توجیهات سطحی برای حرکت زشت یک هنرپیشه!

به گزارش بصیر به نقل از گروه فرهنگی-فرهنگ نیوز، ادبیات کهن ما مملو از آثار شیرین و خواندیست و اشعار ومثل‌هایی که ادبا وشاعران‌مان از قرن‎ها قبل بر زبان جاری کرده‎اند، هنوز هم قابل استفاده است.

مثال‌هایی مثل «نخود آش»، «داروغه شهر» و یا موارد دیگری از این دست، هنوز هم قابل استفاده هستند. باید اندیشید که چرا بشر عموماً در معرض اشتباه است و یکی از این اشتباهات، دخالت در اموریست که ربطی به تخصص، جایگاه و دانش افراد ندارد.

اخیراً «ا.م» یکی از فعالان نه‌چندان مطرح عرصه موسیقی و همکار روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلبان، مطلبی در حمایت از «لیلا حاتمی» بازیگر مشهور ایرانی منتشر کرده است.

البته مشخص نیست دقیقا تخصص ایشان در چیست و  آیا علاوه بر موسیقی و روزنامه نگاری، از فقه و قوانین شرع مقدس اسلام آگاه هستند که برای توجیه بوسه رد و بدل شده میان یک بازیگر زن ایرانی و یک مرد نامحرم اینگونه وارد میدان شده‌اند؟

در هر صورت پرداختن به سخنان وی چندان وجهی ندارد چرا که نه شامل دلایل فقهی و حقوقی معتبر است و نه حتی شاکله یک یادداشت منسجم را داراست. از همه این‌ها که بگذریم، انتشار این مطلب در یک سایت حامی دولت اعتدالی «تدبیر و امید» می‌تواند پاسخگوی بسیاری از ابهامات باشد.

پلان یکم:

«لیلا حاتمی» بازیگر ایرانی به جشنواره فیلم «کن» می‌رود. میان بگوبخندها و حواشی عادی آنچنانی اینگونه جشنواره‌ها، براساس تصاویر مجود، سرکار خانم «لیلاحاتمی» دست خود را به سمت یک مرد نامحرم (از افراد شناخته شده جشنواره) دراز می‌کند، با وی دست می‌دهد و البته در این بین روبوسی هم اتفاق می‌افتد!

صدای بسیاری از کاربران فضای مجازی به اعتراض بلند می‌شود و چند مطلب اعتراض نوشته می‌شود و معاون وزیر ارشاد به‌صورت نرم، انتقادی می‌کند و ماجرا ظاهراً تمام می‌شود.

پلان دوم:

صدای برادر یکی از نیروهای شاخص مدعی اصلاحات، که از قضا خود نیز همکار روزنامه های زنجیره ای است در دفاع از این بازیگر بلند می‌شود و حرف‌هایش در چندین سایت و رسانه حامی دولت و اصلاح‌طلب بازنشر می‌شود. وی کسی نیست جز «ا.م» برادر «ع.م» که خواننده و نماینده شورای شهر است.

وی در یادداشت خود به این موارد اشاره کرده است:

۱)       دست دادن و … با مرد ۸۴ ساله برای زنان ایرادی ندارد

۲)       «لیلاحاتمی» که نماینده رسمی کشور نبوده است

۳)       شرایط «لیلا حاتمی» شرایط اضطرار بوده است و قاعدتا می‌توان در این شرایط دست به خیلی از کارها زد!

۴)       احمدی نژاد  هم در شرایط مشابهی قرار گرفته بود و مجبور شد در برابر مادر چاوز به نوعی خاص برخورد کند!

۵)       بعضی‌ها به جای رسیدگی به مشکلات کشور دنبال کوبیدن دیگران هستند.

و اما آنچه می‌توان در پاسخ به این سخنان گفت، اگرچه کاملاً بدیهیست اما ظاهراًً نیاز به یادآوری آنها وجود دارد.

در مقابل این  ادعاها باید گفت:

۱)       معلوم نیست این قاعده از کجای فقه استخراج شده است و اصولاً نگارنده چه تخصصی در استخراج احکام فقهی و صدور فتوا دارد اما آنچه در شرع مقدس مورد اشاره قرار گرفته است، حذف برخی مقررات اولیه شرعی در مورد زنانیست که در سن بسیار بالا و ناتوان باشند است.

۲)       کاملاً درست است اما فردی هچون «ا.م» که خود را از اهالی فرهنگ می‌داند، باید بداند که هنرمندان مشهور نقش مستقیمی در فرهنگ‌سازی و الگوسازی خصوصاً در نسل‌های جوان دارند. این بدان معناست که شهرت، مسئولیت هم می‌آورد.

۳)       اینکه شرایط وی در میانه جشن و در کنار برخی افراد، از نظر ایشان شرایط اضطرار بوده، قاعدتاً جای سئوال است مگر اینکه احتمال کشته شدن وی در صورت عدم معانقه(روبوسی) با نامحرم وجود داشته یا اینکه ضرر مهم جسمی به به وی وارد می‌شده است!

۴)     در اینجا باید از نماینده محترم شورای شهر تهران تشکر کرد که ابتدا صحبت از عدم وجود مسئولیت دیپلماتیک برای «لیلا حاتمی» می‌کند و بعد از آن مثالی در باره رییس‌جمهور سابق کشور می‌زند که دارای مسئولیت سنگین دیپلماتیک بوده است! جالب‌تر آن است که با وجود آنکه رفتار احمدی‌نژاد، در ذات و ماهیت با رفتار آن بازیگر خانم دارای تفاوت بوده است، اما باز هم اصولاً کسی نمی‌تواند عملکرد «احمدی‌نژاد» را تأیید کند مگر آنکه قصد توجیه اشتباه بزرگتر فردی خاطی را داشته باشد.

پلان آخر:

بهتر است به‌یاد داشته باشیم که امسال قرار است فرهنگ و اقتصاد را متحول کنیم و از یاد نبریم که:

– اگر برخی از افراد در حمایت از اشتباه دیگران وارد میدان نشوند، قطعاً آنها نیز فرصت فکر کردن به عمق خطای خود را خواهند یافت.
– در هر امرتخصصی، فرد متخصص باید اظهارنظر کند. این یک اصل مهم است و قوانین شرعی نیز یک تخصص آمیخته با تعهد نیاز دارد نه اظهارنظرهای عجولانه، سطحی، از سر احساسات و  با غرض ورزی های سیاسی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا