حجاب هنجاری قابل مصالحه است؟!

بصیر، بهره برداری رسانه‌ای اپوزسیون از سخنان مسئولان/در گیر و دار و کشمکش فضای رسانه‌ای، همه تلاش جبهه فرهنگی معاند و اپوزیسیون نظام، در صدد است تا از هر دریچه‌ای، رخنه‌ای برای به چالش کشیدن حتی جزئی ترین مباحث روز کشور که گره به عادات و اعتقادات و عرف کشور داشته، ایجاد کند و قدرت چانه زنی برای به پایین کشاندن برخی اصول را در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران کسب کند.

از این رو اقبال معنادار رسانه های اپوزسیون و معاند به مجموعه رویدادهایی که در رابطه با مقوله حجاب در هفته های گذشته در کشور اتفاق افتاده حکایت از میل رسانه‌ها به سمت سوژه هایی است که نگاه فرهنگی رسمی و حاکم بر کشور را نشانه رفته است. این رسانه ها می کوشند حجاب به عنوان هنجاری غیرقابل مصالحه در جامعه دینی ایرانی را به مساله ای برای چانه زنی و مصالحه تبدیل کنند ! به تعبیر دیگر، مقولاتی که اساس فرهنگی جامعه را تشکیل می دهند بار دیگر در دستور کار تبلیغی قرار داده می شوند تا تصمیم جدیدی برای آن از خلال گفتگویی عمومی حاصل شود؛ گفتگویی که رسانه ها هم سهمی برای خود در آن قائلند.

در این چارچوب، مصاحبه ای از ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم در ایسنا مستمسک قرار می‌گیرد تا مقوله حجاب در ایران به بحث بازاندیشانه گذاشته شود. انتقاد ضیا هاشمی از کاربست شیوه های قهرآمیز و دستوری برای مقابله با بدحجابی، در فضای تبلیغی بیگانه، با تعبیر «مخالفت معاون وزیر علوم با حجاب اجباری در دانشگاه‌ها» به بحث و بررسی مغرضانه گذاشته می شود.

تمام تلاش رسانه معاند در این زمینه را اهمیت‌زدایی از مساله بدحجابی در جامعه ایرانی و تبدیل آن به مقوله‌ای جانبی و دست چندم از حیث درجه اهمیت تشکیل می دهد. بنابراین از منکرات دیگر در کنار بدحجابی در جامعه، که گفته می شود مفسده بیشتری در جامعه ایجاد می کنند، سخن به میان می آید.

در واقع، اپوزیسیون می کوشد نوک پیکان تکلیف دینی «نهی از منکر» را از بدحجابی به سمت دیگر ناهنجاری های جامعه منحرف کند. از سوی دیگر پیوندهای سنتی میان مقولاتی چون عفاف، غیرت و… با مقوله حجاب نشانه می رود تا حساسیت جامعه به این مساله زوده شود؛ اینکه بدحجابی ارتباطی به غیرت مردانه در ایران ندارد.

در عین حال، دامنه شمول مصداقی حجاب از قشر زنان به مردان نیز توسعه داده می شود تا از بار فشار روانی اصلی روی زنان بدپوشش کاسته شود؛ بدین معنا که گفته می‌شود حجاب مقوله‌ای صرفاً زنانه نیست و اگر قرار است اجباری در این زمینه وجود داشته باشد، مردان هم باید موضوع این اجبار باشند.

همچنین بیگانه به اجتماع گروهی از شهروندان تهرانی درمقابل ساختمان وزارت فرهنگ در اعتراض به وضعیت حجاب در جامعه اشاره می کند تا حق مشابهی را هم برای مخالفین حجاب اجباری قایل شده باشد.

در نهایت اینکه به نقل از معاون فرهنگی وزیر علوم راه مقابله با بدحجابی در دانشگاه‌ها به نوعی از معامله سپرده می شود تا هنجاری غیرقابل مناقشه که به موضوعی برای مصالحه تبدیل شود. به بیان روشن تر در این زمینه توصیه می شود به جای تحمیل اجبار به دانشجویان دختر، حقوق ضایع شده آنها در سایر حوزه‌ها احیاء شود تا رعایت حجاب به عنوان تعهدی اخلاقی برای آنها در برابر هنجارهای رسمی جمهوری اسلامی و نه لزوماً باوری دینی تبدیل شود.

این قبیل استدلال های کارشکنانه که خارج از شالوده دینی و با یک سفسطه آغشته به غلط پنداری از موضوع بیان می شود، تنها یک هدف دارد و آن این است که افکار عمومی را با چنین شیوه‌ای مجذوب و منحرف کند. انحرافی که در چشم‌انداز اپوزسیون به ناهنجاری‌های اجتماعی در ساختار جامعه ایران ختم شود.

نکته ای که حائز اهمیت است، رفتارها و گفتارهای مسئولان کشور در حوزه مسائل فرهنگی می باشد که امروز دستمایه سوء برداشت‌ها و استفاده های اپوزسیون قرار گرفته در حالی که شاید گذاره‌ای که در خلال بیانات مطرح می شود موضوعی بی ربط به آن چه که معاند از آن القا کرده است، باشد.

در هر حال مراقبت از بیان و فهم کامل کلمات و اصطلاحات، برای یک موضع گیرنده مسئول بسیار حائز اهمیت است؛ چنانچه تا به امروز نیز بارها نقل و قول هایی از میان سخنان برخی مسئولین مطرح شده و مورد آماج و سوء استفاده زاویه داران نظام قرار گرفته و پس از آن توسط مسئول، تکذیب شده است.

نکته آخری که به ذهن نگارنده می رسد، این است که رسانه های داخلی صرفاً در راستای عملکردهای رسانه‌های بیگانه، تدافعی عمل نکنند بلکه در بازار رقابت رسانه ای این استراتژی تهاجم است که می تواند دشمن را وادار به انفعال و تدافع کرد. موضوع حجاب و عفاف نیز از این قبیل موضوعات است که رسانه ها باید با همکاری کامل کارشناسان، موضوعات را از دریچه دین مبین اسلام به نحو احسن، تبیین کنند که دیگر چنین خلاء ای متوجه داخل نگردد.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا