خودرو عاملی موثر بر اشتغال و اقتصاد کشور

بصیر، کاهش تولید و عرضه خودرو در بازار و همچنین افزایش نسبی قیمت ها باعث شد تا بازار واردات خودروهای خارجی بیش از گذشته رونق بگیرد و بسیاری از برندهای خودرویی از کشورهای مختلف در بازار ایران جایی برای خود باز کنند و سهمی از این بازار تشنه به دست آورند. هدف از گزارش رسیدگی به وضع بازار سایر خودروها در ایران نیست بلکه آنچه مهم است تاثیرات ورود این نوع خودروها در کشور است.

به طور کلی صنعت خودروسازی با داشتن سابقه بیش از نیم قرن در ایران همواره در برهه های مختلف نقش های مهمی برای دولت ها ایفا کرده است. این صنعت که به نوعی ۶۰ صنعت دیگر را با خود همراه کرده همواره نقش پر رنگی در درآمد ناخالص ملی داشته است. به بیان دیگر در علوم اقتصاد شاخص تولید ناخالص ملی (GDP) یکی از مهمترین معیارهای بررسی توان مالی یک کشور محسوب می شود و تولید خودرو در ایران نیز همواره تاثیر مثبتی در این شاخص داشته به نحوی که در سال ۹۲، ۵/۳ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این صنعت خودرو در بعد دیگری برای کشور بسیار تاثیرگذار و مهم است و آن مبحث اشتغال است. بر اساس آمار ارائه شده صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن نزدیک به ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد کرده است و با احتساب خانواده ۴ نفره در حدود ۱۲ میلیون نفر از این صنعت ارتزاق می کنند. با توجه به اینکه ایجاد شغل در کشور برای دولت هزینه بری بالایی دارد و از طرفی نبود فرصت شغلی مشکلات حاشیه ای زیادی برای کشور ایجاد می کند لذا به دلیل حساسیت بالا و تاثیر گزاری که در ایجاد امنیت ملی دارد برای کشور بسیار مهم و حیاتی است.

نکته دیگر اینکه در هر کشوری، برای ایجاد توسعه پایدار باید توازن واردات و صادرات ایجاد شود و واردات بیش از حد یک محصول باعث وابستگی و عدم توسعه یافتگی می شود و نتیجه ای جز عقب ماندگی ندارد.

از منظر دیگر نیز تولید داخلی باعث افزایش ارزش افزوده و کاهش تورم می شود. به عبارتی عدم وابستگی به واردات کالای خارجی و افزایش صادرات کالا و خدمات ایرانی باعث جهش رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی جامعه می شود. به عبارتی حمایت از تولید ملی هم باعث کاهش نرخ بیکاری و هم کاهش نرخ تورم است که تداوم تولید ملی اثرات قابل توجه اقتصادی و اجتماعی در بین مردم و و جامعه خواهد داشت.

از طرفی هر چه توانایی تولید بیشتر شود علاقه به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تولیدی افزون تر خواهد شد و این امر می تواند راه چاره معضلات اقتصادی و البته اجتماعی کشور باشد.

بر همین اساس می توان به خوبی دریافت که نقش تولید داخلی و صادرات خودروهای ایرانی تا چه حد می‌تواند برای کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مفید باشد و به نظر می رسد دولت باید با دقت نظر بیشتری در این زمینه حضور یابد وبا ایجاد راهکارهای موثر در جهت حمایت بیشتر از تولید و جلوگیری از واردات بی رویه خودروهای خارجی گامی محکم در ایجاد توسعه پایدار در کشور بردارد.

 

بازار خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا