لايحه كمك۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ريالي شهرداري به يك سريال!

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، سریال خاتون که قرار است برای پخش در ماه رمضان آماده شود، در اصفهان در حال فیلم برداری است. این مجموعه در بيست و شش قسمت توسط مرتضي آتش‌زمزم تهیه مي شود و در آن بازيگراني چون شهرام قائدي، هوشنگ حريرچيان، مهدي باقربيگي،مجيد ياسر،حسن اکليلي، مهران غفوريان، مارال فرجاد، مونا فرجاد، مريم اميرجلالي و … به ايفاي نقش مي‌پردازند.

اما نکته حائز اهمیت، لایحه کمک ۵۰۰ میلیونی شهرداری به این سریال است که توسط شهردار به شورای شهر ارائه و در کمیسیون فرهنگی شورا نیز رای آورده است.طبق اطلاعات رويش نيوز، در جلسه اخير کمیسیون فرهنگی شوراي شهر اصفهان، آقایان آذربایجانی (رییس کمیسیون)، فولادگر، جزینی، باقر بیگی و خانم واشیانی پور موافق با این طرح بوده و مهندس فلاح مخالف جدی بوده است. همچنین دكتر زادهوش نيز عضو ديگر كميسيون فرهنگي در این جلسه غایب بوده است.

قرار است که این لایحه که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت برای شورا ارسال شده است، در جلسه آینده شورای شهر به صحن علنی بیاید، تا مصوبه نهايي را بگيرد. درباره این موضوع چند نکته حائز اهمیت است:

۱- فیلمنامه اين سريال اصلاً در اختيار شوراي شهر و اعضايش قرار نگرفته و کمیسیون فرهنگی شورا هم کمک ۵۰۰ ميليوني به فیلمی را تصویب کرده است که اطلاعی از محتوای آن ندارد. این در حالی است که معقول به نظر می رسد اعضاء شورا فیلمنامه را خوانده و مطلع باشند که در حال کمک به چه پروژه ای می باشند. البته با توجه به اینکه این سریال در مراحل نهایی فیلمبرداری است، شاید دوستان ترجیح داده اند که خود را خسته نکنند و خروجی کار را در خانه و در کنار خانواده مشاهده کنند!!

۲- نکته بعدی این که آنطور که به نظر می رسد، برای تصویب این طرح در شورا فقط یک توافقنامه دو برگی امضا خواهد شد. توافق نامه ای که طی آن کلیه حقوق مادی و معنوی فیلم در اختیار تهیه کننده آن قرار خواهد گرفت.

۳- اتفاق ناخوشایند بعدی این است که برخی از اعضای شورای شهربرای اینکه فشار افکار عمومی و رسانه ها از روی شورای شهر و خودشان برداشته شود، پیشنهاد داده اند که این مبلغ به طور مستقیم به تهیه کننده سریال پرداخته نشود، بلکه ابتدا شهرداری پول را به صدا و سیما پرداخت و سپس صدا و سیما آن را به مجری طرح سریال بپردازد.

۴- گرچه مهدی باقربیگی شنبه در جلسه شورای شهر گفت: “این سخن که شهردار من را با ۵۰۰ میلیون خریده است، صحت ندارد”، اما آیا بهتر نبود لایحه بی سابقه‌ي اینچنینی پس از ماجرای سوال از شهردار مطرح می شد تا چنین شائبه ای پیش نیاید؟

۵- همین هفته گذشته بود که یک انتصاب در شهرداری با  روند عجيب و غريبی كه بوي مشمئزكننده اي مي داد، نظر فعالان سياسي و فرهنگي را به خود جلب كرد( اينجا ).

فی الواقع اگر شهرداری و شورای شهر اکنون تصمیم گرفته اند که بر خلاف رویه همیشگی خود شروع کنند به سرمایه گذاری و کمک نقدی به آثار سینمایی و تلویزیونی، آیا نباید این کمک با حساب و کتاب و همچنین با کارشناسی دقیق و مستدل انجام شود؟ اگر شهرداری و شورای شهر نیم میلیارد پول کنار گذاشته برای کمک به چنین اثرهایی دارند، آیا بهتر نیست که شهرداري يا کمیسیون فرهنگی شورای شهر فراخوانی عمومی داده و از طرح ها و فیلمنامه هایی که در فراخوان شرکت می کنند، چند طرح را با نظر کارشناسی اهل فن انتخاب و با چنین هزینه ای، بجای اینکه صرفا به یک پروژه کمک کند، چندین پروژه را حمایت کند؟

همزمانی این انتصابات و این طرح ها و لوایح با مطرح شدن بحث سوال از شهردار در شورای شهر و زمزمه هایی مبنی بر استیضاح وی، ناچاراً فضای باندبازی و سیاسی کاری را به ذهن متبادر می کند. اینکه شهردار و یا مخالفان وی بخواهند با تصویب چنین طرح هایی و یا امضای پای توصیه نامه های آنچنانی در یک جنگ قدرت مصلحت شهر را و بالاتر از آن حق را فراموش کنند، باعث آزار می شود. اینکه ۴ سال آینده درباره شورای شهر اصولگرا و تصمیمات آن چه قضاوت هایی خواهد شد…….

در پایان باید به برخی اعضای شورای شهر هشدار داد که تصویب چنین طرح هایی و صرف مبالغ هنگفت بارسنگيني بر دوش آنها وارد مي آورد. هر چند كه به نظر ميرسد در مورد كمك ۵۰۰ ميليوني اخير، شهردار توپ را با زيبايي هر چه تمام تر به ميدان شوراي شهر انداخته است!!

اميد است اعضاي انقلابي و دلسوز شوراي شهر اصفهان، به صورت اصولي جلوي چنين اقداماتي را بگيرند. رويش نيوز تلاش خواهد كرد موضوعات اينچنيني را شفاف سازي كند و در روزهاي آينده پيگير كمك ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ريالي به يك سريال خواهد بود، ان شاء الله …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا