برخوردی از جنس برخورد با کره شمالی از سوی اوباما با ایران

به گزارش بصیر،  رویترز گزارش می دهد که :« روز شنبه،در میان اوج گیری نگرانی ها، کره شمالی دارای ذخیره ای از موشک ها تهدید کرد ممکن است در راستای ایجاد یک زرادخانه هسته ای برای چهارمین بار یک بمب اتمی آزمایش کند. پاسخ آمریکا چه بود؟ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا فقط با لحنی شکوه آمیز گفت:« آمریکا همجنان در تعهدش به دفاع از متحدانش پایدار می ماند و به هماهنگی نزدیک با جمهوری کره و ژاپن ادامه می دهد. آیا با دانستن اینکه دولت اوباما اوضاع را زیر نظر دارد، هماهنگی لازم را انجام می دهد و عزمی راسخ دارد،می توان احساس امنیت کرد؟ دلخوش داشتن به چینن وعده ای، در واقع نوعی تسلیم طلبی و فلج بودن به نظر می رسد.


به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، در ادامه این گزارش آمده است: ما می دانیم که توافق با جوامع بسته، ارزش چندانی ندارد. علاوه بر این، تهدید ایران، که تعهد می کند اسرائیل را نابود سازد به طور حتم به مراتب جدی تر از تهدید کره شمالی دارای توانمندی هسته ای است، به ویژه هنگامی که انسان مسابقه تسلیحاتی ای را که ایران هسته ای در خاور میانه به راه خواهد انداخت، در نظر بگیرد.

به زبان ساده، بسیاری از افراد وجود دارند که گمان می کنند برخوردی از نوع کره شمالی با ایران در حال شروع است. ما تحریم ها را کاهش می دهیم و این کشور وانمود می کند ک برنامه تسلیحاتی مخفیانه خود را « متوقف» کرده یا کاهش داده است.

نامعقول نخواهد بود اگر بگوئیم ایران به هیچوجه از تلاش برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای دست برنخواهد داشت. روزنامه تایمز آو اسرائیل گزارش می دهد:

« روز شنبه، خبر گزاری مهر گزارش داد آقای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفت کشورش « هرگاه ضرورت داشته باشد» به سوی غنی سازی ۲۰ درصد باز خواهد گشت و از دستیابی به اهداف هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد. روحانی قبل از مذاکرات جدید با قدرت های جهانی گفت، ایران « آپارتاید هسته ای» را نخواهد پذیرفت ،اما علاقمند است در مورد فعالیت های هسته ای خود شفافیت بیشتری نشان دهد. محدود کردن تولید و ذخیره سازی اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد،از جمله خواسته های اصلی قدرت های غربی، برای مهار توانمندی ایران در تولید سلاح هسته ای، است.
روز سه شنبه، ایران و کشور های ۱+۵ چانه زنی پیش نویس توافق را، که هدفش پایان دادن به یک دهه بن بست بر سر سوء ظن ها در مورد اهداف مخفی نظامی جمهوری اسلامی ایران است، شروع خواهند کرد. روحانی، با اشاره به غرب، در سخنانی که از تلویزیون پخش شد، گفت:« ما هیچ چیز غیر از شفافیت نداریم که روی میز بگذاریم و به آنها ارائه دهیم. همین و بس . فناوری هسته ای ما قابل مذاکره نیست. ایران در حوزه فناوری هسته ای یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد… ما آپارتاید هسته ای را نمی پذیریم.»

با وجود این، با آگاهی کامل از اینکه دولت اوباما شدیداً خواستار اجتناب از شکست پی در پی سیاست خارجی و اجنتاب از تن دردادن به اقدام خشن تر است، مقامات اسرائیل و بسیاری از اعضای و کارشناسان آمریکا تردید دارند توافقی حاصل شود که بتواند روی اختلافات گسترده دو طرف سرپوش بگذارد. به این ترتیب، ایران، با لغو گسترده تحریم های اقتصادی، به دستیابی توانمندی سلاح هسته ای خود به مراتب نزدیک تر خواهد شد.

بنابراین، شگفت آور نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سفری به ژاپن، به صراحت بین کره شمالی و ایران به مقایسه می پردازد:« ما هر دو جوامعی دمکراتیک، پیشرفته و صنعتی هستیم. شما با کره شمالی مواجه هستید، که یک رژیم سرکش با سلاح هسته ای است. ما با ایرانی مواجه هستیم که یک کشور سرکش است و خواستار سلاح هسته ای است. آنها با یکدیگر همکاری می کنند و ما باید بین خود همکاری کنیم.»

سه چیز بر سر راه یک برخورد مشابه برخورد با از نوع کره شمالی آن با ایران وجود دارد- کنگره( که دولت اذعان دارد که که باید با لغو تحریم ها موافقت کند)، رهبران عرب( که با صدای بلند بر ضد توافق موقت صحبت کردند و به همان میزان اسرائیل دلایلی برای وحشت از یک ایران هسته ای دارند)، و خود ایران. اگر جمهوریخواهان در سنا اکثریت را به دست آورند ممکن است ما حتی شاهد تحریم های بیشتری باشیم که احتمالاً آخرین فرصت، برای پیشگیری از اقدام نظامی، برای به اجرا درآوردن سیاست سه رئیس جمهور است. سه رئیس جمهور آمریکا، از جمله رئیس جمهور فعلی، تأکید داشته اند که نمی توان به ایران اجازه داد به کره شمالی دیگری تبدیل شود.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا