مصرف سوخت خودروهاي ايراني كم تر از ميانگين جهاني

بصیر، كمپاني هاي بزرگ توليدكننده ي خودرو كه عمدتاً رتبه هاي اول توليد اين محصول را در اختيار دارند با تمام نقاط مثبت خود در يك زمينه از ايراني ها عقب ترند و آن هم چيزي جز مصرف سوخت خودروها نيست.

در اين مطلب سعي بر اين نيست كه خودروهاي ارزان قيمت و كم كيفيت تر نسبت به توليدات خودروسازاني همچون BMW و فراري را مورد مقايسه قرار دهيم؛ چرا كه اين موضوع از پيش نادرست و محكوم به غلط بودن است.
براي اين موضوع به سراغ خودروسازاني بايد رفت كه توليدات آنها كمترين فاصله را نسبت به صنعت خودرو ايران دارد، اما؛ بايد اين را در نظر داشت كه همان خودروسازان بزرگ نيز در زمينه ي مصرف سوخت از جايگاه خوبي برخوردار نيستند و نمي توان آنها را در زمره ي خودروهاي عامه پسند دانست؛ چرا كه هزينه ي استفاده از سوخت در برهه اي كه تمامي فعالان از اتمام اين منابع در آينده ي نزديك خبر مي دهند به نسبت در تمامي كشورها به حدي است كه اقشار متوسط جامعه بدنبال خودروي كم مصرف هستند.
اما براي مقايسه مصرف سوخت خودروسازان ايراني با خارجي ها بهترين گزينه ي كمپاني «كيا» است. چون كه بسياري از محصولات كيا كه قيمت كمتري نسبت به گزينه هاي مطرح دارند در ايران بارها ديده شده و توسط بسياري از ايرانيان مورد استفاده قرار مي گيرد.
مصرف سوخت خودروهاي كيا در حال حاضر بسيار پايين تر از نرم جهاني است و توليدات اين كارخانه بين ۹ تا ۱۱ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است كه در مقايسه با توليدات داخلي از مصرف بيشتري برخوردار است!
اين موضوع در تمام خودروسازان جهاني نيز وجود دارد و مي توان با يك معدل گيري به اين نتيجه دست يافت كه ميزان مصرف ۱۰ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر حداقلي است كه مي توان براي خودروهاي خارجي در نظر گرفت.
در عين حال كشورهاي اروپائي و آمريكايي به تمام خودروسازان هشدار داده اند كه مصرف سوخت خودروهاي خود را تا سال ۲۰۲۵ به ۴٫۳ دهم كاهش دهند.
اين موضوع نيز بيانگر آن است كه مصرف سوخت در خودروهاي خارجي از ميزان قابل توجهي برخوردار است كه تلاش آنها بر اين است كه معضل مصرف بالاي سوخت را از بين ببرند.
در هر حال هر چقدر هم كه منتقدان بر صنعت خودرو ايراد بگيرند، اما؛ بايد قبول كرد كه ايراني ها در توليد خودرو كم مصرف نسبت به خارجي ها از جايگاه بهتري برخوردارند، اما؛ اين موضوع زماني به نتيجه خواهد نشست كه در توليدات آينده ي خودروسازان داخلي نيز روند كنوني مورد نظر قرار گيرد.

 

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا