن دوران را در محافل خود زمزمه مى‌‏کنند.
به‌‏راستى چه زیبا امام بزرگوار در آخرین پیام خود عنصر خدمتگزارى جهادگران را توصیف کرده است: «عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم، چشم دل عشاق خدمت به دین و مردم را روشن نموده است. شجاعت دلیرمردان و شیرزنان جهادى‏‌مان در جهادمان علیه کفر و بیداد، زبان‏زد خاص و عام است. وسعت دامنه گذشت و ایثار مردان و زنان جهاد، جنگ و صلح، بزرگ و کوچک، فقیر و غنى این مرز و بوم را فرا گرفته است.»

بزرگترین شرکت سازندگى کشور
محمد باقر قالیباف سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، قرارگاه سازندگى خاتم‌‏الانبیا را راه انداخت و اجراى چند طرح عمرانى را زیر نظر دولت را بر عهده گرفت. وى به‌‏عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در به ثمر رسیدن پروژه‌‏هاى افتخارآمیزى همچون راه آهن مشهد سرخس، گازرسانى به پنج استان مرکزى و غربى، ساخت سازه‌‏هاى عظیم دریایى خلیج فارس و سد بزرگ کرخه که یکى از افتخارات مهندسى کشور است نقش مؤثر داشت.
پس از آن سید یحیى رحیم صفوى رئیس قرارگاه شد که در زمان او قراردادهاى نفتى توسعه یافت. هم‏چنین فرماندهانى همچون محمدعلى جعفرى، رستم قاسمى به‏‌عنوان فرمانده، در راس قرارگاه خاتم بوده‌‏اند.
قرارگاه سازندگى قائم، قرارگاه سازندگى نوح، قرارگاه سازندگى کربلا و قرارگاه سازندگى کوثر به‏‌عنوان زیر مجموعه‏‌هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا به‏‌حساب مى‏‌آیند.
در سال ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت‏هاى زیرمجموعه آن و رستم قاسمى از سوى آمریکا و شوراى امنیت سازمان ملل تحریم شدند اما قاسمى در توضیح این مسأله گفت که بنده به‌‏دلیل مسؤولیتم در قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا در لیست تحریم این کشورها قرار گرفتم. او گفت: این‏که دشمن ما را تحریم کرده است نشانگر این است که قرارگاه خاتم‌‏الانبیاء نقش خوب و مؤثرى در سازندگى کشور ایفا مى‌‏کند. سردار سرلشکر جعفرى معتقد است که این قرارگاه على‌‏رغم فشارها و تحریم‌هاى فراوان، نقشى بى‌‏بدیل در کمک به دولت براى ساخت کشور داشت و این‌‏را به‌‏وضوح در مقطعى که درگیر جنگ نرم با دشمن در موضوعاتى مانند هسته‌‏اى بودیم، مى‏‌توان دید.

سازندگى در عرصه‏‌هاى نفت وگاز و پتروشیمى‏
از دى‏‌ماه سال ۱۳۸۶ تاکنون، قرارداد پروژه‏‌هاى بزرگى در صنایع نفت، گاز و پتروشیمى به این مجموعه واگذار شده است که حجم این قراردادها بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برآورد مى‌‏شود.
در حال حاضر قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا در طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان مشترک پارس جنوبى مشارکت دارد. در حال حاضر پروژه‏‌هاى گاز ۱۵ و ۱۶ به همت اراده جوانان متخصص قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا(ص) به مرحله به‌ره‏بردارى رسیده است و این پروژه‌‏ها از یک مهندسى صددرصد ایرانى برخوردار هستند. در اوایل کار شرکت‏هایى مثل توتال، شل و هیونداى کره در کارهاى قرارگاه ایجاد خلل مى‏‌کردند، اما امروز همه پروژه‏‌ها به‏‌صورت بومى به مرحله اجرا مى‌‏رسند.
این مجموعه تاکنون قراردادهایى هم به‏‌منظور ساخت و راه‌‏اندازى خطوط لوله انتقال گاز طبیعى امضا کرده است که مجموعه کل خطوط لوله نفت و گاز که توسط خاتم الانبیا در حال اجراست حدود هفت هزار کیلومتر برآورد مى‌‏شود.
در شرایط فعلى عملیات ساخت و راه‌‏اندازى فاز دوم خط لوله هفتم سراسرى به طول ۲۷۰ کیلومتر، خط لوله ششم سراسرى به طول ۶۰۰ کیلومتر، خط انتقال گاز ۵۶ اینچ پتاوه- پل کله به طول ۱۷۵ کیلومتر به همراه یک انشعاب ۴۰ اینچ به طول ۳۲ کیلومتر، خط لوله زمینى انتقال گاز ۵۶ اینچ در سرزمین اصلى و جزیره کیش به طول ۹۲ کیلومتر، خط انتقال گاز ۳۶ اینچ ملایر-خرم آباد به طول ۱۶۷ کیلومتر و تأسیسات تقویت فشار گاز خورموج- دیلم از مهم‏ترین طرحهاى گازى این مجموعه است.
از سوى دیگر تاکنون قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز، احداث تأسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمى کاویان، تأسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمى پردیس، تلمبه‌‏خانه شهید چمران اهواز، تأسیسات آبگیر و تصفیه‌‏خانه آب طرح توسعه میدان گازى کیش و ساخت انبارهاى مکانیزه و تسهیلات صدور گوگرد در اسکله خدماتى پارس جنوبى از دیگر طرحهاى نفت و پتروشیمیایى در دست اجرا توسط قرارگاه خاتم الانبیاست.
طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به رى حدود ۶۵۰ کیلومتر بوده که با بهره‌‏بردارى از این پروژه در مجموع ظرفیت انتقال نفت خام ایران حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش مى‌‏یابد.
هم‏چنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‏‌هاى نفتى از آبادان به رى به طول تقریبى ۹۵۰ کیلومتر و با هدف انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآوره‌‏هاى نفتى وارداتى و تولیدات پالایشگاه‌هاى نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز شده است.
قرارگاه در طول بیش از دو دهه فعالیت، ۱۵۰۰ پروژه عمرانى در حوزه‏‌هاى زیرساخت ریلى و جاده‏‌اى، سد و شبکه‌‏هاى آبى، خطوط انتقال آب، گاز و نفت و ساخت پالایشگاه تقدیم مردم کرده است. خطوط آب‏رسانى بیش از ۱۴ استان کشور توسط قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا(ص) ساماندهى شده است و اکنون مشغول ارائه خدمات به هموطنان مى‏‌باشند و در حال حاضر نیز این قرارگاه ۲۵۰ پروژه اجرایى را باتوان مهندسى خوب و استفاده از نیروهاى مجرب در دست اجرا دارد.
این قرارگاه هم‏چنین پل صدر را در طول ۲۶ ماه با بهترین سرعت و کیفیت و هم‏چنین صرفه اقتصادى تحویل کشور داد که پروژه‏‌هاى مشابه آن بیش از شش سال به طول مى‏‌ا‌نجامد.

رسالت الگوسازى براى سازندگى کشور
به گفته فرمانده قرار گاه سازندگى خاتم الانبیا، یکى از رسالت‏هاى این قرارگاه، الگوسازى براى ارزش‏هاى اسلامى و انقلابى در عرصه‌‏هاى سازندگى با توسعه فرهنگ و تفکر بسیجى است، یعنى این نیروهاى سپاهى و بسیجى فقط در زمان جنگ به درد نمى‏‌خورند بلکه در زمان سازندگى هم از این نیروى جوان، با اعتقاد، با فکر، با آن روحیه بسیجى که در بعضى از این پروژه‌‏ها واقعا سه شیفته کار کردند.
وى در این‏‌باره مى‏‌گوید: مثلاً سد کرخه که سه‌‏شیفته بچه‌‏ها کار مى‏‌کردند یعنى هیچ‏وقت تعطیلى نداشتند. شب‏ها پرژکتور مى‏‌گذاشتند به‏‌صورت سه‌‏شیفته، خوب این کارها با پیمانکارها اصلاً معنى نداشت و این یعنى استفاده از صرفه اقتصادى سازندگى در پروژه‌‏هاى ملى. یعنى دولت با هیچ پیمانکارى به ارزانى قرارگاه سازندگى با دقت و استانداردهاى فنى و سرعت عمل نمى‏‌توانست قرارداد ببندد. مثلاً احداث لوله گازى که از همدان به کردستان مى‏‌رفت، این‏ را وزارت نفت با قرارگاه سازندگى ما چهارساله بسته بود. این قرارگاه سازندگى ظرف سه سال حدود ۱۶۵ کیلومتر لوله گاز را با عبور از گردنه‏‌هاى صعب العبور مثل صلوات‏‌آباد احداث کرد. وقتى‏‌که این گاز به سنندج رسید و مرحوم آقاى دکتر حبیبى معاون اول رئیس جمهور آمد آن ‏را افتتاح کرد، واقعاً براى مردم سنندج یک امیدى شد. دیگر حالا رادیوى حزب منحله دموکرات هرچه مى‏‌گفت که این نظام مثلاً به شما رسیدگى نمى‌‏کند، دیدند گاز آمد در خانه‌‏ها. یعنى پروژه‏‌هاى چهارساله را ظرف سه سال انجام دادند. یعنى هم استانداردهاى فنى را رعایت کردند، هم صرفه اقتصادى را، هم زمان را کوتاه کردند که این هم جلوه‌‏اى از خدمات سپاه بعد از جنگ در بحث سازندگى بود.
امید است الگوى مدیریت جهادى به‏‌عنوان یک نسخه شفابخش توسط مدیران کشور به‏‌ویژه در بخش‏هاى اجرایى مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا شاهد جهش‏‌هاى بیشتر در سازندگى کشور باشیم.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا